Тақырыбы: Ұлттық құндылықтар –
біздің
ерекшелігіміз
Мақсаты:
1.
Тәрбиеленушілерді ұлттық құндылықтарды құрметтеуге тәрбиелеу,
ұлттық құндылықтар - біздің тіршілігіміз, бабаларымыздан
қалған асыл мұра екенін
түсіндіру.
2.
Тәрбиеленушілерді -
елжандылыққа, терең ойлауға, өнер сүюге, ұлттық салт - дәстүрімізге
байланысты білімін дамыту арқылы нығайту.
«Әрбір ұлттың баласы өз ұлтының арасында өз
ұлты үшін қызмет қылатын болғандықтан, тәрбиелі баланы сол ұлт
тәрбиесімен тәрбие қылуға
міндетті»
М.
Жұмабаев
Барысы:
«Болашақ ұрпағымызды тәрбиелегенде, оларға
жастайынан имандылық пен ұлттық қасиеттерді сіңіре білсек, сонда
ғана біз ұлттық рухы дамыған, Отанының гүлденуіне өз үлесін қоса
алатын азамат өсіре аламыз» деген болатын. Ол үшін ең әуелі
ұрпағымызды бала кезінен ұлттық тәлім-тәрбиеге баулып, халқының
салт-дәстүрін жақсы білетін саналы азамат тәрбиесіне көңіл бөлуіміз
керек.
Сондықтанда тәрбиеленушілерді нағыз толыққанды тұлғаға айналдыру
үшін ұлттық құндылықтар арқылы тәрбие берудің маңызы зор.
Құндылық дегеніміз не?
Құндылық – тәрбие мен оқытудағы адамгершілікке бағытталған мұралар.
Оларға: сыйластық, имандылық, кішіпейілділік, қайырымдылық,
ізгілік, шешендік, сыпайылық, мәдениеттілік, шығармашылдық, рухани
байлық, сынды қасиеттер жатады. Сонымен бірге халқымыздың атадан
балаға мирас болып қалған салт - дәстүр, әдет - ғұрыптары және
бабаларымыздың ғибратты сөздері
жатады.
Қай заман болсын адамзат
алдында тұратын басты міндет - адал, білімді, еңбексүйгіш ұрпақ
тәрбиелеп өсіру. Бұл міндетті әр халық салт - дәстүріне орай іске
асырады.Яғни әр халық ғасырлар бойы сыннан өтіп, сұрыпталған озық
салт - дәстүрлерін жас ұрпақты тәрбиелеуде пайдаланып
келген.
Салт - дәстүр, әдет - ғұрып
атадан балаға мирас қалып отыратын мол мұра. Әр ұлттың өзіне тән
салт - дәстүрі бар. Салт - дәстүрдің пайда болып, қалыптасу
тарихына көз жіберсек, олар халықтың әл - ауқат, тұрмыс - тіршілік
болмысынан туып қалыптасатынын көреміз. Сондықтан халық
дәстүрлерінің дұрыс - бұрысы бар деуге болмайды. Енді салт -
дәстүріміздің алғашқы кезегі ойындар түріне қысқаша тоқталып
өтейік.
Аударыспақ
- бұл ойынға екі ер бала
қатысады. Бір - бірін арқалап та немесе ересек балалар болатын
болса ат үсінде отырып бірін - бірі аударып аттан құлатуы
керек.
Асық ойнау
- бірнеше балалар жиылып алып
асық атысып ойналады. Әрбір асықтың құлағаны әртүрлі есептелініп,
әртүрлі аталады.
Ақсүйек
- ақсүйек
алысқа лақтырылады, яғни
кешқұрым уақытта оны тауып алу қиынырақ, сондықтан бұл ойынның
қызығы кім бірінші іздеп тапса сол жеңімпаз. Ауыл жастары жиналып
іздеуге кіріседі, таппай артынан оралған адам не өлең, не болмаса
жұмбақ жасырып, яки өлең айтып беруі
керек.
Арқан тартыс
- арқанның екі жағына балалар
бөлініп тұрады да тартысады. Қай жақ жылдамдық танытып бірінші өз
жағына тартып алса сол топ жеңімпаз
атанады.
Аламан
бәйге. Мұнда жүйрік, жарыс аттар
25-100 шақырымдық қашыққа шабады. Оның жолында айналып өтетін көл,
сай-сала, бел-белестер тәрізді кедергілі жерлер болуға тиісті.
