Сабақтың
тақырыбы:
§54.
Тозаңдану және ұрықтану
|
Мұғалімнің
аты-жөні:
Күні:
|
СЫНЫП: 7
|
Қатысқан оқушылар
саны:
|
Қатыспаған
оқушылар саны: 0
|
Сабақ
негізделген оқу мақсаттары
|
7.2.1.3 —
өздігінен және айқас тозаңданудың шамалы артықшылықтарын
сипаттау;
|
Сабақ нәтижесі:
|
Оқушылардың барлығы мынаны орындай
алады: Оқулықта берілген және қосымша тапсырмаларды
орындайды. Жазба жұмыс жасайды. Сұраққа жауап береді.
Тозаңдану және ұрықтануға анықтама бере алады, тақырып мазмұнын
түсінеді.
Оқушылардың көбісі мынаны орындай
алады: Топтық жұмысты брлесе орындайды.Өз бетінше жұмыс
жасайды. Сұраққа жауап береді. Қосымша үлестірме ресурстармен
жұмыс жасайды. Өсімдіктерге оң және теріс тропизмнің қажет
екенін көрсететін мысалдар келтіре алады.
Оқушылардың кейбіреуі мынаны орындай
алады:
Оқулықтан тыс берілген қосымша тапсырмалады
орындайды. Тозаңдану түріне байланысты тозаң, гүл құрылысының
ерекшеліктері және тозаңдану мерзімі арасындағы байланысты анықтап,
талдай алады, тақырып бойынша қосымша мәліметтер мен дәлелдер
келтіре алады.
|
Бағалау критерийі
|
Өздігінен
тозаңдануды генетикалық тұрғыда жыныссыз көбеюге теңеуге бола ма?
Сұраққа жауап береді, жауаптарын дәлелдейді. Айқас тозаңданатын
өсімдік түрлерінің көбісі эволюциялық тұрғыда едәуір прогресті жол
екеніне дәлел болып табылатынын айтады. Жеке, жұптық, топтық
тапсырмаларды орындай алады. Сабақ барысында тыңдаушының
назарын өзіне аудара алады.
|
Тілдік
құзіреттілік
|
|
Ресурстар
|
Оқулық,
суреттер, топқа бөлуге арналған кеспе қағаздар және
әртүрлі заттар, топтық тапсырмалар, кері байланыс,
стикер.
|
Әдіс-тәсілдер
|
Сұрақ-жауап, әңгімелеу, түсіндіру, ойын,
көрнекілік. Рефлексия.
|
Пәнаралық
байланыс
|
Музыка,
қазақ тілі.
|
Алдыңғы
оқу
|
§53.
Вегетативті көбею
|
Сабақтың
жоспары
|
Жоспарланған уақыт
|
Сабақ
барысы :
|
Бағалау
түрлері
|
Басталуы
5 минут
|
Ұйымдастыру кезеңі 2
минут
Топтарға бөлу.
Гүл суреттері бойынша
бөліну.
Оқушыларға сурет қиындыларын беремін. Сурет
қиындыларын құрастырғанда раушан, тұңғиық, түймедақ гүлдерінің
суреттері шығуы керек.
Психологиялық ахуал қалыптастыру: 3
минут
«Жіптік құбыр»
тренинг
Оқушыларға түзу қағаз беріледі. Оны екіге
бүктейміз. Арасын сваркалап жалғағанда ұзын құбыр шығу керек.
Шарикті жіберемін. Шарик құбыр бойымен
жылжыйды..
|
1-топ:
Раушан
2-топ: Тұңғиық
3-топ: Түймедақ
«Жіптік құбыр» тренинг, қағаздар,
шарик.
|
Жаңа білім
10 минут
|
Білу және түсіну
Берілген мәтіндерді балалар оқып
алады.
Өсімдікті тозаңдану және ұрықтану түсінігі. Гүлді
өсімдіктің жынысты көбею мүшесі – гүл. Гүл қосымша және басты
мүшелерден тұрады. Қосымша бөліктер бұл – гүлсағақ, гүлтабан,
тостаған жапырақшалар және күлтелер. Гүлдің басты бөліктері –
аталығы және аналығы. Аталығында түзілген тозаңда аталық жыныс
жасушалары бар. Ал аналығында аналық жыныс жасушалары болады.
Аналығының жоғары бөлігі аналық аузы деп
аталады.
Тозаңдану – аналық аузына тозаңның түсу үдерісі.
