Қауымдастық
Жаңа
ЖИ көмекші
Жаңа
Хабарламалар
Менің курстарым
Менің олимпиадаларым
Дайын ҚМЖ
Менің материалдарым
Менің іс-шараларым
Менің байқауларым
Менің турнирлерлерім
Журнал
Курс Олимпиада Дайын ҚМЖ ЖИ көмекші Материалдар
Аттестация Іс-шаралар Байқау Турнир Орталық туралы
Материалдар Журнал Көпшілік талқылауына арналған
білім беру бағдарламаларының белсенді жобалары
Орталық туралы
ЖИ көмекші
Қауымдастық
0 / 1
Барлық 400 000 материалдарды тегін жүктеу үшін
Ұнаған тарифті таңдаңыз
Айлық
Жылдық
1 - күндік
Танысу
690 ₸ / 1 күнге
Таңдау
UstazTilegi AI - ЖИ арқылы тегін ҚМЖ, БЖБ, ТЖБ, тест, презентация, авторлық бағдарлама т.б.
  • 10 материал жасау
  • Материалдар бөлімі - Барлық 400 000 материалдарды тегін
  • 30 материал жүктеу
  • Аттестация ПББ тестеріне доступ аласыз
  • шексіз
  • Жеке ҚМЖ бөлімінде - дайын ҚМЖ-ларды, презентацияларды жүктеу
  • 5 файлды тегін жүктеу
  • Олимпиада, турнир, байқауларға 50% жеңілдік
    1 - айлық
    Стандарт
    2990 ₸ / айына
    UstazTilegi AI - ЖИ арқылы тегін ҚМЖ, БЖБ, ТЖБ, тест, презентация, авторлық бағдарлама т.б. жасау
  • 30 материал жасау
  • Материалдар бөлімі - Барлық 400 000 материалдарды тегін
  • 900 материал жүктеу
  • Аттестация ПББ тестеріне доступ аласыз
  • шексіз
  • Жеке ҚМЖ бөлімінде - дайын ҚМЖ-ларды, презентацияларды жүктеу
  • 150 файлды тегін жүктеу
  • Жинақталған ҚМЖ бөлімінде
  • 10 файлды тегін жүктеу
  • Олимпиада, турнир, байқауларға 50% жеңілдік
    Іс-шаралар (мини-курстар, семинарлар, конференциялар)
  • тегін қатысу
  • 1 - айлық
    Шебер
    7990 ₸ / айына
    Таңдау
    UstazTilegi AI - ЖИ арқылы тегін ҚМЖ, БЖБ, ТЖБ, тест, презентация, авторлық бағдарлама т.б. жасау
  • 150 материал жасау
  • Материалдар бөлімі - Барлық 400 000 материалдарды тегін
  • 900 материал жүктеу
  • Аттестация ПББ тестеріне доступ аласыз
  • шексіз
  • Жеке ҚМЖ бөлімінде - дайын ҚМЖ-ларды, презентацияларды жүктеу
  • 300 файлды тегін жүктеу
  • Жинақталған ҚМЖ бөлімінде
  • 50 файлды тегін жүктеу
  • Олимпиада, турнир, байқауларға 50% жеңілдік
    Іс-шаралар (мини-курстар, семинарлар, конференциялар)
  • тегін қатысу
  • Назар аударыңыз!
    Сіз барлық мүмкіндікті қолдандыңыз.
    Қалған материалдарды ертең жүктей аласыз.
    Ок
    Материалдың қысқаша нұсқасы

    Short term lesson plan


    Unit of a long term plan:

    Unit 2 Helping and heroes Lesson plan 13

    School: Atameken Secondary school

    Date:

    Teacher's name: Mutigullaeva AdemaS


    CLASS: 6

    Number present:

    absent:

    Lesson title


    Countries, nationalities and languages.


    Learning objectives(s)

    6.L1 understand a sequence of supported classroom instructions

    6.C9 use imagination to express thoughts, ideas, experiences and feelings

    6.C8 develop intercultural awareness through reading and discussion p.21

    6.S6 communicate meaning clearly at sentence level during, pair, group and whole class exchanges

    6.S7 use appropriate subject-specific vocabulary and syntax to talk about a limited range of general topics

    6.L6 deduce meaning from context in short, supported talk on an increasing range of general and curricular topics

    6.L7 recognise the opinion of the speaker(s) in basic, supported talk on an increasing range of general and curricular topics

    Lesson objectives

    All learners will be able to:

    • Identify the theme, speak about countries and its capitals,answer the questions about the languages

    • . Most learners will be able to:

    • Select, compile, and synthesize information from the text for an oral presentation.

