Қазақтың дәстүрлі
мәдениеті
Адамзат баласы жасаған
мәдениет екі түрге бөлінетінін білесіздер. Біріншісі – рухани
мәдениет, екіншісі – материалдық мәдениет. Рухани мәдениетке
музыка, әдебиет, сәулет өнері, сурет өнері, кескін өнері жатса,
адам баласының шаруашылыққа байланысты күнкөрісінен туған дүниелері
материалдық мәдениетті құрайды. Зиялы қауым арасында, тіпті
оқымысты ғалымдар арасында мәдениет және өркениет ұғымдарын
шатастырушылық әлі де кездеседі. Осы арада олар шаруашылық жүргізу
мәдениетінің, саяси мәдениеттің, экономика мәдениетінің тағы сол
сияқты мәдениеттердің болатындығын ескермеді. Осыдан барып,
мәселен, көптеген адамдар мәдениетті тек қана өнер туындылары
құрайды деп ойлайды да, оны өркениетпен тең қойып, жаңсақ
түсініктерге жол береді. Мәдениет тарихында күні кешеге дейін
еуропалықтар Батыс дүниесінің ғана мәдениетін мойындап келді.
Оларда мәдениет жасаушы тек еуропалықтар делінген кеудемсоқтық
теория белең алды. Бірақ Шығыс өркениетін жасаған мәдени мұралардың
ғажайып үлгілері оларды өздерінің менменсіген қисындарынан бас
тартуға мәжбүр етті.
Қазақтың дәстүрлі мәдениеті, құдайға шүкір,
ешкімнен кем емес. Екінші, дәстүрлі мәдениетімізді, яғни
қолөнеріміз жайлы ауыз толтырып айта аламыз. Қолөнер мәдениетіміз
өте тереңнен бастау алады. Скифтің алтынмен апталған, күміспен
күптелген дүние мүліктерінен бастап, өзіміздің күні кешеге дейін
әке-шешеміз тіккен киіз үй – қолөнердің ең ұлы шыңы. Киіз үйдегі
сүйектен, ағаштан, киізден, шиден т.б. жасалған қажетті заттардың
бәрінен құрастырылған ғажайыпты ақыл-ойдың нәтижесі, табысы деп
қабылдауға болады. Бұл ретте көшпелілер өзінің тұтынатын қолөнер
заттарын өнер деңгейіне жеткізген. Мен бала кезімде шешей қымыз
сапырып отыратын мүйіз ожауды ұстап ойнаудан жалықпайтынмын. Кейін
тура сондай мүйіз ожауды Орталық мемлекеттік музейден көргенде
көзіме жас үйірілді. Қандай сұлулық! Неткен әдемілік! Демек,
көшпелілер өнер деңгейінде өмір сүрген. Тұтынған заттарының барлығы
өнер деңгейінде болған. Ол тозса, қайтадан одан да жақсы қылып
жаңасын жасайтын болған. Қолөнердің ұлы туындысы – киіз
үй.
Үшіншісі, музыкалық мәдениеті. Музыкалық
мәдениетіне мен екі-үш ақ мысал келтірейін: сіздер ол мәдениеттің
тектілігін, терең асыл екендігін пайымдайсыздар. Қазақ халқы қазақ
атауын иемденбей тұрған кездің өзінде-ақ осы далада домбыра
тартылып, күй жанры туған. Күні бүгінге дейін орыс, татар сияқты
өзіміздің бұрынғы Кеңес одағының аясындағы елдерді алсақ, осылардың
дәстүрлі музыкасында күй жанры, яғни аспапты музыка жанры жоқ.
