Сабақтың тақырыбы: Project work wildlife of Kazakhstan
Грамматикалық тақырыбы: Ordinal numbers
Сабақтың мақсаты: Students will be able
-
to talk about typical Kazakhstan animals, to use ordinal numbers.
-
to categorize the five groups of animals (mammals, fish, birds, reptiles, and amphibians).
-
To protect the wildlife of their country.
Сабақтың түрі: жаңа сабақ
Сабақтың әдістері: сұрақ-жауап, жұптық, топтық жұмыс, жеке жұмыс
Пәнаралық байланыс: Biology, Geography, History
The procedure of the lesson
-
Warm up
Oh, Kazakhstan,
I’m in love with you!
Remember, Kazakhstan, you are great
Not in the green fields full of wheat,
And forests, gardens free of dust.
I love you deeply, dear land,
Your hills and rivers, lakes and seas,
Which give me always much delight -Read it slowly, please.
-Repeat after me.
-Who will try to pronounce it?
-Fine!
-Let’s go on.
Look at the
blackboard!
-
Checking home task: topic “My favourite pet”.
III. Жаңа сабақ. Ordinal numbers | Реттік сан есімдер

Ағылшын тіліндегі реттік сан есімдердің жасалу жолы қарапайым. Бірден үшкедейінгі реттік сандар, яғни, бірінші, екінші және үшінші дегендер ерекше болады.Төрттен бастап, ары қарайғы сандардың негізгі түбіріне -th жалғауы жалғанады.Мысалы:
Он екінші (twelfth) дегеннің ерекшеленіп жазылуына келсек, негізгі түбіріндеtwelve болып жазылады. Бұның алдындағы зат есімнің көпше түрінің жасалужолдары жайлы сабақта көптік жалғауы жалғанғанда -v әрпінің -f әрпінеөзгеретінін айтқан болатынбыз. Сол секілді реттік сан есім жасалатын кезде негізгітүбірдегі -v әрпі -f әрпіне өзгеріп отыр. Соңы -y әрпіне аяқталатын сан сандарданреттік сан жасалғанда олардың соңындағы -y әрпі -i әрпіне өзгереді, -eth жалғауыжалғанады. Мысалы:
20th — twentieth
30th — thirtieth
40th — fortieth
Мұнда 40 саны реттік сан ретінде fourtieth болып емес, fortieth болып жазылады. -u әрпі түсіп қалады.
Реттік сан есімдерді жасаудың тағы бір ерекшелеу түрі бар. Оған мысал ретінде жиырма бірінші, жиырма бесінші, т.с.с. Сандарды келтіруге болады. Ондай сан есімдерден реттік сан есімдерді жасағанда ондығы мен бірлік сандарының арасына дефис қойылады, -th жалғауы соңғы сөзіне жалғанады (first, second, third дегендерден басқа). Мысалы: the twenty-first - 21
Адамның аттарына қатысты реттік сан есімдер
Тарихта патшалар мен патшайымдардың аттарында екінші (II), бесінші (V) дегендей Рим цифрынан тұратын қосымшалар болады. Мысалы:
Пётр I – Peter the First, Эдвард V – Edward the Fifth
Жаңа тақырып бойынша жаттығулар істеу. Exercises with ordinal numbers. (Using interactive board)
IV. Watching video about wildlife.
How do think what the title of the lesson is? What words can you associate with this title?
![]()
![]()
![]()
What is wildlife? Wildlife traditionally refers to non-domesticated animal species, it includes all plants and other organisms that grow or live wild in an area without being introduced by humans.
V. Жаңа сөздер. Key words
1) New vocabulary
-There are some new words.
Listen to me very attentively.
I pronounce all words and you`ll repeat after me!
-Brilliant!
Species – түрі
Wild - жабайы
Mammal – сүтқоректі
Amphibian – қосмекенді
Reptile – жорғалаушы
Extinction – жойылу, өшу
Endangered – қауіпқа ұшыраған
VI. Сергіту сәті Let`s sing the song
VII. Мәтінмен жұмыс. Reading the text, work with the text.
Tasks for the text.Find out from the text:
- the names af the animals;
- reasons of extinction of animals;
- new information for you.
