Қазақ ертегілері туралы баяндама
Орындаған: Қазақ тілі және әдебиет білім беру бағдарламасының 1-ші курс студенті
Күні: 2025 жылғы мамырдың 11-і
![]()
Кіріспе
Қазақ ертегілері — халықтың ауызша шығармашылығының маңызды саласы. Олар ғасырлар бойы ұрпақтан-ұрпаққа жалғасып, тәрбиелік, ғибраттық және көркемдік мәнге ие болған. Бұл баяндамада қазақ ертегілерінің шығу тарихы, ерекшеліктері, негізгі түрлері мен тәрбиелік-мағыналық қызметі қарастырылады.
![]()
I. Қазақ ертегілерінің шығу тарихы
1. Прафольклор кезеңі
• Ертегі сюжеттері алғашқы қауымдық қоғамның түсіндірме мифтері мен табиғат аңыздарынан дамыды.
• Қарапайым қайталанатын өрнектер, музыкалық ырғақтық элементтер пайда болды.
2. Қалалық-ауылдық трансформация
• Мал шаруашылығы мен көшпелі өмір салты ертегілердің кейіпкерлері мен сюжет желісін байытты.
• Қолөнер, аңшылық, балықшылық мотивтері еніп, халықтың сан қырлы тіршілігі бейнеленді.
3. Жинақталу және жазбаға көшу
• XIX–XX ғғ. этнографиялық экспедициялар мен халық жыр-ертегілерін қағазға түсіру басталды.
• Ең ірі жинақтар — М. Әуезов, С. Мұқанов, М. Ғабдуллин еңбектерінде.
![]()
II. Қазақ ертегілерінің ерекшеліктері
1. Ғажайып-аллегориялық элементтер
• Сиқырлы заттар, кейіпкерлер (перілер, шаһиттар, айдаһарлар).
• Қайталама формуладар («Бір заманда, бір елі-мәдени…»).
2. Көркемдік тіл құралдары
• Қайталау, рефрендер, теңеу-эпитеттер.
• Ырғақты, ырғақсыз құрылымдардың араласуы.
3. Тәрбиелік-ғибраттық мән
• Жақсы мен жамандың айқын бөлінуі.
• Батылдық, ақыл-парасат, еңбекке баулу, әділдік пен достықтың маңызы.
![]()
III. Негізгі түрлері
1. «Ғажайып ертегілер»
• Сиқырлы әлемге саяхат, кезіп-толған арман-мақсат туралы.
• Мысалы: «Ер Төстік», «Ақшақар».
2. «Шынайы өмір ертегілері»
• Күнделікті өмірде кездесетін қылық, салт-дәстүр, адам мінезі.
• Мысалы: «Шегіртке мен аққу», «Түлкі мен қасқыр».
3. «Қылмыстық-хикаялар»
• Адал мен арам, әділдік пен қастық туралы толғаулар.
• Мысалы: «Алдар Көсе» ертегілері.
4. «Әлем аңыздары мен салт-ертегілер»
• Ғалам, табиғат құбылыстарының шығу тегі жөніндегі аңыздар.
![]()
IV. Тәрбиелік және оқытудағы орны
1. Моральдық-этикалық тәрбиелеу
• Ержүректік, адалдық, әділдік, батылды ұғындырады.
2. Тіл байлығын дамыту
• Фольклорлық тіл үлгілері арқылы сөз қорын арттырады.
3. Мәдени сабақтастық
• Ұлттық тарих-мәдени мұраны сақтап, ұрпаққа насихаттайды.
4. Педагогикалық әдістерде қолданылуы
• Сабақта оқып-өтудің интерактивті формалары: драматизация, сахналау, көркем оқу.
![]()
Қорытынды
Қазақ ертегілері — ұлттық руханиятымыздың айнасы. Олардың ғажайып сиқыры мен тәрбиелік-ғибраттық құндылығы балалар мен ересектерді ұлттық болмысымызға, адамгершілікке баулып, тілді байыта түседі. Болашақ ұстаздар ретінде біз бұл мұраны дәріптеп, жаңа буынға жеткізуге ат салысуымыз қажет.