Орыстар балалайканы қолға алып, жерді бір теуіп, частушка айтады,
бар музыкасы осы ғана. Ал, күй деген – музыкадан сөзсіз бөлініп
шыққан дыбыс, музыкалық жанрдың дүниеге келуі. Бұл бейнелеп
айтқанда сөз өнерінде роман, эпопея жанрының дүниеге келгені
сияқты. Ал енді осы күй өнерін туындатқан авторлы музыканың өзіне
осы далада 1200 жыл. Нанбасаңыздар, айтып шығайын. Исі 40-тан астам
түркі халқының ішінде Қорқыт бабамыздың күйін сақтап қалған жалғыз
халық – қазақ. Қорқыттан бізге жиырмаға тарта күй жеткен. Олар әлі
күнге дейін үлкен сахналарымызда тартылады. Қорқыттың бергі жағында
Шыңғыс ханның алдында күй тартқан – найман Кетбұға күйші. Күйшінің
он үшінші ғасырдағы «Ақсақ құлан» күйінің бізге он варианты жетті.
Осы орайда айта кетейін, қазір Европа кітапханасында тұрған «Кодекс
Куманикус» кітабында сол Кетбұғаның «Ақсақ құлан» күйінің ноталық
жазбасы бар. Қазақ музыкасына үлес қосқан еврей зерттеуші Борис
Григориевич Ержакович ескі нотадағы аталған музыканы бүгінгі нотаға
түсіргенде «Ақсақ құлан» күйі шығады. Күйді алғаш рет М.Әуезов
атындағы Әдебиет және өнер институтында істеп жүрген кезімде
естідім. Кетбұғадан кейін сары Салтық, одан бері қарай Байжігіт,
кешегі Абылай хан кезіндегі атақты күйшілер, XIX ғасырдағы
Құрманғазы, Дәулеткерей, Қазанғап, Тәттімбет сияқты
ондаған-жүздеген классикалық күйшілер өткен. Демек, қазақтың рухани
мәдениетінің осы үш саласы күні бүгінге дейін ұлтымызға айрықша
қызмет етіп келе жатыр.
Мәдениет сөз болған
уақытта біз ешуақытта бүгінгі аумақтық, яғни территориялық
шеңберімізбен шектеліп қалмауымыз керек. Өйткені, қазақ дейтін
халықты құрсағында тербеткен ұлы даланың аумағы қазіргі
шекарадан әлдеқайда кең болатын. Біз отаршылдықтың қақпанына түскен
кездегі жеріміздің үштен бір бөлігінен айырылып, тәуелсіздік алдық.
Осы орайда, шекара сыртында жатқан мынадай мәдени 5 түрлі рухани
асылдарымызға біз ұдайы назар аударып жүруіміз керек. Бірінші –
атамекен жұрттарымыз, екінші – сол жұрттарда сүйегі қалған ата-баба
әруақтары, үшінші – шекара сыртында жатқан жалпы мұралар, төртінші
– шекара сыртында аналарымыздың, аталарымыздың қолымен жасалған
материалдық мәдениеттер, бесінші – шекара сыртында әлемнің қырықтан
астам елінде бас сауғалап жүрген қандас бауырларымыздың қолынан
туған өнер туындылары. Осының барлығы біздің төл тарихымыздың, төл
мәдениетіміздің құрамдас бөлігі болып
табылады.
Ұлт дегеніміз не? Ұлттың
тарихи жады әрбір адамның өмірбаянына айналғанда ғана ол ұлт
болады. Сол жерлерде жатқан ата-бабаның сүйегі, сол
жерлердегі тарихи ескерткіштер, сол жерлерге төгілген әрбір
ата-баба қанының тарихы біздің өмірбаянымыздың мәдени құрамдас
бөлігі болуы керек.
Ресейде 4200 руникалық жазба ескерткіштердің
нұсқасы тұр, Германияда 8 мыңдай. Оның барлығы байырғы түркі
тілінде жазылған неше түрлі жазу үлгілері. «Оғызнама» кітабы
Парижде, «Махаббатнама» Лондонда, Жүсіп Баласағұнның «Құтты білігі»
Каирде, «Қорқыт» Дрезден мен Ватиканда екі нұсқасы, «Кодекс
Куманикус» Венецияда, Рабғузидің «Қиссасул-Әнбиясы» Лондонда, қазақ
хандарының, қазақ мемлекеттігінің бүкіл тарихына қатысты құжаттар
Қытайда жатыр. Мінеки, шетелдегі жазба мұраларды елге жеткізу,
көшірмесін алу біздің мәңгілік мәдениетімізді ойлағанда
көңіліміздің төрінде тұратын проблема.