Тозаңдану үдерісінен кейін ұрықтану жыныс жасушаның қосылуы– дара
хромосома жиыны бар гаметаның қосылу үдерісі жүруі керек. Қазір
тозаңдану үдерісінің ерекшелігін
қарастырамыз.
Дара жынысты және гермофродитті гүлдер. Гүлдерде
тек аналықтары немесе тек аталықтары болатын өсімдіктер бар.
Мұндай гүлдер дара жынысты гүлдер деп аталады. Олар тек аналық
немесе тек аталық болуы мүмкін. Мысалы, асқабақ тұқымына жататын
барлық өсімдіктер: асқабақ, қауын, қарбыз, қияр, патиссон т.б. бір
өсімдікте аталық та, аналық та гүлдер өседі. Бірақ көп өсімдіктерде
аталығы мен аналығы болатын гүлдер бар. Мыса-лы, қызғалдақ,
раушангүл, алма, өрік, шие, алмұрт т.б. Осы өсімдік гүлдерде аналық
та (раушангүлдегі сияқты көптеген аналық) және аталық та болады.
Мұндай өсімдіктер қосжынысты немесе гермафродит өсімдіктер деп
аталады.
«Қар
кесегі» әдісі
(Қозғалуға және араласуға ыңғайлы болу үшін үлкен
кеңістік қажет. Немесе оқушылар парталардың айналасына топтар
құрып, тиісінше орындықтарды қозғалта
алады.
Жаттығудың
сипаттамасы:
Біріншіден, оқушылар жеке жауап берулері керек.
Кейін жұп ақылдасып, олардың екі жауабын бір жауап етіп
үйлестіреді. Кейін жұптар басқа жұптармен бірігіп, үдерісті
қайталайды. Осылайша төрт,бес,алты жауап бір жауап болып
біріктіріледі.)
Ортақ сүрақтар:
Тозаңдану және ұрықтануға анықтама беріңдер.
Олардың арасында қандай айырмашылық бар?
Тозаңдану және ұрықтануға өсімдіктің қандай
мүшесі қатысады? Олардың маңызы қандай?
|
Оқулық.
«Қар
кесегі» әдісі.
|
Ортасы
10 минут
|
Қолдану
Берілген мәтіндерді балалар оқып
алады.
Айқас тозаңдану және өсімдігі өздігінен
тозаңдану. Айқас тозаңдану кезінде бір гүл тозаңы басқа
аналығының аузына түседі. Өздігімен тозаңдану кезінде тозаң бір
гүлдің ішінде аталықтан аналық аузына
түседі.
Өсімдіктің көпшілігінде гермафродитті гүлдер
болғанымен, табиғатта өздігінен тозаңдану үдерісі жиі кездеспейді.
Сендерге та-ныс егістік бұршақ, жержаңғақ және бидай өздігінен
тозаңданатын өсімдіктерге жатады.
Айқас тозаңдану
әдісі. Өсімдіктер тозаңдану үдерісіне бейімделді. Аналық
тозаңының құрылысы осы өсімдік түрінің тозаңы оңай қонып қалатындай
болып түзілген. Тозаңның өзі аналық аузында оңай ұсталу үшін
біртегіс емес. Тозаң көп және ол тозаңданудың белгілі бір әдісі
үшін бейімделген. Ал тозаңдану әдісі әртүрлі
болады.
Желмен
тозаңдану – жел арқылы тозаңның тасымалдану үдерісі. Желмен
тозаңданатын өсімдіктерде құрғақ әрі жеңіл тозаң көп
болады.
Жәндіктермен
тозаңдану – жәндіктер арқылы тозаңның тасымал-дану үдерісі.
Мұндай өсімдіктің тозаңы жәндік денесіне оңай жабысу үшін бұдыр,
жабысқақ болады.
Жануар арқылы кейбір тропиктік өсімдіктер
тозаңданады (мысалы, колибри құсы арқылы).
Топтарға
тапсырма:
1-топ:
Раушан
Қосжынысты және даражынысты гүлдерді
салыстырыңдар. Қосжынысты гүлдер үнемі өздігінен тозаңдана
ма?
2-топ: Тұңғиық
Тозаңданудың және оның түрлерінің өсімдіктер үшін
маңызын түсіндіріңдер.
3-топ: Түймедақ
Сурет бойынша тозаңданудың түр бөлігі туралы
айтып беріңдер.
