Пән : қазақ тілі Сынып : 11 «а» Күні : 11.10
Сабақтың
тақырыбы: Қазақ шешендік өнерінің
үшінші кезеңі
Сабақтың
мақсаты:
Білімділік: ХҮІІІ ғасырдағы
қазақтың шешендік өнеріне тоқталу, «Жеті жарғыға» түсінік беру.
Тәрбиелік: тақырып мәтіні арқылы шешендікке, әділдікке
тәрбиелеу.
Дамытушылық: ойлау қабілетерін арттырып, тіл мәдениетін, ой -
өрісін жетілдіріп сөздік қорларын дамыту.
Сабақ түрі: жаңа сабақ
Сабақ типі : ашық
сабақ
Сабақ әдіс -
тәсілдері: СТО стратегиялары, сұрақ -
жауап.
Көрнекілігі:Қазақ
билерінің суреттері, қима
қағаздар , интерактивті тақта
Пәнаралық
байланыс: тарих, география,
әдебиет.
Сабақтың
барысы:
І. Ұйымдастыру кезеңі 3 -
минут
Оқушылармен сәлемдесу.
Сынып оқушыларының сабаққа дайындығын, қатысу деңгейін
қадағалау.
Сабағымызды бастамас бұрын «Галереяға
саяхат» әдісі бойынша оқушылар үш
бидің суретіне апарып стикерлерін іледі.Кім өзінің стикерін ілген
бидің тобына барып отырады. Сыныпта 3 топ пайда болады
.
1 – топ. Төле би
2 – топ. Әйтеке би
3 – топ . Қазыбек
би . Оқушылар билердің нақыл
сөздері арқылы топтасады. «Төле би» тобы, «Қазыбек би» тобы,
«Әйтеке би» тобы. Топ басшыларына бағалау парағын беру.
ІІ. Қызығушылықты ояту сатысы. 5 - минут
«Қазақтар... мүдірмей кідірмей, ерекше екпінмен сөйлейді. Ойын дәл,
айқын ұғындырады. Ауызекі сөйлеп отырғанның өзінде сөйлеген сөздер
ұйқаспен, ырғақпен келетіндігі соншалық, бейне бір өлең екен деп
таң қаласың»
академик В. В. Радлов
- Балалар, сендермен өткен сабағымызда қазақ шешендік өнерінің,
бірінші, екінші кезеңдерімен танысқан болатынбыз. Жаңа сабағымызды
бастамас бұрын үй тапсырмасына шолу жасап
алайық.
«Сөздер банкісі»
әдісі
3 – топқа әр түрлі сөздер жазылған парақшалар таратылады. «Бір
дегенім», «Жеті дегенім», «Шу өңірі», «Кіші жүз»,
«Қаздауысты»
Осы сөздерді топтағы оқушылар
тақырыпқа байланыстырып, сөйлей білуі керек.
Мұғалім: Ал, балалар, менің сендерге қояр сұрақтарым бар.
Сұрақтарға ізденіп, жауап беруге тырысыңдар.
1. Шешендік өнер дегеніміз не?
Жауабы: шешендік өнер - сөз мәдениетінің жоғары формасы, грек сөзі
- риторика деген ұғым.
2. Шешендік өнер негіздері:
Жауабы: Табиғи дарын, тума талант, жан - жақты білім, тынымсыз
еңбек, жүйелі жаттығу.
3. Қазақ шешендік өнері неше кезеңге бөлінеді?
Жауабы: Зерттеушілердің пікірінше, шешендік өнер 5 кезеңге
бөлінеді:
1. 11
- 13ғ.- Майқы би мен Аяз биден басталады.
2. 14 - 16ғ.- Асан қайғы мен Жиренше кезеңі.
3. 17 - 18ғ. Төле би, Әйтеке би, Қазыбек бидің уақытын атайды.
4. 18ғ.-«Хан - сұлтандарға қарсы шешендер»- Байдалы, Әз Жәнібек,
Тіленші би, Шалқар би, т. б.
5. 19ғ.-«Би - болыстарға қарсы шешендер» Махамбет, Сырым батыр,
Бала би, т. б.
4. Бірінші кезең өкілдеріне кімдерді жатқызамыз?
