Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз

Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
1 жыл бойы тегін жүктеу мүмкіндігіне ие болыңыз!
жеңілдік
"Қыз тәрбиесі -қоғам тәрбиесі" баяндама
Тақырыбы: Қыз тәрбиесі – қоғам тәрбиесі
Мақсаты:”Қыз баланы
тәрбиелей отырып, ұлтты тәрбиелейміз” қағидасымен қазақ қоғамында
ғсырлар бойы қалыптасқан отбасылық дәстүрлер мен құндылықтарға
негізделген отбасы мәртебесін нығайту.
Әдісі:қыз балалар жиналысында талқыға
салу.
Сөз басын Елбасымыз
Нұрсұлтан Әбішұлының: «Шығыс халықтарының арасында, жалпы мұсылман
елдерінде әйел затын бөлекше бағалайтын, қарындасты қатты
қастерлейтін халықтың бірі де, бірегейі де – біздің қазақ», – деген
пікірінен бастасақ.
Рухани тарихымыздың тарғыл беттерін парақтасақ, қазақ қыздары мен
қазақ әйелдері, жалпы аналар әлемі туралы толғанбаған тұлғалар
сирек екен оның үстіне жүрек тербер, сезім қоздырар қазақтың халық
әндеріне, немесе мақал –мәтелдеріне бір сәт көңіл аударып
көрелікші. Нені меңзеп нені айтар екен. Бұларда аналарға, қыздарға
тән әрі тәрбиелік, әрі тағылымдық мәні ерекше толғамдар бар.
Соларды саралай келе мынадай сөз үйірлерін байқадым. Қазақ
қауымында қыз баланың орны ерекше болған. Оны мынадай мақал
мәтелдерден анық аңғарамыз. Ата – бабаларымыз қызды қонақ деп
есептеген, барған жерде бағының ашылуын үйде отырып қамдаған.
Барынша ізетті, сыпайы, мейірімді де ісмер, қылықты да қырмызы
болуын үнемі қадағалап отырған. Еркін ұстаған, бірақ тым
еркінсітпеген.
«Қыз – өріс, ұл-қоныс» деп білгендіктен қазекем өрісін кеңейтер қыз
балаға айрықша көңіл бөлген. «Қыз мінезді келсін, ұл өнерлі келсін»
дей отырып, «Қызға қырық үйден тыйым» жасайды. Қыз тәрбиесіндегі
жеңге ролі де көзден таса болмайды. «Қызы бар үйдің жеңгесі
сүйкімді келеді».
Өйткені әке – шеше айта алмаған сырды жеңге жеткізеді. Қыздың
балғын болмыс бітімі мен тәрбиесінің басы қасында аяулы жеңгелер
жүреді.Сүйген жігіті мен екі арадағы әдепті қарым – қатынастың
табиғи өрбуіне сеп болатын осы жеңгелер.
Ата-ана қызынан ешнәрсені аямайды. Оның ешнәрседен мұқтажсыз, бұла
өсуін қадағалайды. өйткені қызға бергенді қызыр өтейді деп біледі.
Сонымен бірге қазекең қызды бетімен де жібермейді. «Қызды қымтап
ұстаған ұялмайды» дей отырып, оларды қанаттыға қақтырмай,тұмсықтыға
шоқтырмай өсіруды парыз санайды. Олардың ар ұятының сақшысы бәріне
жауапты екенін ешуақыт ұмытпаған. Содан да болар, бір жағынан «қыз
бен жылқы жаудыкі» деп қыз тәрбиесіне мейілінше сақ қарайды. «Қыз
баққанан қысырақ баққан оңайлығын» жадынан шығармай баянды отанын
тап
қанша өзінің, жауапты екенін еш ұмытпаған. Сөйте тұра қызды
жағадағы құндыздай күтеді.
«Күйеу жаман болса қызыңнан» деуінде үлкен мән бар. Өзінің
отбасында керекті тәрбиенің бәрін көріп өскен қыз бала, соған қоса
мінезді де қылықты болса, парасатты да пайымды болса екен дейді.
