Natural environments: Tropical rainforests

Тақырып бойынша 11 материал табылды

Natural environments: Tropical rainforests

Материал туралы қысқаша түсінік
Тропикалық ормандарды қорғау өте маңызды, себебі олар климатты реттеуде, биологиялық әртүрлілікті сақтау мен жергілікті халықтың өмір сүру жағдайларын жақсартуда ерекше рөл ойнайды. Ормандардың қысқаруы, заңсыз ағаш кесу және клиwavt өзгерістері секілді проблема болып табылады. Топтық жұмыс және халықаралық ынтымақтастық арқылы тропикалық ормандарды сақтау керек.
Материалдың қысқаша нұсқасы

Тексерілді: ДОІЖО: Ж. Мамадалиева

Unit of a long term plan: Unit 6 The natural world

School №18: named after Abay


Date: 19.02.2025

Teacher`s name:G. Dauylova

Grade: 8 «б»

Number present:

absent:

Lesson title

CLIL Natural environments: Tropical rainforests

Learning objectives


8.3.7.1 use appropriate subject-specific vocabulary and syntax to talk about a range of general topics, and some curricular topics

8.4.1.1 understand the main points in texts on a growing range of unfamiliar general and curricular topics, including some extended texts

Lesson objectives

Learners will be able to:

Learn vocabulary of natural environments.

Read and listen a text about tropical rainforests

Plan


Stages / Time

Teachers’ actions

Students’ actions

Assessment criteria

Resources

Beginning of the lesson

5 min















Organization moment

1.Greeting.

Ask about the weather.

The teacher sets the lesson objectives, letting students know what to anticipate from the lesson.

Warm-up


students wish each other by holding a wishes lamp

Lead – In

Show the video about tropical rainforest


Elicit a variety of ideas, then ask what they know about the conditions in a rainforest. Ask what types of animals and plants there are, and where they live in the forest.

The aim: To develop pupils speaking skills and create friendly atmosphere

Efficiency: By telling the wishes they show their appreciations .

Students of the class are listed.


Students' attention is drawn to the lesson.


Students analyze the given pictures in pairs.



Students say different words from the picture

At the organization moment teacher tries to award active pupils. «The praise» method is used to evaluate pupils with phrases like:

Good job!

Well done!”


Formative Assessment



Good job!




Pictures











Student’s book





Middle of the lesson

Presentation part.

35 min














Ex: 3 P:77

After students have labelled the diagram, check answers and ask what the layers of a rainforest are called in their language.











Write the new words in dictionary

Environment-қоршаған

Wildlife-жабайы табиғат

Mammals-сүтқоректілер

Layers-қабаттар

Natural-табиғи

Vegetation-өсімдіктер

Shrubs-бұталар

Rainforest-жаңбырлы орман


Ex: 2 P:77

Ask students to listen and read the text, and check their answers to exercise 1.






Ask the question in the text)

1 Where is located tropical rainforests?

2 What is temperature in rainforests?

3 Which layer receives the most sunlight?

4 What animals live in the forest floor?

5 Which layer 1 % of the sunlight falls?

6 Why are the people destroyed the tropical rainforests?



ANSWERS:

Students read paragraph 2 again. Label the diagram.

ANSWERS:

1 emergent layer

2 canopy

3 understorey

4 forest floor









Students read and listen to the text. Check your answer in exercise 1.

ANSWERS:

1 vegetation

2 wildlife

3 layers

4 mammals

5 shrubs

6 natural




Assessment criteria

- Learn

vocabulary of

natural

environments.





Descriptor:

- check the meaning of the words in the box. Then complete the text.



Assessment criteria:

- Read a text

about tropical

rainforests



Descriptor:

- read paragraph 2 again. Label the diagram.


Make CCQ questions

Yes / No




Cards





Worksheets




End of the lesson

5 min







FEEDBACK

Learners provide feedback on what they have learned at the lesson..

Home task:

Ex: 5. Write two paragraphs about coral reefs


Students use their stickers to show their knowledge according to the lesson.

Poster









Жүктеу
bolisu
Бөлісу
ЖИ арқылы жасау
Файл форматы:
docx
24.00.2025
57
Жүктеу
ЖИ арқылы жасау
Бұл материалды қолданушы жариялаған. Ustaz Tilegi ақпаратты жеткізуші ғана болып табылады. Жарияланған материалдың мазмұны мен авторлық құқық толықтай автордың жауапкершілігінде. Егер материал авторлық құқықты бұзады немесе сайттан алынуы тиіс деп есептесеңіз,
шағым қалдыра аласыз
Қазақстандағы ең үлкен материалдар базасынан іздеу
Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде керек материалды іздеп, жүктеп алып сабағыңызға қолдана аласыз
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі