Материалдар / ӨЗГЕ ҰЛТ ӨКІЛДЕРІНЕ ҚАЗАҚ ТІЛІН ҮЙРЕТУДІҢ ҚЫСҚАША ФОРМУЛАЛАРЫ
2023-2024 оқу жылына арналған

қысқа мерзімді сабақ жоспарларын

жүктеп алғыңыз келеді ма?
ҚР Білім және Ғылым министірлігінің стандартымен 2022-2023 оқу жылына арналған 472-бұйрыққа сай жасалған

ӨЗГЕ ҰЛТ ӨКІЛДЕРІНЕ ҚАЗАҚ ТІЛІН ҮЙРЕТУДІҢ ҚЫСҚАША ФОРМУЛАЛАРЫ

Материал туралы қысқаша түсінік
Өзге ұлт өкілдеріне қазақ тілін үйретуге арналған көмекші құрал
Материал тегін
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
logo

Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады

ӨЗГЕ ҰЛТ ӨКІЛДЕРІНЕ ҚАЗАҚ ТІЛІН ҮЙРЕТУДІҢ ҚЫСҚАША ФОРМУЛАЛАРЫ

КУРЕГЕНОВА ГАЛИЯ АБДРАШИТОВНА

ҚАЗАҚ ТІЛІ МЕН ӘДЕБИЕТІ ПӘНІ МҰҒАЛІМІ


АЛМАТЫ ҚАЛАСЫ №17 «ЖАЛПЫ БІЛІМ БЕРЕТІН МЕКТЕП» КММ



Бүгінгі күні қазақ тілі өзінің мемлекеттік биік мәртебесіне лайық деңгейде қызмет атқару қажеттілігі заман талабынан туып отыр. Мемлекетіміздің кез-келген оқу орнында қазақ тілі ана тілі және мемлекеттік тіл ретінде оқытылады. Мемлекеттік тіл-қазақ тілі Қазақстан Республикасында өмір сүріп жатқан әрбір өскелең ұрпақтың ертеңгі күні үлкен өмірге араласқанда оның қоғамдағы қызметіне көмегін тигізетін, жұмысында, күнделікті өмірінде қажетіне жарайтындай білім бере алатын аса білікті пәндердің бірі. Осы үлкен міндетті жүзеге асыру оқу орындарының, білім алып жатқан болашақ азаматтарымыздың қызметіне тікелей байланысты және мемлекеттік тілдің қолданылу аясына, қабылданған заңдардың сөз жүзінде емес, іс жүзінде орындалуына байланысты. Өзге ұлт өкілдеріне қазақ тілін оқыту барысында оқушылардың пікір айту, ауызша, жазбаша сауатты сөйлеу, қоғамның өзге өкілдерімен дұрыс қарым-қатынас жасау, яғни әрбір адамға керекті коммуникативті дағдыларды қалыптастыру мәселелерін шешуге міндеттіміз. Тіл арқылы қазақ халқының тарихы, әдебиеті, мәдениеті, ұлттық салт-дәстүрі, әдет-ғұрпы, болмысы танылады. Осы мақсатқа жетсек ғана Қазақстанның саналы, елжанды ұл-қызын, қазақ халқын, ана тілін, жерін, тарихын құрметтейтін, қадірлейтін өзге тілді азамат тәрбиелейміз.

Қазақ тілін оқыту әдістемесі жылдан-жылға тәуелсіз елімізбен бірге жетіліп, дамып келеді. Әрине, "Мәскеу бірден тұрғызылған жоқ"("Москва не сразу строилась") демекші, аз ғана уақыт ішінде барлығы біз ойлағандай бола қалмайтыны белгілі жайт. Тілімізді зерттеуші ғалымдарымыз, тіл үйретуші мамандарымыз, ұстаздарымыз оны үйретудің оңай, тиімді жолдарын қарастырып, іздестіріп, ойлап тауып, көпшілікке ұсынып жүр. Мемлекеттік тілді үйретудің алғашқы сатысында тұрған біздер- мектеп мұғалімдері ұсынылған әдіс-тәсілдерді өз сабақтарымызда қолданып, қажетімізге жаратып, өзге ұлт балаларына тілімізді меңгертуге атсалысып жүрміз.

Менің өз тәжірибемде жиі қолданатын тәсілімнің бірі-етістіктің шақтарын, райларын, есімше, көсемше категорияларын, көмекші сөздерді үйретуді қысқаша формула арқылы беру әдісі. Формуланы жатқа білетін оқушы кез-келген уақытта, кез-келген жағдайда оны есіне түсіріп, етістікпен сөйлем, диалог, мәтін құрастыруға дағдыланады. Әсіресе, көмекші есімдермен сөйлем құрастыруда формуланың тигізер көмегі айтарлықтай. Орыс тілді өзге ұлт балаларына сөйлемдегі қолданысына қарай септік жалғаулары өзгеріп отыратын көмекші есімдерді меңгеру, сөйлемде қолдану біршама қиындық тудырады. Бұл тақырып келесі формула арқылы түсіндіріледі. Сөздің түбірі+-і.с.(ілік септіктің жалғауы) к.е.(көмекші есім)+т.ж.(тәуелдік жалғау)+с.ж.(септік жалғау). Баяндауыштан көмекші есімді сөз тіркесіне сұрақ қою арқылы септік жалғауын табу керектігі айтылады. Мысалы: 1.Үй+дің алд+ы+нда ағаш өсіп тұр. Ағаш қайда(ж.с.) өсіп тұр? 2.Әпкем үй+дің алд+ы+н сыпырды. Әпкем нені(т.с.) сыпырды? 3.Досым үй+дің алд+ы+нан шықты. Досым қайдан(ш.с.) шықты? 4.Үй+дің алд+ы+на үлкен машина тоқтады. Үлкен машина қайда(б.с.) тоқтады?