Аламан бәйге үлкен тойда, үлкен аста, торқалы тойлар мен зор
мерекелерде жарияланады.
Теңге
алу. Жерде жатқан теңгені атпен
шауып келе жатып іліп алу үлкен ептілікті, ат құлағында ойнайтын
шабондоздық тәжірибені талап етеді. Теңгені жерден іліп алғандарға
бәйге беріледі. Бұрындары қазақ жігіттері атпен шауып келе жатып
қолындағы қылышымен жерде жатқан тезекті түйреп алып көкке лақтырып
жіберіп, оны жалма-жан қылышымен екіге бөліп шауып
түсіретін.
«Қыз
қуу». Ол – ұлттық ат спорты ойыны.
Қазір бұл ойынның ережесі жасалып, бір жүйеге келтірілді.
Қазақстан-да қыз қуудың алғашқы спорттық жарыстары 1923 жылы
өткізілді. Содан бері мерекелік бағдарламаларға енгізіп келеді. Қыз
қуу жарысында атқа мінген жігіт айналып қайтатын жерге дейін
алдында атпен шауып бара жатқан қызды қуып жетіп, оның бетінен
сүюге тиісті. Бұл – жігіттің жеңгені. Қуып жете алмаса, қайыра
шапқанда қыз жігітті, оның атын қамшының астына алады. Бұл – қыздың
жеңгені
Көкпар. Ұлттық ат ойыны.
Этнографтардың айтуынша, әуелгі атауы «көк бөрі» сөзінен шыққан.
Бұрындары мал баққан көшпелі халықтар көк бөріні соғып алғанда
өлігін ат үстінде сүйрелеп, бір-бірінен ала қашып, мәз-мәйрам
болған. Кейін ол ұлттық ойынға айналған. Көкпар Орта Азия
халықтарының да сүйікті ойыны. Көкпар жаппай тартыс және дода
тартыс болып екіге бөлінеді. 1949 жылы елімізде көкпар жарысының
жаңа ережесі бекітілді. Алаң көлемі қатысушылар санына сәйкес. Егер
әр команда 5 адамнан болса, алаңның аймағының ұзындығы 300 метр,
ені 100 метр; 10 адамнан болса, 500х200 метр; 15 адамнан болса
700х300 метр; 20 адам болса, 1000х500 метр. Көкпарда басы кесілген
серке тартылады.
Баланы атқа мінгізу
салты - баланың буыны бекіп, 4-6
жасқа келгенде ат үстінде өзін - өзі ұстап отыра алатын жағдайға
жеткенде, атқа мінгізу салтын жасап, ат құлағында ойнайтын
денсаулығы зор, мықты, шымыр жауынгер, еңбекқор,қиыншылыққа төзімді
ұрпақ тәрбиелеудің бір түрі.
Балаға ер - тұрмандарын сыйлап
(ашамай, тоқым, жандорба, жүген, ноқта), атқа мінгізіп той жасайды.
Бұл әрекет ер баланың ендігі азамат болуға дайындалғанының белгісі
болып саналады.
Негізі салт - дәстүрлеріміздің
өзі ішінара бірнеше топтарға бөлінеді, мына сызба бойынша
түсіндіріп кетейін.
Тәрбие дәстүрі: Қазақ халқының
салт - дәстүрлері, еңбек, отбасы, тұрмыс
дәстүрі.
Еңбек, отбасы, тұрмыс дәстүрі
- аңшылық, бәйге, отпен аластау, дастарханға бата; Тәрбие дәстүрі -
бесікке салу, алтыбақан, ұлттық ойындар.
Қорытынды.
Құрметті оқушылар, бүгінгі
біздің сабағымыздың мақсаты - заман өзгерсе де ұлттық салт -
дәстүріміздің көнермейтіндігін еске салып, ұлттық мұраны қайта
жаңғырту. Қазақ халқының әрбір тұжырымды ойы, мақал - мәтелі, тыйым
сөздері - тәрбиенің мол мұрасы екендігін, оның күнделікті өмірде
қажеттілігін көрдік. Халқымыздың әдет - ғұрыппен дәстүрін, тарихын
біліп, оны қастерлеп, бүгініміз бен келешегіміздің нәрлі қайнарына
айналдыру әрқайсымыздың азаматтық борышымыз деуге
болады.