«Қызды күте алмаған күң етеді, жібекті түте алмаған жүн етеді»
мұның көбі, негізінен қыздың шешесіне байланысты дүниелер.
Сондықтан, қыз көретін жігіттер, алдымен жеңгесі арқылы шешесінің
қандай адам екенін анықтағысы келеді. «Шешесі жаманның қызын алма,
немесе «шешесін көріп қызын ал» деуге осындай мақсат бар.
Заманның бағыт бағдарына қарай мақал мәтелдер де түрленіп,
өзгеріске түсіп отырады. «Шешесі отырып, сөйлеген қыздан безін» деп
келе, қыздың жақсысын іздейді. «Ақылды қыз білімге жүгінер, ақылсыз
қыз сөзге ілігер» деп біледі. Осындай негізгі тәрбиелік жұмыстарды
жүргізіп алған соң, қазекеңнің құдайдан тілейтіні қызының барған
жеріне тастай батып судай сіңуі. Барған жерінде бағының ашылғанына
қатты қуанады, бағы тайса қатты күйінеді. Қорқатыны – «қайта шапқан
жау жаман, қайтып келген қыз жаман» екені.
«Шыққан қыз шиден тысқары» қыз баланың ендігі жердегі тіршілігі
шектеулілеу болатыны. Ол келіндік және әйелдік дәуір. Бұл қыз бала
үшін мейілінше жауапты кезең. Жаңа түскен келінге сыншы да, мінші
де көп. Ол енді төркінінде алған тәрбиенің қаншалықты екенін
көрсетуге тиіс. Жеңгесі мен шешесінің көргенін істеп, қайын
жұртының көңілінен шығуға тырысады.
Қазақ қыздың өз жұрты мен бірге қайын жұртының да тәрбиеге жауапты
екенін қатты сезінеді. Оның қандай елге, қандай отбасына келін
болып түсуіне көп нәрсе байланысты. «Жақсы елге түскен келін,
келін, жаман елге түскен келін келсап». Бұл жерде қайын ененің ролі
көріне бастайды. Көбінесе «Келіннің қайын ене топырағынан
жаралғандай» болып келуін қалайды. Шынында көргенді елден шыққан
қыздың көсегелі елге тап болуы зор бақыттың кепілі.
Сонымен бірге келген келін татулық жаршысындай болса деп
армандайды. Әсіресе абысындар арасының ынтымақты болуы көзделеді.
«Ағайын тату болса ат көп, абысын тату болса, ас көп». «Ағайынның
азары болса да, безері жоқ», «ағайынға қарап, мал өсер, ағашқа
қарап тал өсер» .
Қыз,әйел, абысын ажын, ағайын туралы мақал мәтелдерді саралай
отырып, халық даналығына қайран қаласың. Атам қазақ ешбір жарғы,
нұсқау жазып әуре болмай ақ әрі қысқа, әрі нұсқа нақылдармен тәрбие
тағылымнаң тамаша үлгісін түйіп айтып отырған.
Халқымыз «қыз-қонақ» деп, төрінен орын беріп, қыздарды алтынның
сынығына балап өсірген. Жалпы бала тәрбиесіне, соның ішінде қыз
бала тәрбиесіне өте көп көңіл бөлген. Ата-бабаларымыз «қызға қырық
үйден тыю, қала берсе қара күңнен тыю» деген мақалға қаншама ой
сыйғызған. Яғни қыз бала тәрбиесіне тек анасы жауапты емес, бүкіл
ауыл, ел жауапты болып отырған.
Ал қазіргі заманда бала тәрбиесіне тек қана ана емес, радио мен
теледидар, газет-журнал, түрлі кинофильмдер жан-жақты әсер
етуде.
Қазақ қыздарының менталитетіне қарапайымдылық, сыпайылық,
инабаттылық, үлкенді сыйлау, кішіге ізет көрсету, ақылдылық,
имандылық сияқты қасиеттер кіреді. Тарихқа көз жүгіртсек, Айман,
Құртқа, Назым сияқты қыздарымыз, Домалақ ана, Айша Бибі сияқты
аналарымыз нағыз қазақ әйелдерінің үлгісі болды. Аналарымыз «баланы
жастан» деп, бала тәрбиесін құрсақтан бастаған. Ұлжан ана данышпан
Абайды ғұсыл-дәретсіз емізбегені – адамзаттың баласын тәрбиелегені
болып табылады.