Төртінші, қолөнер. Ресей археологтарын ғана
атайын сіздерге, Толстов Қызылорданы, Бернштам Шымкетті, Руденко
Алтайды, Сорокин Ақтөбені қазды. Барлығының тапқан алтын мұралары
мен қолөнер бұйымдарының барлығы Санкт-Петербург пен Ленинградта
тұр. Санкт-Петербургтің Эрмитажын әсемдеп тұрған скифтің далалық
өрнектері Эрмитаждың бағасын асырып тұр. Оның барлығы біздің
ата-бабамыздың қолынан шыққан мүліктер еді. Қазақ халқы – әлемдегі
этникалық жаралымы біртұтас жалғыз елдің бірі. Мынау Дағыстан елі
Ақмола облысының бір-ақ ауданының көлеміндей болса да, ресми 18
тілі бар. Анау төбедегі көрініп тұрған бір дағыстан екінші
төбедегінің тілін түсінбейді Ал бір шетімен бір шеті 8 мың
шақырымға созылған түркі халықтарының өз-өздерімен түсінісуі былай
тұрсын, қазақ халқының тілінде диалект жоқ. Мен Анатолыдағы шай
құйған қазақ әйелімен, Шыңжаңдағы шай құйып отырған қазақ әйелінің
отырысы, жаулығы, дастарханындағы тамағы, кесесінің түріне дейін
ұқсастығына қарап қайран қалдым. Аралары 8 мың
шақырым.
Енді қараңыздар, тағдыр бізді XX ғасырда әлемнің
40-тан астам еліне шашып жіберді. «Болар іс болды, бояуы сіңді»
бірақ ес жиып етек жапқан кезде біз осы қазақтардың рухани
мәдениетіне назар аударуымыз керек. Бұл ретте шетелдегі 40-тан
астам елді мекендеп жатқан қазақтардың ішінде 4-ақ елдегі қазақ
диаспорасы өнер туындата алып отыр. Бұл Қытайдағы, Моңғолиядағы,
Өзбекстандағы, Түркияда тұратын қазақтар.
Осы жиналыстың өтініш тілегі ретінде қала
әкімдігіне мынадай ұсыныс айтқым келеді: Біз «қазақ диаспорасының
мәдениеті» деген музей ашуымыз керек. Ол музейге сол қазақтар
шығарған газет-журналдар, кітаптар, хаттар, салған суреттер,
мүсіндер, текеметтер, жасаған киіз үйлерді қою керек. Кеше ғана осы
бір Астанада көрме болғанда Қытайдан 24 қанатты киіз үй келді. Мен
сол киіз үйді көріп шыға алмай қалдым. Қандай керемет жасалған
балғын қолөнер. Сондықтан осы қала әкімшілігі Астанадан «қазақ
диаспорасының қолөнері» атты өнер мұражайын ашса. Оған білікті
үлкен бір ғалымды басшы етсек. Ол бүкіл шетелдегі қазақтардың ең
алдымен жалпы мәдениетін басқа да рухани мәдениетін соған
жинақтаса, онда біздің тарихымыздың, мәдениетіміздің ол да бір
құрамдас бөлігі болып, мөлдір арнасы болып мәдениетіміз, рухани
байлығымыз еселене түсер еді!
Тілсіз ұлт, тілінен айырылған ұлт дүниеде ұлт
болып жасай алмақ емес. Ондай ұлт құрымақ. Ұлттың ұлт болуы үшін
бірінші шарт – тілі болу. Ұлттың тілі кеми бастауы ұлттың құри
бастағанын көрсетеді. Ұлтқа тілінен қымбат нәрсе болмасқа тиісті.
Бір ұлттың тілінде сол ұлттың сыры, тарихы, тұрмысы, мінезі айнадай
көрініп тұрады.
Маңғыстау техникалық
колледжі
Баяндама
Тақырыбы: Рухани жаңғыру – отбасылық
тәрбиеден басталады
Орындаған: Тажиева
Н
Шетпе