Материалдар / Welcome to our ABC

Welcome to our ABC

Материал туралы қысқаша түсінік
Ағылшын тілін үйренуге көмектеседі
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады

Welcome to our ABC-party”


Мақсаты: Балаларға сапалы білім беріп, жан-жақты дамуына ықпал ету.

Бастауыш сыныпта ағылшын тілі алфавиттерін, сөздерін, сөз тіркестерін, сұрақ-жауап сияқты материалдарын меңгертіп, оны тәжірибе жүзінде іске асырып, қорытындылауда осы АВС ”- кешін өткізуді жөн көрдім және басқа да әріптестеріме де балаларға осы үлгіде қолдануға болады ғой деген оймен жариялап отырмын.


1. Сабақтың тақырыбы: “ Welcome to our ABC-party”


2. Сабақтың мақсаты: to develope in speaking‚abilities and acting.


3. Сабақтың көрнекілігі: the map of the United Kingdom of Great Britain;the pictures of the members of family: a father, a mother, a grandfather, a grandmother, a brother, a sister, an uncle, an aunt and etc; the pictures of the Wild and Domestic animals: tiger, lion, wolf, hare, bare, fox, giraffe, camel, horse, cow, sheep, goat, dog, puppy, cat, kitten; the pictures of the professions: a doctor, a teacher, a dentist, a pilot, a driver, a shop-girl, etc;


Colors: red, blue, green, brown, yellow, grey, pink, orange.


The letter with the pictures:


Aa- apricot, Bb-bird, Cc-chicken, Dd-drum, Ee-elephant, Ff-flower, Gg-grapes, Hh-house, Ii-iron, Jj-juice, Kk-kitten, Ll-letter, Mm-mushroom, Nn-nut, Oo-orange, Pp-pear, Qq-Queen, Rr-racket, Ss-sledge, Tt-tram, Uu-umbrella, Vv-vase, Ww-wheel, Xx-xylophone, Yy-yacht, Zz-zebra.


The Scene: „Three little kittens”, There are three masks of the kittens and a wolf and other things.



4. Сабақтың түрі: Аралас сабақ (Mixed lesson)


5. Пән аралық байланыс: Ағылшын тілі, Қазақ тілі, Орыс тілі, Ән сабағы, Драма;


Сабақтың барысы:


Сәлемдесу: Good-morning, dear Teachers!


Guests and Pupils!


Welcome to our ABC-party!


Pupils:


Good-morning, good- morning,


Good- morning, to you!


Good- morning, dear Teacher!


We are glad to see you



Мұғалім: Қымбатты мұғалімдер, Қонақтар, Оқушылар


Біздің сабағымыз Қош келдің АBC-кешіне деп аталады. Мақсатымыз балалардың ағылшын тілінде сөйлесе алуын, қабілетін дамыту.


In order to beginning of our party I want to explain about the United Kingdom of Great Britain from the map. Why? I want it because we are learning an English language and we must know it. There are four countries: Northern Ireland, Scotland, Wales and England.


1. Northern Ireland. The Symbol of Northern Ireland is a shamrock and a red hand. They are Irish.


2. Scotland. The symbol of Scotland is a thistle. They are Scottish.


3. Wales. The Symbol of Wales is a daffodil. They are Welsh.


4. England: The symbol of England is a rose. They are English.


Көрнекіліктер түсіндіріліп болған соң, тақтада ілулі тұрған ағылшын тілінің 26-әріпін балалар хормен айтып шығады.


Teacher: Now, pupils we’ll begin our party.


Pupil/1: We can read, we can write


We can speak English too.


We love learning English


And what about you?


Сабақ осылай тақпақпен басталып, балалар алфавитті, яғни әріпті, содан соң әріпке байланысты тақпақтарын айтады

A: A is for apples and apple-trees,
You can see apple on apple-trees.

B: B is for books and for bookcase.
I have many books in my bookcase.

C: C is for cat. My cat is grey,
And with me it likes to play.

D: D is for dog and for doggy.
I have a dog, not a doggy.

E: E is for eight and for eleven.
How much is eight and eleven?

F: Flowers here, flowers there,
Flowers growing everywhere.

G: Look at me! I am the letter G.
G is for girl and also for a garden.

H: How many hands has a boy, say?
How many hands for work and play?
How many hands has a girl, say?
How many hands for work and play?

I: Ice -cream starts with the letter I,
But I think, I is for I.
I am a boy and I am ten.
I like to play with my brother Ben.

J: J is for jam. This is an apple jam.
Jimmy likes it and so does Sam.

K: K is for Kite. Kate has a Kite.
It is little and it is white.

L: I see a big yellow lion, a big yellow lion!
What a big yellow lion!
L is for lions!

M: I am the letter M.
M is for mouse.

N: One, two, three, four, five,
I caught a fish alive.
Six, seven, eight, nine, ten,
I let it go again.

O: Give me an orange, orange, orange.
I don’t like to eat porridge, porridge.