«Баламды молдаға оқытамын деп кәпір етіп алдым» дегендей,
тәуелсіздік тұғырына қол жеткізгелі, кейбір жастарымыз «тәуелсіз»
деген ұғымды түсінбей, ата-анадан тәуелсіз, ұстаздардан тәуелсіз
болу деп түсініп жүр. Әрине, бұрынғы кездегідей әр үйде 8-10-нан
бала жоқ, үлкендері кішісін бағып-қағып отыратын. Ал қазіргі
отбасыларында әрі кетсе 2 бала тәрбиеленіп отыр. Сондықтан «бір
баласы бардың шығар-шықпас жаны бар» демекші, сол жалғыздың
асты-үстіне түсіп дегенін жасап отырғаны. Уақыт өте келе қызының
жаман қылығын көрген анаға тізе соғуд
ан басқа ештеңе қалмайды. Міне, қоғамымызға өз қолымыздан келеңсіз
жағдай тудырып алдық. Қазіргі қазақ қыздарының жүріс-тұрысы, өз
бойын күтуі, киім киісі, үлкен-кішіге ұшырамы мүлдем өзгеше. Жастар
тәрбиесінде «ұзын арқан, кең тұсауға» түсіп кеткені айдан анық.
Құрбы қыздардың арақ ішіп, шылым шегіп, түнгі клубтардың есігін
баққанын көргенде жаның түршігеді. Осындай әрекеттердің салдарынан
қыздар жүкті болып, онан соң жасанды түсік жасатып, аналық
құқығынан айырылып жатады. Батыстан бел түзеген түрлі жағдайлар
біздің салт-санамызға
өз әсерін тигізіп отыр. Мәліметтерге сүйенсек, еліміз бойынша
жылына 200 мыңдай жасанды түсік жасалып, 1643 бала ата-ана
қамқорынсыз қалады екен. Ал тағы да тарих беттерін парақтасақ,
халқымызда, «жетім, жесір» деген ұғымдар айтылмаған.
Әрбір елдің өміріндегі шешуші кілт – қыздарға берілетін тәлім
тәрбие арқылы өлшенеді. Біздің халқымызда «Қыз» деген сөздің өзі
әдеміліктің, әдептіліктің, сұлулықтың символы ретінде
қолданылады.
Отбасы қоғамның бір бөлшегі, ал отбасының алтын қазығы – әйел адам.
Сондықтан да бүгін жалпы берілетін тәрбиенің ішінен қыз бала
тәрбиесіне байланысты тұстарын бөліп алғандығы негізгі мақсатым:
адамгершілігі мол, әдепті, инабатты, сыпайы қыздарымызды тәрбиелеп
шығару. Бұл бағыттағы жұмыстардың көпшілігі ата аналармен
қоян-қолтық араласуды тікелей қажет етеді.
«Анасын көріп қызын ал» дейтін халық мақалы текке айтылмаса керек.
Ана тәрбиесін көрген қыз әрдайым көрегенділік танытады. Жаңа ғасыр,
тек жаңалықты қабылдау керек деп, шетелге еліктеп немесе ғаламтор
арқылы керексіз дүниелерді қабылдаудың қажеті жоқ. Заман ағымынан
қалмай, орынды киініп, орынсыз нәрселерден аулақ болып, өзге тілде
емес, өз тілінде сөйлеп, дәстүрді сыйлап, ибалығын сақтау қажет.
Өзінің ана тілін қадірлемейтін қыздардан жақсы ана шығады деп айта
алмаймын. Тілін қадірлемеген адам, ол ұлттың салтынан да,
дәстүрінен де хабарсыз болары айқын. Қай қоғамда, қай заманда өмір
сүрмесін, ол қазақ қызы деген атқа лайық болуы қажет.