Қысқаша формулалар арқылы үйрету әдісі өз тиімділігін көрсетуде. Олардың көмегімен оқып жүрген тіл үйренушілердің айтарлықтай нәтижеге қол жеткізгенін байқауға болады.

ҚАЗАҚ ТІЛІН ҮЙРЕТУДІҢ ҚЫСҚАША ФОРМУЛАЛАРЫ

Тақырыптар

Қысқаша формулалар

Мысалдар

1.

Нақ осы шақ

ЕShape1 .т.+Shape2 -ып,Shape3 -іп,Shape4 -п,Shape5 (-а,Shape6 -е)Shape7 жатыр, отыр, тұр,жүр+ж.ж.

БShape8 ар+Shape9 ып Shape10 отыр+мын

2.

Нақ осы шақтың болымсыз түрі

Е.т.+Shape11 -ып,Shape12 -іп,Shape13 -п,Shape14 (-а,Shape15 -е)Shape16 жатқан, отырған, тұрған,жүрген+жоқ+ж.ж.Shape17

БShape18 ар+Shape19 ып Shape20 отырған жоқ+пын

3.

Ауыспалы осы шақ пен ауыспалы келер шақ

Е.т Shape21 +-а,Shape22 -е,Shape23 -й+Shape24 ж.ж.Shape25

БShape26 ар+Shape27 а+Shape28 мын

4.

Ауыспалы осы шақ пен ауыспалы келер шақтың болымсыз түрі

Е.т +Shape29 -ма,Shape30 -ме,Shape31 -ба,Shape32 -бе,Shape33 -па,Shape34 -пе+Shape35 й+Shape36 ж.ж.Shape37

БShape38 ар+Shape39 ма+Shape40 й+Shape41 мын

5.

Мақсатты келер шақ

1.Е.т.+Shape42 -мақ,Shape43 -мек,Shape44 -бақ,Shape45 -бек,Shape46 -пақ,Shape47 -пек+Shape48 (-шы,-ші)+ж.ж.Shape49

2.Е.т.+Shape50 -мақ,Shape51 -мек,Shape52 -бақ,Shape53 -бек,Shape54 -пақ,Shape55 -пек+Shape56 ж.ж.Shape57


1.Бар+Shape58 мақ(Shape59 шы)+мынShape60


2.Бар+Shape61 мақ+Shape62 пынShape63

6.

Болжалды келер шақ

1Shape64 .Е.т.+Shape65 -ар,Shape66 -ер,Shape67 -р+Shape68 ж.ж.Shape69

2Shape70 .Е.т.+-атын,Shape71 -етін,Shape72 -йтын,Shape73 -йтін шShape74 ы(қ)ғ+-ар+Shape75 ж.ж.

1.Бар+Shape76 ар+Shape77 мынShape78

2.Бар+Shape79 атын Shape80 шығ+ар+Shape81 мынShape82

7.

Болжалды келер шақтың болымсыз түрі

ЕShape84 Shape83 .т.+Shape85 -ма,-ме,Shape86 -ба,Shape87 -бе,Shape88 -па,Shape89 -пе+Shape90 с+Shape91 ж.ж.Shape92

Бар+Shape93 ма+Shape94 с+Shape95 пынShape96

8.

Жедел өткен шақ

ЕShape97 .т.+-ды,Shape98 -ді,Shape99 -ты,Shape100 -ті+Shape101 т.ж.

Бар+Shape102 ды+Shape103 мShape104

9.

Жедел өткен шақтың болымсыз түрі

1Shape105 .Е.т.+Shape106 -ма,Shape107 -ме,Shape108 -ба,Shape109 -бе,Shape110 -па,Shape111 -пе Shape112 +-ды,Shape113 -ді,Shape114 -ты,Shape115 -ті+Shape116 т.ж.

2. Е.т.+Shape117 -ған,Shape118 -ген,Shape119 -қан,Shape120 -кен+Shape121 жоқ+Shape122 ж.ж.Shape123

1Shape124 .Бар+Shape125 ма+Shape126 ды+Shape127 м.

2.Бар+Shape128 ған Shape129 жоқ+пынShape130

10.

Бұрынғы өткен шақ

1.Е.т.+Shape131 -ған,Shape132 -ген,Shape133 -қан,Shape134 -кен+Shape135 ж.ж.Shape136

2. Е.т.+Shape137 -ып,Shape138 -іп,Shape139 -п+Shape140 ж.ж.Shape141

1.Бар+Shape142 ған+Shape143 мын.Shape144

2.Бар+Shape145 ып+Shape146 пынShape147

11.

Бұрынғы өткен шақтың болымсыз түрі

1.Е.т.+Shape148 -ма,Shape149 -ме,Shape150 -ба,Shape151 -бе,Shape152 -па,Shape153 -пе+Shape154 -ған,Shape155 -ген+Shape156 ж.ж.Shape157

2.Е.т.+Shape158 -ма,Shape159 -ме,Shape160 -ба,Shape161 -бе,Shape162 -па,Shape163 -пе+Shape164 -п+Shape165 ж.ж.Shape166

1.Бар+Shape167 ма+Shape168 ған+Shape169 мын.Shape170

2.Бар+Shape171 ма+

Материал жариялап тегін сертификат алыңыз!
Бұл сертификат «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жарияланғанын растайды. Журнал Қазақстан Республикасы Ақпарат және Қоғамдық даму министрлігінің №KZ09VPY00029937 куәлігін алған. Сондықтан аттестацияға жарамды
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!