P: Puppy, puppy, come to me.
Let us play under the tree.

Q: Lilies are white,
Rosemary’s green.
When you are King,
I will be Queen.

R: R is for rose,
That grows sweet and red.
“I take care at my roses,”-
Says little Ted.

S: S is for school
Where we go every day.
We learn to read, we learn to write
And after school we play.

T: T is for tail
And also for train.

U: In the streets the buses run,
Two by two, or one by one.

V: V is for van,
Which carries milk and rolls.

W: W is for window,
For wardrobe and walls.

X: X is for xylophone.

Y: Y is for yard.

Z: Z is for zebra,
To ride it is hard.


Ағылшын 26-әріптерін айтып болған соң, балалар „ ABC” әнін орындайды.


Оқушылар ағылшын тілінде диалог айтады.

-Now, can you tell us the Dialogue about you, your family, your toys and drinks?


Pupils answer:


1. -Aibolat : Hello! Aizhan.


- Aizhan : Hello! Aibolat.


- Aibolat : How are you: ?


- Aizhan : I’m fine, thank you.


- Aibola t: Have you got a toy bear.


- Aizhan : Yes, I have got. I have got a toy bear.


- Aibolat : What color is it.


- Aizhan : It is pink and white. .


- Aibolat : Give me your toy bear.


- Aizhan : Here you are.


- Aibolat: Thank you.


- Aizhan : Not at all.



2. -Nursultan: Hello! Akbayan.


-Akbayan: Hello! Nursultan .


-Nursultan: What is your name?


-Akbayan: My name is Nursultan.


-Nursultan: Where are you from in Kazakhstan?


-Akbayan: I’m from Kazaly region.


-Nursultan: How old are you?


-Akbayan: I’m eight.


-Nursultan: Are you a pupil?


-Akbayan: Yes, I’m. I’m a pupil.


-Nursultan: What’s your hobby?


-Akbayan: My hobby is reading a book.


-Nursultan: Thank you.


-Akbayan: Good-bye. . . 3.-Galymzhan: Hello! Asyly.


- Asyly: Hello! Galymzhan.


- Galymzhan: Have you got a father?


- Asyly: Yes, I have got. I have got a father


- Galymzhan: Is he a doctor?


- Asyly: Yes, he is. He is a doctor.


- Galymzhan: Have you got a mother?


- Asyly: Yes, I have got. I have got a mother


- Galymzhan: Is she a teacher?


- Asyly: Yes, she is. She is a teacher.


- Galymzhan: Oh, it’s good. Thank you.


- Asyly: Bye-bye.


4. -Aslanbek: Hello! Guldana.


- Guldana: Hello! Aslanbek.


-Aslanbek: Have you got coffee?


- Guldana: Yes, I have got.


-Aslanbek: Will you give me coffee?


- Guldana: Here you are.


-Aslanbek: Thanks and please give me a banana.


- Guldana: Here you are.


-Aslanbek: Thanks.


- Guldana: Not at all.



Әріптерді осылайша сөздермен, сөйлемдермен және диалог арқылы баяндайды. Осы жерде заттың түр-түсі еске түсіріледі. Мұғалім түр-түстің суретін көрсеткенде, балалар жауап береді:


Ақ-white, көк-blue, жасыл-green, қоңыр-brown, қара-blaсk, сұр-grey, сары-yellow, қызғылт-pink;etc.


-Now, pupils, we have learned all these materials and you could tell us what you have learned, thank you very much.


Please, remember:-what kind of Wild and Domestic animals do you know? (Showing the pictures of the Wild and Domestic animals).



Pupil /1: Tiger, lion, wolf;


Pupil /2: Elephant, bear, fox;


Pupil /3: Crocodile, hare, monkey; .


Pupil /4: Camel, cow, sheep;


Pupil /5: Goat, cat, dog;


Pupil /6: Kitten, puppy, horse….etc


It’s very good. Thank you, pupils. Бұл жабайы және үй жануарларын айырып айтқаннан кейін, жануарлар туралы ән айтады:


Pupils sing a song:”Animals”.


Әннен соң, аңдардың суретін пайдалана отырып, аттарын тез-тез айтып шығудан ойын ұйымдастырылады:Кім көп айтса, ол балаға сыйлық беріледі.


Біз мамандықтар туралы, олардың қалай аталуын да үйренгенбіз, соны алайық.


Then we’ll discuss about the professions:


(Showing the pictures of the professions)


Teacher: – What is the profession of this man?


Pupil /1: – He is a dentist.


Teacher: – What is she?


Pupil /2: -She is a doctor.


Teacher: – What is this woman?


Pupil /3:- This woman is a teacher.


Teacher: – What is the profession of the boy?


Pupil /4:- He is a policeman.


Teacher: – What is the boy?


Pupil /5: - He is a pupil.


Teacher: – Who is the girl?


Pupil /6: She is a shop girl.


Teacher: – What are they?


Pupil /7:- They are sportsmen.


We’ll continue of our party in showing the scene which is named “Three Little Kittens”.