Бойжеткендеріміз осыны ұмытпаса деймін.
Ақыл да анадан дариды, дана да әйелден туады. Қыз бала тәрбиесін
ұрпақ тәрбиесі деп қарау қажет. Бүгінгі қазақ бойжеткендері ертеңгі
еріне адал жар, балалрының анасы. Олардың бойында имани тәрбие
болғанын қалаймын. Бүгін ол қыздар өнегелі тәрбие алса, ертең ұрпақ
тәрбиелейтін қазақтың дана аналарына айналары сөзсіз.
Сөз соңын Елбасымыздың: «Әйел – бесік иесі. Демек, әйелдің жайы
түзелмей, бесігіміз түзелмейді, бесігіміз түзелмей – еліміз толық
түзелмейді» деген пікірімен қорытындылағым келіп отыр.
Қаракөздеріміз бұрымды шашымен, инабатты мінезімен, ақылдылығымен,
кіршіксіз арымен әрқашан басқалардан ерекшелене
білгей.
Сұлулық ұғымы әр жанның түсінігінде әр түрлі
қалыптасқан. Әйел тәнінің сұлулығын айтқанда, бірден мына сипаттама
ойға оралады: оймақ ауыз, қарақат көз, қиғаш қас, сұңғақ бой, аршын
төс, қыпша бел, қолаң шаш... Қыз бала бойжеткен шағынан бастап, осы
сипаттамаға сай болуға талпынады. Ықылым заманнан бері әр халықтың
нәзік жандары сұлу болып көріну үшін, қастарын қиғаштап бояған,
қысқа белдік тартып, қыпша белді болуға ұмтылған, қолаң шаштарына
көрік беру мақсатында небір емдік майларды пайдаланған. Жаңа
заманда сырғалалылардың әдемі болып көрінуіне мүмкіндік көп. Бояу
мен иісмайдың, әшекей мен сәнді киімдердің түр-түріне оңай қол
жеткізуге болады. Бірақ, әсемдік бұйымдарын орынды пайдаланып
жүрміз бе?! Немесе сұлу болып көріну үшін не істеп жүрміз? Бұл
сұраққа жауап беру үшін, мен өз сұлулығымның құпияларын жария еткім
келіп тұр.
Қыз емес
қыздың аты қызыл алтын,
Көрінер туған айдай жүзі жарқын
Үлкенннің алдын кесіп сөз сөйлемес
Халқының сақтай білген ізгі салтын
-
дегендей біздің халқымызда қыз деген сөздің өзі әдеміліктің,
әдептіліктің, жан-жақты сұлулықтың рәмізі ретінде
қолданылады.
* * * *
«Қыздың жиған жүгіндей», «қыздың тіккен кестесіндей» деген теңеулер қыз баланың ұқыптылығы, шеберлігі деп біледі. Осының бәрі де қыз баланың сүйкімділігіне жанының нәзіктілігіне әрі іске талапты да алғырлығынан, өнер-білімге бейім тұратын сергектігінен шыққан сөздер болса керек. Халқымыз қыз баланы ардақтап ұстайды, оған қатты сөз айтпай мәпелеп өсіреді.
* * * *
Қазақ отбасындағы қыз бала тәрбиесінде ұл бала тәрбиесіне қарағанда біраз ерекшеліктердің бар екенін білеміз. Себебі бүгін отбасында еркелеп ұстап отырған қыздардың күні ертең бойжетіп өскен соң, өзге шаңырақтың түтінін түтетіп, ошағының отын жағатын әйел, ана болатынын айтсақ та жеткілікті.
* * * *
Нәзіктік, сұлулық, ұяңдық, ибалылық сыпайылық, әдемілік, өнерпаздық, іскерлік, шеберлік, рухани байлық, ақ ниет, сүйіспешілік, махаббат мұратына жетудің талабы, намысы, қайрат-жігері осындай қасиеттерімен де қазақ қыздары зор тағылым иесі.