Талдау
«Ыстық
орындық» орындық әдісі
(Бір оқушы алдыңғы жақта, орындықтар оны айнала
қоршай орналастырылады.
Жаттығудың сипаттамасы:
Бір оқушы алға шығып өз пікірін айтып және
тақырып бойынша сұрақтарға жауап береді. Сұрақты анағұрлым мазмұнды
қылу үшін, оқушылар белгілі бір пікір бойынша бірлесіп алға шығып
сөйлей алады.
1-сұрақ. Қосжынысты және даражынысты гүлдер арасындағы
айырмашылықтарды айтып беріңдер.
2-сұрақ. Тозаңдану түріне байланысты тозаң, гүл
құрылысының ерекшеліктері және тозаңдану мерзімі арасындағы
байланысты анықтап, талдап бар..
|
Оқулық,қабырғаға ілінген ватмандар,
түрлі-түсті маркерлер
«Ыстық
орындық» орындық әдісі, сұрақтар,
орындық.
|
Сергіту сәті
2 минут
|
«Қаражорға»
биі
|
Оқушылар би
билеп сергіп қалады.
|
Аяқталуы
Сабақты бекіту
10 минут
|
Синтез «Ойлан – жұптас –
бөліс» әдісі
1. «Тозаңдану
типтері» деген сызба сызыңдар.
2. Гүлдің
сыртқы пішініне қарап, қандай жолмен тозаңданатынын анықтауға
болады ма?
3. Өздігінен
тозаңдануды генетикалық тұрғыда жыныссыз көбеюге теңеуге бола ма?
Жауаптарыңды дәлелдеңдер.
4. Айқас
тозаңданатын өсімдік түрлерінің көбісі эволюциялық тұрғыда едәуір
прогресті жол екеніне дәлел болып табылатынын
айтыңдар.
«Шеңбердегі доп»
әдісі
Оқушылар шеңберлене отырып, бір-біріне кішкене
допты лақтырады. Доп қолына тиген оқушы жаңа білім
туралы бір сөйлем айтады.
|
«Ойлан – жұптас –
бөліс» әдісі
Шеңберге отырғызу,
доп.
|
Бағалау
5 минут
Кері байланыс
3 минут
|
Бағалау парақшасы Дұрыс жауапқа 5
балл.
Оқушының аты-жөні
|
«Қар кесегі» әдісі
|
«Ыстық орындық» орындық әдісі
|
«Ойлан –жұптас – бөліс» әдісі
|
«Шеңбердегі доп» әдісі
|
Балл
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
«Сабақтағы проблемалар»
кестесі
|
Бағалау парақшасы
Сабақтағы
проблемаларкестесі
|
Қосымша
ақпарат
|
Саралау – Сіз
қосымша
көмек көрсетуді
қалай
жоспарлайсыз?
Сіз
қабілеті
жоғары
оқушыларға
тапсырманы
күрделендіруді
қалай
жоспарлайсыз?
|
Бағалау —
Оқушылардың
үйренгенін
тексеруді
қалай
жоспарлайсыз?
|
Пəнаралық
байланыс
Қауіпсіздік жəне
еңбекті
қорғау
ережелері
АКТ-мен
байланыс
Құндылықтардағы
байланыс
|
·
|
·
|
·
|
Рефлексия
Сабақ / оқу
мақсаттары
шынайы ма?
Бүгін оқушылар
не білді?
Сыныптағы ахуал
қандай болды?
Мен жоспарлаған
саралау шаралары
тиімді болды ма?
Мен берілген
уақыт ішінде
үлгердім бе? Мен
өз жоспарыма
қандай түзетулер
енгіздім жəне
неліктен?
|
Төмендегі бос ұяшыққа сабақ туралы өз
пікіріңізді жазыңыз.
Сол ұяшықтағы Сіздің сабағыңыздың
тақырыбына сəйкес
келетін сұрақтарға жауап
беріңіз.
|
Қорытынды
бағамдау
Қандай екі нəрсе табысты болды (оқытуды да,
оқуды да ескеріңіз)?
1:
2:
Қандай екі нəрсе сабақты жақсарта алды
(оқытуды да, оқуды да ескеріңіз)?
1:
2:
Сабақ барысында мен сынып немесе жекелеген
оқушылар туралы менің келесі сабағымды
жетілдіруге көмектесетін не
білдім?
|
|
|
|
|
|
|
|
|