Оңтүстік –Қазақстан
облысы
Түркістан
қаласы
№19 жалпы орта
мектеп
( психологиялық баяндама
)
Бала бойындағы
сенімділікті қалыптастыру
Қазіргі уақыт талабы – білімді, саналы,
мәдениетті, адамгершілігі мол, қоғамда өз орнын таба білетін тұлға
қалыптастыру. Жеке тұлға дегеніміз – адамның психикалық рухани
мәдениеті. Тұлға мәселесі қай уақытта да өзінің сан қырлы
жақтарымен заман талабынан түскен емес. Бала алдымен тәрбиешісін
пір тұтады. Оның бейнесі- болашақтың бейнесіндей әсер
етеді.Мұғалімнің жүріс-тұрысы, ақыл-ой өрісі,іс-әрекеті, тәрбиесі
мен шеберлігі оқушы психологиясына қатты әсер етеді.Жеке қасиеттері
арқылы әсер етумен қатар мұғалім үшін оқушының қызығушылығы,
бейім-қабілеті және басқа да психологиялық ерекшеліктері басты
орында болуы тиіс. Осы ерекшеліктерді ескеру мен дамыту оқушының
жеке тұлғасын қалыптастыруда маңызды фактор болып
табылады.
Дүниедегі ең тамаша туынды-тамаша тәрбие алып
шыққан адам болып табы-лады.Баланы бастан демекші,мектепке алғаш
келген балаға дұрыс тәрбие беру, ауытқушылықтан сақтап қалу
мұғалімнің міндеті. Жақсы тәрбиемен есейген бала, ол қашанда біздің
қуанышымыз. Психология ғылымы еш нәрсеге бейімі жоқ, қабілеті жоқ
адам болмайды деп дәлелдеәді Сол себепті де баланың қабілетін
кеңінен өрістете дамытуға мектеп мақсатты түрде ықпал ете
алады.Олар өте сезімтал, нәзік, мұғалімнің жылы жүзін, күлімсіреген
көз жанарын, көңіл-күйінің жайдары, жайсаң болуын тілейді. Осы
қалыпты ұстаған мұғалімнің оқушысы ешқандай психологиялық
ауытқушылыққа ұрынбайды. Психологиялық денсаулықтың дұрыс дамуы
көңіл-күйге байланысты деуге де болады.
Психологиялық тұрғыдан алғанда адамдарға
сеніммен қарау- балаға қажетті аса маңызды қасиет. Осы кезде балада
үлкендердің талап-тілегінен шығуға деген тырысушылық, үлкендердің
көзіне түсуге деген талпыныс білдіре отырып, мінез-құлық ережелерін
орындауға ұмтылады. Осы ұмтылыс барысында оның бойында ар-ұят
сияқты адамгершілік сезім пайда болады.
Оқушыныздың физиологиялық белсенділігін
бақылаңыз. Балаңыз ұнататын спорт түрлеріне көңіл бөліп, тұрақты
айналысуын қадағалаңыз. Бұл балаңыздың ағзасын дамытумен бірге,
назарының басқа жаққа аумауына мүмкіндік жасайды. Әртүрлі
үйірмелерге қатыссын, бірақ үйірмеге де шек қою қажет. Себебі,
үйірмеге көп баратын бала стреске тез түседі.Физиологиялық жағынан
дамытуда сабақ үстінде бірнеше жаттығулар жасауға болады.
Жаттығулар баланың денсаулығына ғана емес, көңіл-күйіне де әсер
етеді. Түр-тұлғасына қатысты қиыншылықтар туындайды:
-
Неге ұзынмын/қысқамын?
Секілді сұрақтар туындайды, өзін ұнатпау байқалады.
-
Айнаға қарай береді, шашын
ретке келтірмей, далаға шықпайды.
-
Безеден құтылу үшін барлық
шараға дайын келеді, әдемі көріну өте маңызды келеді.
-
Спортпен айналасып, күшті
көрінгісі келеді, салмағын уайымдайды,
-
Денесіндегі қатынас
сәйкессіздігі туралы көп ойланып, үрейленеді.
-
Өзін қоғамдағы дене бітімі
мінсіз тұлғалармен салыстырып, қапаланады.
-
Тіпті әке-шешесінің дене
бітімін қомсынып, олар үшін ұялуы немесе қайғыруы мүмкін.
Жыныстық даму жағынан да
проблема болуы ықтимал:
-
Негізгі
жыныстық даму ( жыныстық органдардың дамуы)
-
Қосымша жыныстық даму (
денедегі өзгерістер: дауыстың өзгеруі, безеу шығуы, мұрт, сақалдың
шығуы, кеуденің өсеуі т.б.)
Егер,
дұрыс мағлұмат бермеген болсыңыз, бала өз бойындағы өзгерістерден
ұялып,жалғыз қалуға немесе достарымен көбірек уақыт өткізуге
құштарлық танытуы мүмкін. Осындай жағдайларда балаларға қолдау
көрсетіңіз, түсіністік танытыңыз, көбірек көңіл бөліңіз,
сенетіндігіңізді білдіріңіз. Ұялшақ балаларды мынадан анықтауға
болады. Өзін-өзі бағалау тестін алғанда олар өздерін төмен
көрсетеді. Содан байқап, мұғалімдер жұмыс жасаулары
керек.
Өзін-өзі
бағалау-өз қабілетіне, мүмкіндігіне, мінез-құлқына, ішкі
жан-дүниесіне, басқа адамдардың ортасында өз орны т.б. бойынша
өзіне баға беруі болып табылатын адам санасының құрамдас бөлігі.