* * * *
Қ ыз бала тәрбиесінде ананың
орны ерекше. Ана қыз бала тәрбиесінде әкеге қарағанда ерекше қызмет
етеді. Басқа ұлтқа қарағанда біздің қазақ қыздарының бойында
ізеттілік, ар-ұят, ұялшақтық, үлкенге қызмет көрсету, жан ашу
қасиеттері басымырақ сияқты. Осындай қыз балаға тән қасиеттерді
қызының бойына сіңіретін ең бірінші - ол
анасы.
* * * *
Біздің халқымыз ер баланы ертеңгі мұрагер санағанмен қыз баланы олардан әсте кем көрмеген. Көп жағдайда қыз бала тәрбиесіне айырықша көңіл бөлген ата-аналар ұлдарынан гөрі қыздарын ерекше жақсы көріп, еркелетіп еркін өсірген. Қазақ отбасында мысалы, ұлды жазалау шектен шығып бара жатқан жағдайлары жиі кездессе, ал қызды жазалау кездеспейтін құбылыс десек те болады.
* * * *
Бабалары қыздарын қадірлеген
Қыз баладан
басталар өмір терең.
Ауыл көркі қыз болып ән айтылып,
Күн болмаған сазды күй төгілмеген.
* * * *
Қазақ елі қызды сұлулық, әдептілік және
нәзіктік деп білген. Қызды көктемнің күлімдеген күніне теңеген.
Қызды сән мен әсемдіктің нышаны тұтқан. Қыздар пәк махаббаттың иесі
деп білген, оған дәлел - кешегі өткен Қ ыз Жібек, Еңілік, Баян
сұлулардың сүйіктілеріне деген махаббаты.
Отбасы тәрбиесі –көзделген нәтижеге жету мақсатында ата-аналар мен жанұя мүшелерінің тарапынан жасалатын ықпал үрдістерінің жалпы атамасы.
«Отан отбасынан басталады», –
десек, сол әрбір кіші отанның ұйытқысы, берекесі болатын – әйел
адам. Ананың құрсағына шарана бітсе, ол қашан дүниеге келгенше
«іштегі шарана ұл ма әлде қыз ба» деп уайымдайтын болған. Ұлттың
адаспай, ұлт болып қалуы, қоғамның дамуы мен мемлекеттің өркендеуі
– соңында келіп әйелге, келешек ана болар қыздардың қалай
тәрбиеленетініне байланысты болмақ.Әрбір елдің өміріндегі шешуші
кілт – қыздарға берілетін тәлім тәрбие арқылы өлшенеді. Біздің
халқымызда «Қыз» деген сөздің өзі әдеміліктің, әдептіліктің,
сұлулықтың символы ретінде қолданылады.
Отбасы қоғамның бір бөлшегі, ал отбасының алтын қазығы – әйел адам.
Сондықтан да бүгін жалпы берілетін тәрбиенің ішінен қыз бала
тәрбиесіне байланысты тұстарын бөліп алғандығы негізгі мақсатым:
адамгершілігі мол, әдепті, инабатты, сыпайы қыздарымызды тәрбиелеп
шығару.
«Қызым үйде – қылығы түзде» демекші, қыз баланың жүріс-тұрысы мен киім киісі тәрбиенің негізі болып саналады. Жасыратыны жоқ кейбір ата-ананың баласымен араласуға да уақыты жоқ. Осыдан барып бала әке – шешесінен суып, оларға деген сыйластықтан алыстай бастайды. Бала кезінен жылылық мейірімді көрмеген адам баласы жүрегін бойлаған суық ызғардың өшін өзгелерден алатын қатыгездікпен өседі.
Бүгінгі күнде қыздарымыздың көзге оғаш көрінетін киімдерін айтар болсақ, бұрын-соңды болмаған, құлақ естіп, көз көрмеген. Ата-ана баламыз қатар құрбысынан қалмасын деген оймен заман талабына сай жаңа үлгімен киіндіріп, қалталылар көлік мінгізеді. Сондада әр нәрсенің өз орны бар емеспе...