![]()
Әдебиеттер тізімі:
1. Әуезов М. “Қазақтың эпостық поэзиясы”
2. Мұқанов С. “Халық ауыз әдебиеті”
3. Ғабдуллин М. “Қазақ халық ауыз әдебиеті”
4. Тілеужанов М. “Ел әдебиеті”
жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
Қазақ ертегілері
Қазақ ертегілері
Қазақ ертегілері туралы баяндама
Орындаған: Қазақ тілі және әдебиет білім беру бағдарламасының 1-ші курс студенті
Күні: 2025 жылғы мамырдың 11-і
![]()
Кіріспе
Қазақ ертегілері — халықтың ауызша шығармашылығының маңызды саласы. Олар ғасырлар бойы ұрпақтан-ұрпаққа жалғасып, тәрбиелік, ғибраттық және көркемдік мәнге ие болған. Бұл баяндамада қазақ ертегілерінің шығу тарихы, ерекшеліктері, негізгі түрлері мен тәрбиелік-мағыналық қызметі қарастырылады.
![]()
I. Қазақ ертегілерінің шығу тарихы
1. Прафольклор кезеңі
• Ертегі сюжеттері алғашқы қауымдық қоғамның түсіндірме мифтері мен табиғат аңыздарынан дамыды.
• Қарапайым қайталанатын өрнектер, музыкалық ырғақтық элементтер пайда болды.
2. Қалалық-ауылдық трансформация
• Мал шаруашылығы мен көшпелі өмір салты ертегілердің кейіпкерлері мен сюжет желісін байытты.
• Қолөнер, аңшылық, балықшылық мотивтері еніп, халықтың сан қырлы тіршілігі бейнеленді.
3. Жинақталу және жазбаға көшу
• XIX–XX ғғ. этнографиялық экспедициялар мен халық жыр-ертегілерін қағазға түсіру басталды.
• Ең ірі жинақтар — М. Әуезов, С. Мұқанов, М. Ғабдуллин еңбектерінде.
![]()
II. Қазақ ертегілерінің ерекшеліктері
1. Ғажайып-аллегориялық элементтер
• Сиқырлы заттар, кейіпкерлер (перілер, шаһиттар, айдаһарлар).
• Қайталама формуладар («Бір заманда, бір елі-мәдени…»).
2. Көркемдік тіл құралдары
• Қайталау, рефрендер, теңеу-эпитеттер.
• Ырғақты, ырғақсыз құрылымдардың араласуы.
3. Тәрбиелік-ғибраттық мән
• Жақсы мен жамандың айқын бөлінуі.
• Батылдық, ақыл-парасат, еңбекке баулу, әділдік пен достықтың маңызы.
![]()
III. Негізгі түрлері
1. «Ғажайып ертегілер»
• Сиқырлы әлемге саяхат, кезіп-толған арман-мақсат туралы.
• Мысалы: «Ер Төстік», «Ақшақар».
2. «Шынайы өмір ертегілері»
• Күнделікті өмірде кездесетін қылық, салт-дәстүр, адам мінезі.
• Мысалы: «Шегіртке мен аққу», «Түлкі мен қасқыр».
3. «Қылмыстық-хикаялар»
• Адал мен арам, әділдік пен қастық туралы толғаулар.
• Мысалы: «Алдар Көсе» ертегілері.
4. «Әлем аңыздары мен салт-ертегілер»
• Ғалам, табиғат құбылыстарының шығу тегі жөніндегі аңыздар.
![]()
IV. Тәрбиелік және оқытудағы орны
1. Моральдық-этикалық тәрбиелеу
• Ержүректік, адалдық, әділдік, батылды ұғындырады.
2. Тіл байлығын дамыту
• Фольклорлық тіл үлгілері арқылы сөз қорын арттырады.
3. Мәдени сабақтастық
• Ұлттық тарих-мәдени мұраны сақтап, ұрпаққа насихаттайды.
4. Педагогикалық әдістерде қолданылуы
• Сабақта оқып-өтудің интерактивті формалары: драматизация, сахналау, көркем оқу.
![]()
Қорытынды
Қазақ ертегілері — ұлттық руханиятымыздың айнасы. Олардың ғажайып сиқыры мен тәрбиелік-ғибраттық құндылығы балалар мен ересектерді ұлттық болмысымызға, адамгершілікке баулып, тілді байыта түседі. Болашақ ұстаздар ретінде біз бұл мұраны дәріптеп, жаңа буынға жеткізуге ат салысуымыз қажет.
![]()
Әдебиеттер тізімі:
1. Әуезов М. “Қазақтың эпостық поэзиясы”
2. Мұқанов С. “Халық ауыз әдебиеті”
3. Ғабдуллин М. “Қазақ халық ауыз әдебиеті”
4. Тілеужанов М. “Ел әдебиеті”
шағым қалдыра аласыз