    Some learners will be able to:

    • Respond to and discuss the reading about famous people from pictures and short passages using interpretive, evaluative and creative thinking skills.

    Level of thinking

    Higher order thinking skills (according to the revised Bloom's taxonomy).

    Assessment criteria

    • Listen the information and identify the general information.

    • Demonstrate skills of organizing and expressing ideas accurately.

    • Illustrate a viewpoint in a discussion.

    Target language

    Country, nationality, language, currency, culture, fluently, Mandarin, German, Spanish, Italian, English, French, get borders with, inventor, the USA, Nobel Prize, space, thinker, Japan.

    Values links

    Appreciating the heroes and talented people

    Cross-curricular links

    Science, Sport, Geography, History

    Previous learning

    Vocabulary related to hobbies and interests

    Plan

    Planned timings

    Planned activities (replace the notes below with your planned activities)

    Resources

    Start

    5min

    The lesson greeting.

    The teacher sets the lesson objectives, letting students know what to anticipate from the lesson.

    Warm up.

    Then to create a positive learning environment the teachers asks students to start the lesson giving each other compliments about appearance, job performance, talent, etc. and also practice accepting compliments.

    (E.g. - Hello, my friend, you speak English very well!

    -That's very nice of you to say so.)


    Slide (objectives)



    Slide (useful phrases)

    Middle

















































































































    Pre-reading stage.

    Predicting and guessing.

    Students move their eyes to the map of the world and think of a question about one country (1 minute). Then they ask a student to go to the blackboard and find a country. After that students call out countries, capitals and languages they remember. Students work in pairs (1 minutes) discuss what famous and interesting information they can present about one country. Students present a short report (1 minute).

    While-listening stage.

    The teacher informs the class that they will listen people from six countries, say what languages they are:

    German, English, Spanish, Italian, Mandarin, French.

    The teacher divides students into groups of 6 and distributes a set of role cards for each student with a description of a particular role.

    The teacher asks students to present the guest from one country.

    Next, the teacher and students review the criteria for each role.

    After reviewing criteria, students are informed that they will be filling out a peer-evaluation.

    Then the teacher asks visual and word learners to read the text (auditory learners - listen to the text) (5 min) to practice each of the roles and make notes in their graphic organizers follow the instructions in their role cards (5 min).

    The teacher monitors students' progress and offer support where necessary.

    Then students can have a discussion to represent all the roles. (2 min per student).

    Role-cards.

    Discussion Director (Interpersonal Intelligence).

    Task: Lead the discussion. Prepare 5 open-ended and thought-provoking questions about the country that your group might want to discuss. Help others talk about the country. (Ex.6 p.20)

    Descriptors:

    1. Write 5 open-ended questions.

    2. Write your responses to these questions.

    3. Keep the discussion going.

    Options

    1. Write more than 5 questions.

    2. Think of new way to present your work. (e.g. quiz).

    Here are some ideas:

    • Can you prove that ...

    • Why do people visit this country more often...?

    • Predict what will happen if you go to the USA?

    Passage Picker (Body-Kinesthetic Intelligence).

    Task: Choose a description of a country that you think your group would like to re-read.

    Descriptors:

    1. Choose an interesting or important paragraph and write down its location.

    2. Read passage aloud yourself (using body language), or ask someone else to read it, or ask the group to read it silently and then discuss.

    Options

    Write why you have chosen this paragraph.

    Possible reasons for selecting the paragraph:

    • important to text

    • surprising

    • makes you think

    • interesting facts

    • confusing

    • new information

    Word Wizard (Verbal-linguistic Intelligence).

    Task: Find in the text 5 words or phrases that you had difficulty reading or understand in the description (p.21)

    Descriptors:

    1. Write 5 unfamiliar or puzzling words in a full sentence. (You may also find familiar word repeated a lot).

    2. Write the location of the word on the map

    3. Try and guess the hero or a famous person

    3. Find a dictionary definition.

    Options

    1. Find more that 5 words or phrases.

    2. Make a list of synonyms and antonyms.

    3. Create new sentences with these words.

    4. Use online dictionary to find out the pronunciation of the words.

    Summariser (Intrapersonal Intelligence).

    Task: Prepare a brief description of the key points in the text

    Descriptors:

    1. Write at least 5 sentences.

    2. Write in your own words.

    3. Present the important events in a logical order.

    Options

    1. Include the additional information

    2. Give your opinion about famous people

    Illustrator (Visual-spatial Intelligence).