Жауабы: Олар Майқы би мен Аяз биден бастау алады. «Түгел сөздің
түбі бір, түп атасы - Майқы би»
5. Екінші кезең өкілдерін ата?
Жауабы: Асан қайғы, Жиренше шешен, Едіге Құтлу
Қабанұлы.
ІІІ. Жаңа сабақ.
5 -
минут
Мұғалім: Жақсы, олай болса бүгінгі сабағымыз үшінші кезең
өкілдеріне арналмақ. Ендеше дәптерімізді ашып, бүгінгі күнді,
тақырыпты жазып қойыңдар.
Тәуке ханның қазақ руларын жинап, үш ұлысты топтап, олардың басына
үш би қойғанын тарих пәнінен білеміз.
Үшінші кезең ХVIII ғасырда өркендеді. Шешендік өнердің қанат жаюына
үш түрлі себеп болды.
1. Тәуке хан шашыранды қазақ руларын үш ұлысқа топтап, олардың
басына қарадан шыққан үш би қойды.
2. Басқыншы жауларға қарсы күресте қол бастайтын қолбасылар мен сөз
бастайтын шешен - билер.
3. Қазақ шаруаларының патша өкіметінің жазалаушы отрядына қарсы Ұлт
- азаттық күресі
Хан жағынан елдік мәселелерді кеңесіп, ақылдасып отыратын Билер
кеңесі құрылды. Билер кеңесінің брінде қазіргі Сырдария облысы,
Ангрен өзенінің жағасында, Күлтөбе басында «Ханабад» атты тәуке
ханның ордасында қазақтың әдет - ғұрып заңдарының жиынтығы «Жеті
жарғы» заңы қабылданды. Үшінші кезең өкілдері: Тәуке хан, Төле би,
Қазыбек би, Әйтеке би, Қаракерей Қабанбай, Қанжығалы Бөгенбай,
Шапырашты Наурызбай, Райымбек, Өтеген, Қабылиса, Шақшақұлы
Жәнібек.
1. Сұрақ - жауап: 5 -
минут
Топтық жұмыс: Кәне, жаңа сабақты қаншалықты
меңгергенімізді байқау үшін мына сұрақтар қойылады.
1. Үшінші кезең нешінші ғасырды қамтиды?
2. Шешендік өнердің қанат жаюына неше түрлі себеп болды?
3. Тарих сабағынан да білеміз, осы кезең өкілдері атаңыз.
4. Неге «Жеті жарғы» деп атады?
5. Қай жерде, қай ордада қабылданды?
6. Карта арқылы тауып көрейік.
Жақсы, «Жеті жарғы» деген түсінігімізді 15 - жаттығумен
толықтырайық.
2. Постермен
жұмыс
Топтық жұмыс. 6 - минут
«Төле би» тобы. Мәтінге сүйеніп, «Жеті жарғыға» түсінік
беру. Әр топ өздерінің «Жеті
жарғысын» жасап көрсету.
3. Жаттығу жұмыстары.ҰБТ –
ға дайындық.
-
Топ. Дауды әділ, тура шешкен билерді халық «Қара қылды қақ жарған» деп мадақтаған. Сөйлемді сөйлем мүшесіне талдау.
Баяндауыш - не істеген? мадақтаған
Бастауыш - кім мадақтаған? халық
Толықтауыш - кімдерді мадақтаған? билерді
Анықтауыш - қандай билерді? әділ, тура шешкен
Толықтауыш – нені әділ, тура шешкен? дауды
Пысықтауыш - қалай мадақтаған? «қара қылды қақа жарды» деп
Жайылма, толымды, жақты сөйлем.
2- топ «Қазыбек би» тобы. Мәтіндегі тырнақшаға алынған сөздердің неліктен тырнақшаға алынғанын дәлелдеу, теріп жазу. «Жеті жарғы» сөзіне фонетикалық талдау.
Тырнақшаға алынған сөздер: зат есімдер, жалқы есімдер.
Жеті - жіңішке буынды сөз.
Е, і - дауысты дыбыстар, екеуі де жіңішке, езулік, е - ашық,, і - қысаң дауысты дыбыс.
Ж - ұяң, т - қатаң.
Же - ті - екі буынды, ашық.