Өзін-өзі бағалау арқылы адамның мінез-құлқы реттеледі, өзіне сыни
көзқараспен қарауға үйренеді. Оқушыны сенімділікке, ойлануға,
шығармашылыққа тәрбиелеуге баулиды. Адамның өзін-өзі төмен бағалауы
мінез-құлықта күмәнданушылық, қызғану,іштарлық, көңілсіздік,
ешкімге жоламау сияқты сипаттар арқылы көріністер табады. Ал өзін
тым асыра бағалау адамдармен дұрыс қарым-қатынас жасай алмау,
ашуланшақтық, мақтаншақтық сияқты мінез-құлықтарға апарып соғады.
Жеке тұлғаның өзін-өзі бағалауы орташа деңгейде болғаны анағұрлым
жақсы.
Оқушының өзін-өзі бағалауын арнайы жағдаят арқылы
анықтау.
Мысалы,
мұғалім бақылау жұмысы кезіңде баланың дәптеріне қарап әдейі қате
бар екенін айтты делік (ол жұмыста қате болмаса да). Егер оқушы
өзін жоғары бағалайтын болса, мұғалімге берден жауап қайтарып,
дәлелдей бастайды, сөз таластыруы да мүмкін, т.б. Ал өзін дұрыс
бағалайтын оқушы мұндай кезде сабырлық сақтайды. Қатені көрсетпеуін
сұрайды, өзі табуға тырысады. Егер бала өзін тым төмен бағалайтын
болса, мұғалімнің айтқанымен бірден келісе кетеді, өз бетінше ойлау
қабілетінен айырылады.
Қорқыныш сезімінен арылуға және өз-өзіне деген сенімділікті
арттыруға арналған ойындар мен жаттығулар.
Мақсатты: Ауызша сабақтар
кезінде балаларда көбінесе қорқыныш пайда болады . Ұялшақ балаларда
қорқыныш басым болады. Қорқынышы басым болса, баланың өз-өзіне
сенімсіздігі жоғарылай түседі. Үрей мен сенімсіздікті сезінуі
мүмкін екендігін елестетіңіз және оларға көмектесуге тырысыңыз.
Бірінші ойын:
«Ватмандағы саяхат».
Ойынға ватман мен бояулар
керек. Бұл ойынды топпен немесе жеке балаңызбен ойнауға болады.
Сіздің ұсынысыңыз: «Біз бүгін бірге ватманға саяхатқа шығамыз,
Әрқайсымыз кезекпен ватманға жақындап суреттер саламыз. Ойынның
талабы қылқамды немесе маркерді ватманнан үзбей сурет саламыз. Егер
маркерді ватманнан үзсеңіз онда басқасы келіп, өз суретін сала
бастайды. Әрқасында 10 сек ғана бар, әртүрлі сызықтарды салуға,
түрлі-түсті бояуларды қолдануға рұқсат».
Екінші ойын: «Титаник»
.
«Балалар жұпқа бөлініп ,кім А ал кім
Б болады екенін
анықтаңдар. Барлық А-лар үстел басын жақындап
алдарына қағаз қолдарына қарындаш алып тұрады. Барлық
Б-лар маған
жақындайды мен олардың құлақтарына кез келген бір кинонын атын
айтамын. Олар А-лардың арқаларына сол киноның суретін салады, ал
А-лар сол
суреттерді қағазға салып қай кино екенін тауып алу керек.
Егер А-лар кононың атын тауып алса, дауыстамай
Б-лардың құлақтарына
сыбырлай қояды. Содан кейін балалар орындармен
ауыстырылады».
Үшінші ойын: «Дұрыс
бағыттағы қадам»
Сендер
менің 30 сұрағыма жауап беруге тиіссіңдер, егер сендер дұрыс жауап
берсеңдер, онда мен бір қадам алға жасаймын, ал егер қате жауап
берсеңдер онда бір қадам артқа шегінемін. Мен есік маңынан
бастаймын. Бүкіл бөлмені өтіп, қайта орныма оралуға тиіспін. Мен
сендердің қолдарыңдағы пешка ретінде боламын. Соңында көрейік қай
жерге келеді екенмін. Сұрақтар пәндерге немесе арақатынастыққа
байланысты алуға болады ( не ұнайды, не ұнамайды, қандай қиялың бар
т.б. ).
Төртінші ойын: «Кандай
кейіп?»
Мақсаты:
Оқушылардың ұялшақтың сезімін төмендету.
Мұғалім ахуал тізімін
таратып береді. Бір бала оқушылардың қандай кейіпте қатып тұрып
қалғанын шешу керек.
«Толқиды
теңіз бір, толқиды теңіз екі, толқиды теңіз үш. Қуаныш фигурасы
(ахуал тізімін қара), орныңда қатып тұрып қал». Ахуалдар тізімі:
қуаныш, ыза, үрей мейірім, қызығушылық, ұялшақтық,
жетістік.
Осындай
тренингтер өткізілсе, балалардың бойындағы ұялшақтық мінездері
төмендеп, көп көмек болары анық. Ондай балалар мұғалімнің назарында
үнемі болуы керек. Әр баланың дұрыс дамып, жетілуі сіздердің
қолдарыңызда.
Мен осы
баяндамамды шығыс данасы Абдул Баханың сөзімен аяқтағым келеді:
Мұғалімнің еңбегі бағбанның еңбегімен пара-пар, өйткені бағбан
әртүрлі өсімдіктерді күтіп, баптайды. Кейбір өсімдіктер күн
сәулесін сүйсе, кейбіреулері салқын самал көлеңкені, кейбіреуі
ағынды су жағасын, ал кейбірі тау шыңын сүйеді. Кей өсімдік
құмдақты жерді ұнатады. Әрқайсысы өзіне тиімді күтімді қажет етеді,
ал олай болмаған жағдайда нәтижесі қанағаттандырылмайды.