    Task: Draw a picture related to the text p.21

    Descriptors:

    1. Prepare an illustration.

    2. Share your drawing and ask group members what he/she thinks you have drawn and how it is connected with the theme

    3. Explain your illustration.

    Options

    You can draw a famous figure you know

    Connector (Logical-mathematical Intelligence).

    Task: Find a part of the story that reminds you of something you have seen, heard, done or read about before.

    Descriptors:

    1. Write at least 2 sentences. Make connections with your own experience, another text or the world.

    2. Give an evidence to support your connection.

    Options

    Use graphic organiser to record and compare your connections to what happened in the text.

    Character Analyser (Logical-mathematical

    Intelligence).

    Task: Share observations about the main characters.

    Descriptors:

    1. Select 2 or 1 hero and using adjectives describe their characteristics.

    2. Write at least 5 sentences.

    Consider:

    • How did the hero become popular and why?

    • How the character reacted?

    • How the character interacts with other people?

    Options

    Put yourself in the character's shoes and explain the life of a hero from his(her) point of view.

    Post-reading stage.

    Next, students complete peer-evaluation forms (Appendix 1).



    Student's book









    CD










    Rubric




    Student's CD

    book

    CD

    Role-cards

    Graphic organizers

    Dictionaries


























    A world map














    Writing

    Worksheets













    Writing

    Worksheets









    Pictures



















    Writing

    Worksheets








    Rubric


    End

    3min



    Home task.

    W.B. p.16

    Students express their attitude to the lesson and give self-assessment using the method: “Six thinking hats”:

    • Green: How can you use today's learning in different subjects?

    • Red: How do you feel about your work today?

    • White: What have you leant today?

    • Black: What were the weaknesses of your work?

    • Blue: How much progress have you made in this lesson? (Now I can, I still need to work on, I've improved in, Today I learnt... )

    • Yellow: What did you like about today's lesson?


    Slide


    Slide "Six thinking hats"

    Additional information

    Differentiation – how do you plan to give more support? How do you plan to challenge the more able learners?

    Assessment – how are you planning to check learners’ learning?

    Health and safety check

    Differentiation can be achieved through content (Based on the theory of Multiple Intelligences different tasks are used with the same text).

    By support:

    Less able learners will be supported through step-be-step instructions, glossaries, thinking time.

    By task:

    For more able learners additional leveled tasks are offered.

    Жүктеу
    ЖИ арқылы жасау
    ЖИ арқылы жасау
    bolisu
    Бөлісу
    1 - айлық
    Материал тарифі
    -96% жеңілдік
    00
    05
    00
    ҚМЖ
    Ашық сабақ
    Тәрбие сағаты
    Презентация
    БЖБ, ТЖБ тесттер
    Көрнекіліктер
    Балабақшаға арнарлған құжаттар
    Мақала, Эссе
    Дидактикалық ойындар
    және тағы басқа 400 000 материал
    Барлық 400 000 материалдарды шексіз
    жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
    1 990 ₸ 49 000₸
    1 айға қосылу
    Материалға шағымдану

    Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз

    Жариялаған:
    Мутигуллаева Әдемі Садыққызы
    23 Қазан 2020
    1120
    Шағым жылдам қаралу үшін барынша толық ақпарат жіберіңіз

    Сабақ жоспары 6- сынып Countries, nationalities and languages

    Тақырып бойынша 11 материал табылды

    Сабақ жоспары 6- сынып Countries, nationalities and languages

    Материал туралы қысқаша түсінік
    Ұстазадарға арналған сабақ жоспары
    Материалдың қысқаша нұсқасы

    Short term lesson plan


    Unit of a long term plan:

    Unit 2 Helping and heroes Lesson plan 13

    School: Atameken Secondary school

    Date:

    Teacher's name: Mutigullaeva AdemaS


    CLASS: 6

    Number present:

    absent:

    Lesson title


    Countries, nationalities and languages.


    Learning objectives(s)

    6.L1 understand a sequence of supported classroom instructions

    6.C9 use imagination to express thoughts, ideas, experiences and feelings

    6.C8 develop intercultural awareness through reading and discussion p.21

    6.S6 communicate meaning clearly at sentence level during, pair, group and whole class exchanges

    6.S7 use appropriate subject-specific vocabulary and syntax to talk about a limited range of general topics

    6.L6 deduce meaning from context in short, supported talk on an increasing range of general and curricular topics

    6.L7 recognise the opinion of the speaker(s) in basic, supported talk on an increasing range of general and curricular topics

    Lesson objectives

    All learners will be able to:

    • Identify the theme, speak about countries and its capitals,answer the questions about the languages

    • . Most learners will be able to:

    • Select, compile, and synthesize information from the text for an oral presentation.