WILDLIFE
Over six thousand kinds
of plants are growing in
Kazakhstan. Today the wildlife of Kazakhstan includes 178 species of
animals, 458 species of birds, 52 species of reptiles, 12 species of
amphibians, and 107 species of fish, 19 species of animals and 23
of birds. They are included into the International Red Book of rare
or endangered animals. In the mountains of the Zailiiski Alatau
alone, there are about 50 species of mammals, 141 species of birds
and 3 species of fish. In the steppes herds of koulans and jeirans
graze. Deserts are inhabited with giant lizards, snakes and
spiders. On the peaks of its mountains snow leopards -mountain
turkeys occur. Kazakhstan is inhabited with birds, marmots, wild
sheep, the Tien Shan brown bear, flamingoes and
swans.
We have in our land
9 reserves. They are: Aksu-Zhabagaly, Almaty, Markhakol, the West
Altay, Khorgalzhyn, Nauryzym, Barsakelmes, Usturt, Karatau, Alakol.
In these reserves there are many animals and people work with
animals all day.
VIII. Making a scheme
-
Animals can be divided into five distinct groups: mammals, fish, birds, reptiles, and amphibians.
Species
Total number
Number of animals included into the Red Book
mammals
178
41
reptiles
52
10
birds
458
56
fish
107
16
amphibians
12
IX. Conclusion
-
So, what have you learned from the lesson?
-
Was it difficult or easy for you?
At finally I’d like to thank you for your participation in our lesson, our discussion. Today you were very active and I hope that the theme of our lesson was interesting and useful for you. I’d like to know your opinion about the lesson.
X. Marks. Your marks for the lesson are……………..
XI. Home task. Your home task will be to write dialogues “Environmental protection”
See you tomorrow. All the best!
жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
ordinal numbers
ordinal numbers
Сабақтың тақырыбы: Project work wildlife of Kazakhstan
Грамматикалық тақырыбы: Ordinal numbers
Сабақтың мақсаты: Students will be able
-
to talk about typical Kazakhstan animals, to use ordinal numbers.
-
to categorize the five groups of animals (mammals, fish, birds, reptiles, and amphibians).
-
To protect the wildlife of their country.
Сабақтың түрі: жаңа сабақ
Сабақтың әдістері: сұрақ-жауап, жұптық, топтық жұмыс, жеке жұмыс
Пәнаралық байланыс: Biology, Geography, History
The procedure of the lesson
-
Warm up
Oh, Kazakhstan,
I’m in love with you!
Remember, Kazakhstan, you are great
Not in the green fields full of wheat,
And forests, gardens free of dust.
I love you deeply, dear land,
Your hills and rivers, lakes and seas,
Which give me always much delight -Read it slowly, please.
-Repeat after me.
-Who will try to pronounce it?
-Fine!
-Let’s go on.
Look at the
blackboard!
-
Checking home task: topic “My favourite pet”.
III. Жаңа сабақ. Ordinal numbers | Реттік сан есімдер

Ағылшын тіліндегі реттік сан есімдердің жасалу жолы қарапайым. Бірден үшкедейінгі реттік сандар, яғни, бірінші, екінші және үшінші дегендер ерекше болады.Төрттен бастап, ары қарайғы сандардың негізгі түбіріне -th жалғауы жалғанады.Мысалы:
Он екінші (twelfth) дегеннің ерекшеленіп жазылуына келсек, негізгі түбіріндеtwelve болып жазылады. Бұның алдындағы зат есімнің көпше түрінің жасалужолдары жайлы сабақта көптік жалғауы жалғанғанда -v әрпінің -f әрпінеөзгеретінін айтқан болатынбыз. Сол секілді реттік сан есім жасалатын кезде негізгітүбірдегі -v әрпі -f әрпіне өзгеріп отыр. Соңы -y әрпіне аяқталатын сан сандарданреттік сан жасалғанда олардың соңындағы -y әрпі -i әрпіне өзгереді, -eth жалғауыжалғанады. Мысалы:
20th — twentieth
30th — thirtieth
40th — fortieth
Мұнда 40 саны реттік сан ретінде fourtieth болып емес, fortieth болып жазылады. -u әрпі түсіп қалады.