Міне, қоғамымызға өз қолымыздан келеңсіз жағдай тудырып алдық. Қазіргі қазақ қыздарының ішінде жүріс-тұрысы, киім киісі, үлкен-кішіге деген құрметі мүлдем өзгешелері жоқ емес. Қазіргі таңда кейбір қаракөз қыздардың арақ ішіп, шылым шегіп, түнгі клубтардың есігін баққанын көргенде жаның түршігіп, жүрегің ауырады. Осындай жеңіл мінездің салдарынан жүкті болып, жасанды түсік жасатып, келешекте аналық құқығынан айырылып жатады. Осылардың бәрі де өзіміздің қаракөз қыздарымыз, елдің ертеңгі болашақ Аналары емес пе? Неге ойланбасқа? Олардың ертеңгі болашағы, тағдыры не болады? Бұлардан кейін дүниеге келетін өнегелі ұрпақ күтуге болар ма? Қыз баланы кішкентайынан төрге шығарып отырған қазақ оның болашақтағы Ел анасы боларына кәміл сенген.
Халқымызда «Келіннің шашына күн тисе, кіндігіне у тиеді» деген даналық сөз бар. Ізеттілік, көргенділік нәресте кезінен ана сүтімен бойға сіңеді. «Қызға қырық үйден тыйым» деп қыз баланың жүріс-тұрысынан бастап дауыс ырғағына дейін мән берудің өзі қыз бала тәрбиесінің маңыздылығын сездірсе керек. Сондықтан да қазақ қыздарымыз тәрбиелі ұлтжандылығымен, өздеріне тән нәзіктігімен және рухани тазалығымен ерекшеленетін еді. Ар-намысын жоғары ұстай білген қыз ғана жұрт алдында әрдайым абыройлы, сыйлы болары хақ.
Дана халқымыз «Қыз қылығымен сүйкімді» екенін ерте біліп, қызды қашанда «жат жұрттық» уақытша қонақ ретінде жас күнінен отбасының сенімді серігі, қара қазанның иесі, үйдің ұйытқысы ретінде тағылымды тәрбие берген. Қазақ қыздарының менталитетіне қарапайымдылық, сыпайылық, инабаттылық, үлкенді сыйлау, кішіге ізет көрсету, ақылдылық, имандылық сияқты қасиеттер кіреді. Тарихқа көз жүгіртсек, Айман, Құртқа, Назым сияқты қыздарымыз, Домалақ ана, Айша Бибі сияқты аналарымыз нағыз қазақ әйелдерінің үлгісі болды. Ұлжан ана данышпан Абайды ғұсыл-дәретсіз емізбегені – адамзаттың баласын тәрбиелегені болып табылады. Халқымызда бала тәрбиесін құрсақтан бастаған асыл аналарымыз болған. Ұлы Абайдың тәрбиешісі болған данагөй әжеміз Зерені қалай ұмытамыз?
«Қызың өссе, қызы жақысы мен ауылдас бол», «Келіні жақсы үйдің керегесі алтын» деп көңілі мен жүрегі таза, әдемілікке, нәзіктікке құмар, өзініңемес, өзгенің өресін көтермелейтін қыз бала келешекте іргелі үйдің шаңырағын жоғары көтеретінін айтса керек. Ақыл да анадан дариды, дана да әйелден туады. Қыз бала тәрбиесін ұрпақ тәрбиесі деп қарау қажет. Бүгінгі қазақ бойжеткендері ертеңгі еріне адал жар, балалрының анасы. Олардың бойында имани тәрбие болғанын қалаймын. Бүгін ол қыздар өнегелі тәрби еалса, ертең ұрпақ тәрбиелейтін қазақтың дана аналарына айналары сөзсіз.
Елбасымыз Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев: «Әйел-бесік иесі. Демек, әйелдің жайы түзелмей, бесігіміз түзелмейді, бесігіміз түзелмей – еліміз толық түзелмейді» дегені қыз тәрбиесінің маңыздылығын әрдайым еске салып, ұлт тәрбиесінде иманды да ұлағатты, ізетті де инабатты қыз тәрбиелеудің аса маңызды екенін еске салып тұрғандай.