    Some learners will be able to:

    • Respond to and discuss the reading about famous people from pictures and short passages using interpretive, evaluative and creative thinking skills.

    Level of thinking

    Higher order thinking skills (according to the revised Bloom's taxonomy).

    Assessment criteria

    • Listen the information and identify the general information.

    • Demonstrate skills of organizing and expressing ideas accurately.

    • Illustrate a viewpoint in a discussion.

    Target language

    Country, nationality, language, currency, culture, fluently, Mandarin, German, Spanish, Italian, English, French, get borders with, inventor, the USA, Nobel Prize, space, thinker, Japan.

    Values links

    Appreciating the heroes and talented people

    Cross-curricular links

    Science, Sport, Geography, History

    Previous learning

    Vocabulary related to hobbies and interests

    Plan

    Planned timings

    Planned activities (replace the notes below with your planned activities)

    Resources

    Start

    5min

    The lesson greeting.

    The teacher sets the lesson objectives, letting students know what to anticipate from the lesson.

    Warm up.

    Then to create a positive learning environment the teachers asks students to start the lesson giving each other compliments about appearance, job performance, talent, etc. and also practice accepting compliments.

    (E.g. - Hello, my friend, you speak English very well!

    -That's very nice of you to say so.)


    Slide (objectives)



    Slide (useful phrases)

    Middle

















































































































    Pre-reading stage.

    Predicting and guessing.

    Students move their eyes to the map of the world and think of a question about one country (1 minute). Then they ask a student to go to the blackboard and find a country. After that students call out countries, capitals and languages they remember. Students work in pairs (1 minutes) discuss what famous and interesting information they can present about one country. Students present a short report (1 minute).

    While-listening stage.

    The teacher informs the class that they will listen people from six countries, say what languages they are:

    German, English, Spanish, Italian, Mandarin, French.

    The teacher divides students into groups of 6 and distributes a set of role cards for each student with a description of a particular role.

    The teacher asks students to present the guest from one country.

    Next, the teacher and students review the criteria for each role.

    After reviewing criteria, students are informed that they will be filling out a peer-evaluation.

    Then the teacher asks visual and word learners to read the text (auditory learners - listen to the text) (5 min) to practice each of the roles and make notes in their graphic organizers follow the instructions in their role cards (5 min).

    The teacher monitors students' progress and offer support where necessary.

    Then students can have a discussion to represent all the roles. (2 min per student).

    Role-cards.

    Discussion Director (Interpersonal Intelligence).

    Task: Lead the discussion. Prepare 5 open-ended and thought-provoking questions about the country that your group might want to discuss. Help others talk about the country. (Ex.6 p.20)

    Descriptors:

    1. Write 5 open-ended questions.

    2. Write your responses to these questions.

    3. Keep the discussion going.

    Options

    1. Write more than 5 questions.

    2. Think of new way to present your work. (e.g. quiz).

    Here are some ideas:

    • Can you prove that ...

    • Why do people visit this country more often...?

    • Predict what will happen if you go to the USA?

    Passage Picker (Body-Kinesthetic Intelligence).

    Task: Choose a description of a country that you think your group would like to re-read.

    Descriptors:

    1. Choose an interesting or important paragraph and write down its location.

    2. Read passage aloud yourself (using body language), or ask someone else to read it, or ask the group to read it silently and then discuss.

    Options

    Write why you have chosen this paragraph.

    Possible reasons for selecting the paragraph:

    • important to text

    • surprising

    • makes you think

    • interesting facts

    • confusing

    • new information

    Word Wizard (Verbal-linguistic Intelligence).

    Task: Find in the text 5 words or phrases that you had difficulty reading or understand in the description (p.21)

    Descriptors:

    1. Write 5 unfamiliar or puzzling words in a full sentence. (You may also find familiar word repeated a lot).

    2. Write the location of the word on the map

    3. Try and guess the hero or a famous person

    3. Find a dictionary definition.

    Options

    1. Find more that 5 words or phrases.

    2. Make a list of synonyms and antonyms.

    3. Create new sentences with these words.

    4. Use online dictionary to find out the pronunciation of the words.

    Summariser (Intrapersonal Intelligence).

    Task: Prepare a brief description of the key points in the text

    Descriptors:

    1. Write at least 5 sentences.

    2. Write in your own words.

    3. Present the important events in a logical order.

    Options

    1. Include the additional information

    2. Give your opinion about famous people

    Illustrator (Visual-spatial Intelligence).

