Қазақ ертегілері туралы
баяндама
Орындаған: Қазақ тілі және
әдебиет білім беру бағдарламасының 1-ші курс студенті
Күні: 2025 жылғы мамырдың
11-і

Кіріспе
Қазақ ертегілері — халықтың
ауызша шығармашылығының маңызды саласы. Олар ғасырлар бойы
ұрпақтан-ұрпаққа жалғасып, тәрбиелік, ғибраттық және көркемдік
мәнге ие болған. Бұл баяндамада қазақ ертегілерінің шығу тарихы,
ерекшеліктері, негізгі түрлері мен тәрбиелік-мағыналық қызметі
қарастырылады.

I. Қазақ ертегілерінің шығу
тарихы
1. Прафольклор
кезеңі
•
Ертегі сюжеттері алғашқы
қауымдық қоғамның түсіндірме мифтері мен табиғат аңыздарынан
дамыды.
•
Қарапайым қайталанатын
өрнектер, музыкалық ырғақтық элементтер пайда болды.
2. Қалалық-ауылдық
трансформация
•
Мал шаруашылығы мен көшпелі
өмір салты ертегілердің кейіпкерлері мен сюжет желісін
байытты.
•
Қолөнер, аңшылық, балықшылық
мотивтері еніп, халықтың сан қырлы тіршілігі бейнеленді.
3. Жинақталу және жазбаға
көшу
•
XIX–XX ғғ. этнографиялық
экспедициялар мен халық жыр-ертегілерін қағазға түсіру
басталды.
•
Ең ірі жинақтар — М. Әуезов, С.
Мұқанов, М. Ғабдуллин еңбектерінде.

II. Қазақ ертегілерінің
ерекшеліктері
1. Ғажайып-аллегориялық
элементтер
•
Сиқырлы заттар, кейіпкерлер
(перілер, шаһиттар, айдаһарлар).
•
Қайталама формуладар («Бір
заманда, бір елі-мәдени…»).
2. Көркемдік тіл
құралдары
•
Қайталау, рефрендер,
теңеу-эпитеттер.
•
Ырғақты, ырғақсыз құрылымдардың
араласуы.
3. Тәрбиелік-ғибраттық
мән
•
Жақсы мен жамандың айқын
бөлінуі.
•
Батылдық, ақыл-парасат, еңбекке
баулу, әділдік пен достықтың маңызы.

III. Негізгі түрлері
1. «Ғажайып
ертегілер»
•
Сиқырлы әлемге саяхат,
кезіп-толған арман-мақсат туралы.
•
Мысалы: «Ер Төстік»,
«Ақшақар».
2. «Шынайы өмір
ертегілері»
•
Күнделікті өмірде кездесетін
қылық, салт-дәстүр, адам мінезі.
•
Мысалы: «Шегіртке мен аққу»,
«Түлкі мен қасқыр».
3.
«Қылмыстық-хикаялар»
•
Адал мен арам, әділдік пен
қастық туралы толғаулар.
•
Мысалы: «Алдар Көсе»
ертегілері.
4. «Әлем аңыздары мен
салт-ертегілер»
•
Ғалам, табиғат құбылыстарының
шығу тегі жөніндегі аңыздар.

IV. Тәрбиелік және оқытудағы
орны
1. Моральдық-этикалық
тәрбиелеу
•
Ержүректік, адалдық, әділдік,
батылды ұғындырады.
2. Тіл байлығын
дамыту
•
Фольклорлық тіл үлгілері арқылы
сөз қорын арттырады.
3. Мәдени
сабақтастық
•
Ұлттық тарих-мәдени мұраны
сақтап, ұрпаққа насихаттайды.
4. Педагогикалық әдістерде
қолданылуы
•
Сабақта оқып-өтудің
интерактивті формалары: драматизация, сахналау, көркем
оқу.

Қорытынды
Қазақ ертегілері — ұлттық
руханиятымыздың айнасы. Олардың ғажайып сиқыры мен
тәрбиелік-ғибраттық құндылығы балалар мен ересектерді ұлттық
болмысымызға, адамгершілікке баулып, тілді байыта түседі. Болашақ
ұстаздар ретінде біз бұл мұраны дәріптеп, жаңа буынға жеткізуге ат
салысуымыз қажет.

Әдебиеттер тізімі:
1. Әуезов М. “Қазақтың эпостық
поэзиясы”
2. Мұқанов С. “Халық ауыз
әдебиеті”
3. Ғабдуллин М. “Қазақ халық
ауыз әдебиеті”
4. Тілеужанов М. “Ел
әдебиеті”