Тасымалданады, буын жігіне сай.
Жарғы - жуан буынды сөз.
А, ы - жуан дауысты дыбыстар, екеуі де езулік, а - ашық, ы - қысаң.
Ж, р, ғ - дауыссыз дыбыстар.
Ж, ғ - ұяң, р - үнді.
Жар - ғы – екі буынды, 1 - бітеу, 2 - ашық буын, тасымалданады. Буын жігіне сай.
3- топ . «Әйтеке би» тобы. Әділдік, шешім сөздеріне морфологиялық талдау жасау.
Әділдік - туынды зат есім.
Түбірі әділ - зат есім, дік - зат есім тудырушы жұрнақ.
Әділдік - не? деген сұраққа жауап береді.
Атау септікте тұр. Жалпы есім, дерексіз, жансыз.
Шешім - туынды зат есім. Түбірі шеш - етістік, ім - зат есім тудырушы жұрнақ.
Шешім - дара зат есім. Не? деген сұраққа жауап береді.
Атау септікте тұр. Дерексіз. Жансыз.
ІV. Бекіту
бөлімі: Жеті жарғы мен Ата Заң. 6 -
минут
Сабақты бекіту мақсатында, қазіргі Ата Заңымызбен байланыстырып
қорытындылаймын.
Бағалау
бөлімі: 3 - минут
/ Сөз әр жүздің билеріне беріледі, олар сабақтан алған әсер,
білімдерін айтып ортаға салады, қорытынды жасайды. Сондай - ақ, өз
жүздеріндегі жақсы, белсенді жұмыс жасаған хан, сұлтандарды атап
өтіп, олардың жұмысына баға береді.
Рефлекция. 2 - минут Стикерлерді ілу./
Оқушылар сабақтан алған әсерлерімен жазбаша түрді стикерге жазып,
ілу./
V. Үйге тапсырма:
17
- 18 - жаттығу. 2 - минут 1203 - 1205
«Егерде мен би болсам....» тақырыбына эссе
жазу.
жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
Сабақ жоспар "Қазақ шешендік өнерінің үшінші кезеңі"
Сабақ жоспар "Қазақ шешендік өнерінің үшінші кезеңі"
Пән : қазақ тілі Сынып : 11 «а» Күні : 11.10
Сабақтың
тақырыбы: Қазақ шешендік өнерінің
үшінші кезеңі
Сабақтың
мақсаты:
Білімділік: ХҮІІІ ғасырдағы
қазақтың шешендік өнеріне тоқталу, «Жеті жарғыға» түсінік беру.
Тәрбиелік: тақырып мәтіні арқылы шешендікке, әділдікке
тәрбиелеу.
Дамытушылық: ойлау қабілетерін арттырып, тіл мәдениетін, ой -
өрісін жетілдіріп сөздік қорларын дамыту.
Сабақ түрі: жаңа сабақ
Сабақ типі : ашық
сабақ
Сабақ әдіс -
тәсілдері: СТО стратегиялары, сұрақ -
жауап.
Көрнекілігі:Қазақ
билерінің суреттері, қима
қағаздар , интерактивті тақта
Пәнаралық
байланыс: тарих, география,
әдебиет.
Сабақтың
барысы:
І. Ұйымдастыру кезеңі 3 -
минут
Оқушылармен сәлемдесу.
Сынып оқушыларының сабаққа дайындығын, қатысу деңгейін
қадағалау.
Сабағымызды бастамас бұрын «Галереяға
саяхат» әдісі бойынша оқушылар үш
бидің суретіне апарып стикерлерін іледі.Кім өзінің стикерін ілген
бидің тобына барып отырады. Сыныпта 3 топ пайда болады
.
1 – топ. Төле би
2 – топ. Әйтеке би
3 – топ . Қазыбек
би . Оқушылар билердің нақыл
сөздері арқылы топтасады. «Төле би» тобы, «Қазыбек би» тобы,
«Әйтеке би» тобы. Топ басшыларына бағалау парағын беру.