    Task: Draw a picture related to the text p.21

    Descriptors:

    1. Prepare an illustration.

    2. Share your drawing and ask group members what he/she thinks you have drawn and how it is connected with the theme

    3. Explain your illustration.

    Options

    You can draw a famous figure you know

    Connector (Logical-mathematical Intelligence).

    Task: Find a part of the story that reminds you of something you have seen, heard, done or read about before.

    Descriptors:

    1. Write at least 2 sentences. Make connections with your own experience, another text or the world.

    2. Give an evidence to support your connection.

    Options

    Use graphic organiser to record and compare your connections to what happened in the text.

    Character Analyser (Logical-mathematical

    Intelligence).

    Task: Share observations about the main characters.

    Descriptors:

    1. Select 2 or 1 hero and using adjectives describe their characteristics.

    2. Write at least 5 sentences.

    Consider:

    • How did the hero become popular and why?

    • How the character reacted?

    • How the character interacts with other people?

    Options

    Put yourself in the character's shoes and explain the life of a hero from his(her) point of view.

    Post-reading stage.

    Next, students complete peer-evaluation forms (Appendix 1).



    Student's book









    CD










    Rubric




    Student's CD

    book

    CD

    Role-cards

    Graphic organizers

    Dictionaries


























    A world map














    Writing

    Worksheets













    Writing

    Worksheets









    Pictures



















    Writing

    Worksheets








    Rubric


    End

    3min



    Home task.

    W.B. p.16

    Students express their attitude to the lesson and give self-assessment using the method: “Six thinking hats”:

    • Green: How can you use today's learning in different subjects?

    • Red: How do you feel about your work today?

    • White: What have you leant today?

    • Black: What were the weaknesses of your work?

    • Blue: How much progress have you made in this lesson? (Now I can, I still need to work on, I've improved in, Today I learnt... )

    • Yellow: What did you like about today's lesson?


    Slide


    Slide "Six thinking hats"

    Additional information

    Differentiation – how do you plan to give more support? How do you plan to challenge the more able learners?

    Assessment – how are you planning to check learners’ learning?

    Health and safety check

    Differentiation can be achieved through content (Based on the theory of Multiple Intelligences different tasks are used with the same text).

    By support:

    Less able learners will be supported through step-be-step instructions, glossaries, thinking time.

    By task:

    For more able learners additional leveled tasks are offered.

    Жүктеу
    bolisu
    Бөлісу
    ЖИ арқылы жасау
    Файл форматы:
    docx
    Шет тілі Сабақ жоспары 6 сынып
    23.10.2020
    1120
    Жүктеу
    ЖИ арқылы жасау
    Жариялаған:
    Мутигуллаева Әдемі Садыққызы
    Бұл материалды қолданушы жариялаған. Ustaz Tilegi ақпаратты жеткізуші ғана болып табылады. Жарияланған материалдың мазмұны мен авторлық құқық толықтай автордың жауапкершілігінде. Егер материал авторлық құқықты бұзады немесе сайттан алынуы тиіс деп есептесеңіз,
    шағым қалдыра аласыз
    Қазақстандағы ең үлкен материалдар базасынан іздеу
    Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде керек материалды іздеп, жүктеп алып сабағыңызға қолдана аласыз
    Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
    Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
    Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
    Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
    Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
    Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
    Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
    Министірлікпен келісілген курстар тізімі

    Химия пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Тарих пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Биология пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Ағылшын тілі пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    География пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Информатика пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Мектепке дейінгі білім беру

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    «Қазақ тілі» жəне «Қазақ əдебиеті»

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Дене шынықтыру

    пәні бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Білім алушылардың білім сапасын арттыру

    мақсатында сабақта цифрлық технологияларды қолдану
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Инклюзивті білім беру

    жүйесінде ерекше білім беру қажеттілігі бар білім алушыға психологиялық-педагогикалық қолдау көрсету бойынша педагогтердің кәсіби және пәндік құзыреттіліктерін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ
    Ғылыми-әдістемелік орталығы
    Редакциямен байланыс
    +7 (771) 234-55-99
    Жұмыс кестесі: Дүйсенбі –
    жұма, 9:00 – 18:00
    Мекенжай:
    Қазақстан, Алматы, Гоголья 86,
    4 этаж, 406-кабинет
    Электронды пошта
    ustaztilegi@gmail.com
    Сведения об организации
    Сайт Peaksoft веб-студиясында жасалған - Peaksoft.kz
    Политика конфиденциальности
    Сведения об организации