Реттік сан есімдерді жасаудың тағы бір ерекшелеу түрі бар. Оған мысал ретінде жиырма бірінші, жиырма бесінші, т.с.с. Сандарды келтіруге болады. Ондай сан есімдерден реттік сан есімдерді жасағанда ондығы мен бірлік сандарының арасына дефис қойылады, -th жалғауы соңғы сөзіне жалғанады (first, second, third дегендерден басқа). Мысалы: the twenty-first - 21
Адамның аттарына қатысты реттік сан есімдер
Тарихта патшалар мен патшайымдардың аттарында екінші (II), бесінші (V) дегендей Рим цифрынан тұратын қосымшалар болады. Мысалы:
Пётр I – Peter the First, Эдвард V – Edward the Fifth
Жаңа тақырып бойынша жаттығулар істеу. Exercises with ordinal numbers. (Using interactive board)
IV. Watching video about wildlife.
How do think what the title of the lesson is? What words can you associate with this title?
![]()
![]()
![]()
What is wildlife? Wildlife traditionally refers to non-domesticated animal species, it includes all plants and other organisms that grow or live wild in an area without being introduced by humans.
V. Жаңа сөздер. Key words
1) New vocabulary
-There are some new words.
Listen to me very attentively.
I pronounce all words and you`ll repeat after me!
-Brilliant!
Species – түрі
Wild - жабайы
Mammal – сүтқоректі
Amphibian – қосмекенді
Reptile – жорғалаушы
Extinction – жойылу, өшу
Endangered – қауіпқа ұшыраған
VI. Сергіту сәті Let`s sing the song
VII. Мәтінмен жұмыс. Reading the text, work with the text.
Tasks for the text.Find out from the text:
- the names af the animals;
- reasons of extinction of animals;
- new information for you.
WILDLIFE
Over six thousand kinds
of plants are growing in
Kazakhstan. Today the wildlife of Kazakhstan includes 178 species of
animals, 458 species of birds, 52 species of reptiles, 12 species of
amphibians, and 107 species of fish, 19 species of animals and 23
of birds. They are included into the International Red Book of rare
or endangered animals. In the mountains of the Zailiiski Alatau
alone, there are about 50 species of mammals, 141 species of birds
and 3 species of fish. In the steppes herds of koulans and jeirans
graze. Deserts are inhabited with giant lizards, snakes and
spiders. On the peaks of its mountains snow leopards -mountain
turkeys occur. Kazakhstan is inhabited with birds, marmots, wild
sheep, the Tien Shan brown bear, flamingoes and
swans.
We have in our land
9 reserves. They are: Aksu-Zhabagaly, Almaty, Markhakol, the West
Altay, Khorgalzhyn, Nauryzym, Barsakelmes, Usturt, Karatau, Alakol.
In these reserves there are many animals and people work with
animals all day.
VIII. Making a scheme
-
Animals can be divided into five distinct groups: mammals, fish, birds, reptiles, and amphibians.
Species
Total number
Number of animals included into the Red Book
mammals
178
41
reptiles
52
10
birds
458
56
fish
107
16
amphibians
12
IX. Conclusion
-
So, what have you learned from the lesson?
-
Was it difficult or easy for you?
At finally I’d like to thank you for your participation in our lesson, our discussion. Today you were very active and I hope that the theme of our lesson was interesting and useful for you. I’d like to know your opinion about the lesson.
X. Marks. Your marks for the lesson are……………..
XI. Home task. Your home task will be to write dialogues “Environmental protection”
See you tomorrow. All the best!
шағым қалдыра аласыз