ІІ. Қызығушылықты ояту сатысы. 5 - минут
«Қазақтар... мүдірмей кідірмей, ерекше екпінмен сөйлейді. Ойын дәл,
айқын ұғындырады. Ауызекі сөйлеп отырғанның өзінде сөйлеген сөздер
ұйқаспен, ырғақпен келетіндігі соншалық, бейне бір өлең екен деп
таң қаласың»
академик В. В. Радлов
- Балалар, сендермен өткен сабағымызда қазақ шешендік өнерінің,
бірінші, екінші кезеңдерімен танысқан болатынбыз. Жаңа сабағымызды
бастамас бұрын үй тапсырмасына шолу жасап
алайық.
«Сөздер банкісі»
әдісі
3 – топқа әр түрлі сөздер жазылған парақшалар таратылады. «Бір
дегенім», «Жеті дегенім», «Шу өңірі», «Кіші жүз»,
«Қаздауысты»
Осы сөздерді топтағы оқушылар
тақырыпқа байланыстырып, сөйлей білуі керек.
Мұғалім: Ал, балалар, менің сендерге қояр сұрақтарым бар.
Сұрақтарға ізденіп, жауап беруге тырысыңдар.
1. Шешендік өнер дегеніміз не?
Жауабы: шешендік өнер - сөз мәдениетінің жоғары формасы, грек сөзі
- риторика деген ұғым.
2. Шешендік өнер негіздері:
Жауабы: Табиғи дарын, тума талант, жан - жақты білім, тынымсыз
еңбек, жүйелі жаттығу.
3. Қазақ шешендік өнері неше кезеңге бөлінеді?
Жауабы: Зерттеушілердің пікірінше, шешендік өнер 5 кезеңге
бөлінеді:
1. 11
- 13ғ.- Майқы би мен Аяз биден басталады.
2. 14 - 16ғ.- Асан қайғы мен Жиренше кезеңі.
3. 17 - 18ғ. Төле би, Әйтеке би, Қазыбек бидің уақытын атайды.
4. 18ғ.-«Хан - сұлтандарға қарсы шешендер»- Байдалы, Әз Жәнібек,
Тіленші би, Шалқар би, т. б.
5. 19ғ.-«Би - болыстарға қарсы шешендер» Махамбет, Сырым батыр,
Бала би, т. б.
4. Бірінші кезең өкілдеріне кімдерді жатқызамыз?
Жауабы: Олар Майқы би мен Аяз биден бастау алады. «Түгел сөздің
түбі бір, түп атасы - Майқы би»
5. Екінші кезең өкілдерін ата?
Жауабы: Асан қайғы, Жиренше шешен, Едіге Құтлу
Қабанұлы.
ІІІ. Жаңа сабақ.
5 -
минут
Мұғалім: Жақсы, олай болса бүгінгі сабағымыз үшінші кезең
өкілдеріне арналмақ. Ендеше дәптерімізді ашып, бүгінгі күнді,
тақырыпты жазып қойыңдар.
Тәуке ханның қазақ руларын жинап, үш ұлысты топтап, олардың басына
үш би қойғанын тарих пәнінен білеміз.
Үшінші кезең ХVIII ғасырда өркендеді. Шешендік өнердің қанат жаюына
үш түрлі себеп болды.
1. Тәуке хан шашыранды қазақ руларын үш ұлысқа топтап, олардың
басына қарадан шыққан үш би қойды.
2. Басқыншы жауларға қарсы күресте қол бастайтын қолбасылар мен сөз
бастайтын шешен - билер.
3. Қазақ шаруаларының патша өкіметінің жазалаушы отрядына қарсы Ұлт
- азаттық күресі
Хан жағынан елдік мәселелерді кеңесіп, ақылдасып отыратын Билер
кеңесі құрылды. Билер кеңесінің брінде қазіргі Сырдария облысы,
Ангрен өзенінің жағасында, Күлтөбе басында «Ханабад» атты тәуке
ханның ордасында қазақтың әдет - ғұрып заңдарының жиынтығы «Жеті
жарғы» заңы қабылданды. Үшінші кезең өкілдері: Тәуке хан, Төле би,
Қазыбек би, Әйтеке би, Қаракерей Қабанбай, Қанжығалы Бөгенбай,
Шапырашты Наурызбай, Райымбек, Өтеген, Қабылиса, Шақшақұлы
Жәнібек.
1. Сұрақ - жауап: 5 -
минут
Топтық жұмыс: Кәне, жаңа сабақты қаншалықты
меңгергенімізді байқау үшін мына сұрақтар қойылады.
1. Үшінші кезең нешінші ғасырды қамтиды?
2. Шешендік өнердің қанат жаюына неше түрлі себеп болды?
3. Тарих сабағынан да білеміз, осы кезең өкілдері атаңыз.
4. Неге «Жеті жарғы» деп атады?
5. Қай жерде, қай ордада қабылданды?
6. Карта арқылы тауып көрейік.
Жақсы, «Жеті жарғы» деген түсінігімізді 15 - жаттығумен
толықтырайық.
2. Постермен
жұмыс
Топтық жұмыс. 6 - минут
«Төле би» тобы. Мәтінге сүйеніп, «Жеті жарғыға» түсінік
беру. Әр топ өздерінің «Жеті
жарғысын» жасап көрсету.
3. Жаттығу жұмыстары.ҰБТ –
ға дайындық.
-
Топ. Дауды әділ, тура шешкен билерді халық «Қара қылды қақ жарған» деп мадақтаған. Сөйлемді сөйлем мүшесіне талдау.
Баяндауыш - не істеген? мадақтаған
Бастауыш - кім мадақтаған? халық
Толықтауыш - кімдерді мадақтаған? билерді
Анықтауыш - қандай билерді? әділ, тура шешкен
Толықтауыш – нені әділ, тура шешкен? дауды
Пысықтауыш - қалай мадақтаған? «қара қылды қақа жарды» деп
Жайылма, толымды, жақты сөйлем.
2- топ «Қазыбек би» тобы. Мәтіндегі тырнақшаға алынған сөздердің неліктен тырнақшаға алынғанын дәлелдеу, теріп жазу. «Жеті жарғы» сөзіне фонетикалық талдау.
Тырнақшаға алынған сөздер: зат есімдер, жалқы есімдер.
Жеті - жіңішке буынды сөз.
Е, і - дауысты дыбыстар, екеуі де жіңішке, езулік, е - ашық,, і - қысаң дауысты дыбыс.
Ж - ұяң, т - қатаң.
Же - ті - екі буынды, ашық.
Тасымалданады, буын жігіне сай.
Жарғы - жуан буынды сөз.
А, ы - жуан дауысты дыбыстар, екеуі де езулік, а - ашық, ы - қысаң.
Ж, р, ғ - дауыссыз дыбыстар.
Ж, ғ - ұяң, р - үнді.
Жар - ғы – екі буынды, 1 - бітеу, 2 - ашық буын, тасымалданады. Буын жігіне сай.
3- топ . «Әйтеке би» тобы. Әділдік, шешім сөздеріне морфологиялық талдау жасау.
Әділдік - туынды зат есім.
Түбірі әділ - зат есім, дік - зат есім тудырушы жұрнақ.
Әділдік - не? деген сұраққа жауап береді.
Атау септікте тұр. Жалпы есім, дерексіз, жансыз.
Шешім - туынды зат есім. Түбірі шеш - етістік, ім - зат есім тудырушы жұрнақ.
Шешім - дара зат есім. Не? деген сұраққа жауап береді.
Атау септікте тұр. Дерексіз. Жансыз.
ІV. Бекіту
бөлімі: Жеті жарғы мен Ата Заң. 6 -
минут
Сабақты бекіту мақсатында, қазіргі Ата Заңымызбен байланыстырып
қорытындылаймын.
Бағалау
бөлімі: 3 - минут
/ Сөз әр жүздің билеріне беріледі, олар сабақтан алған әсер,
білімдерін айтып ортаға салады, қорытынды жасайды. Сондай - ақ, өз
жүздеріндегі жақсы, белсенді жұмыс жасаған хан, сұлтандарды атап
өтіп, олардың жұмысына баға береді.
Рефлекция. 2 - минут Стикерлерді ілу./
Оқушылар сабақтан алған әсерлерімен жазбаша түрді стикерге жазып,
ілу./
V. Үйге тапсырма:
17
- 18 - жаттығу. 2 - минут 1203 - 1205
«Егерде мен би болсам....» тақырыбына эссе
жазу.
шағым қалдыра аласыз