A Scene: Оқушылар 3 мысықтың баласы жайлы ертегі көрсетеді.


Three Little Kittens.


Author: The three little kittens


Lost their mittens


And they began to cry.


1st kitten: Oh, dear Mother we have lost our mittens


2nd kitten: Oh, dear Mother we have lost our mittens


3rd kitten: Oh, dear Mother we have lost our mittens




Cat: You naughty kittens


Lost your mittens


Now, you will have no pie.


The kittens go away.


Author: The three little kittens


Found their mittens


And they began to cry.


The kittens run in.


Three Little kittens (together):


Oh, Mother dear,


1st kittens: See here we have found our mittens.


2nd kittens: See here we have found our mittens.


3rd kittens: See here we have found our mittens.


Cat: Dear my kittens:


You are good kittens,


Please, put on your mittens


Then, you will have some pie.


Gives them pies.


Cat: I’m going to buy something for dinner. You must be good and sit still, if you don’t do it, the wolf will hear and eat up you.


Black kitten: I’ll read and sit very still.


Grey kitten: I’ll write and sit very still.


White kitten: I’ll look out of the window and sit very still.


Wolf: Big Cat is not at home, I’ll eat her kittens. (Wolf knocks the door).


Kittens: Who are you?


Wolf: I’m your mother. Open the door.


White kitten: Show me your paw, please.


Grey kitten: Our mother’s paw is white, your paw is black.


Go, away, go away, go away.


Kittens: Who are you?


Wolf: I’m your mother. Open the door³.


Kittens: Your paw is white, but your voice is not sweet. Go, away, go away, go away.


Kittens: Who are you?


Wolf: I’m your mother. Open the door³.


Kittens: That’s our Mother³.


Wolf: Ha-ha-ha-ha. I’m not your mother. I’m the Wolf. I’ll eat you up.


White kitten: Ha-ha-ha-ha, you don’t see us.


Grey kitten: Ha-ha-ha-ha, you can’t eat us.


Black kitten: Go away, go away.


-The wolf can’t find then and he doesn’t


|know what he did?


- At that moment a Big Cat comes, the wolf runs away.


Cat: Children, where are you?


Black kitten: Dear Mother, the wolf is here.


Grey kitten: Dear Mother, the wolf comes.


White kitten: Dear Mother, the wolf….…


Cat: Don’t let anyone in, when your mother is out.


Анасы мен балалары бір-біріне аман қауышып, мәз болысып, қуанады.


-The end.


Көрініс қойылып болған соң, осы сабақта ерекше көзге көрінген балаларды ағылшын тілін алдағы уақытта өте жақсы менгереді деп, мақтап кеттім. Ынталандыру мақсатында сабаққа қатысып, барлық берілген материалдарды игергені үшін, түгелдей Мақтау граматосымен құттықтадым.


Кеш соңында сабаққа қатысқан мектеп басшысына, мектеп басшысының орынбасарларына, бірлестік жетекшісіне және білгер маман иелеріне, пән мұғалімдеріне сөз берілді. Олар балалардың жетістіктерін ерекше атап өтті. Алдағы уақытта барлық жоғарғы көрсеткіштерге ие бола берулеріне тілек тіледі.


1 мектептің ағылшын тілі пәнінің мұғалімі Қибасова Насима апай бұл сабақты республика көлемінде де көрсетуге болатындығын атап айтты. Ұстаз ретінде өзім де, балаларда үлкен қуанышқа бөлендік, себебі ұстаздың еңбегі балалармен өте тығыз байланысты. Балалар білім саласында жоғарғы көрсеткіш көрсетіп жатса, ол ұстаздың еңбегінің жемісі, сондықтан бұл бастауыш сынып оқушыларының осындай деңгейде сабақ көрсете алғаны мен үшін үлкен жетістік болды.Бұл менің еңбегімнің жемісі деп бағаладым. Алдағы уақытта бұдан да артық көрсеткіштер көрсетуге атсалысамын деп айта аламын. Білім негізі- ең жоғарғы дәрежеде болса екен деймін. Сол үшін өз тәжірибемді күннен-күнге шыңдай бергім келеді







Theme: We know English (Сыныптан тыс жұмыс)



Aims: Studing English,songs and poems and their good pronunciation, Developing pronunciation sining habits,memory reading, speaking skills


Dear teachers and pupils welcome to our party . The theme of our matinee is «We know English».


Today we shall sing-songs ,say poems.


English is the third language in ourKazakhstan. It is used everywhere in many countries of the world. Because English is the international language.



I. All together English

is the world Language

the business language

the communication of language

the international language



II. Poems

. 1. I can read, I can write

I can speak English too


I love learning English


And what about you.


2. I like to read ,

I like to play

I like to study, every day

I like to jump,

I like play it is fun



3. Together, together


Together every day


Together, together


We work and play



4. Glansing into the future


It sprang up above the earth


The capital city of motherland


That is now called Astana



5. One among many countries


Native land mother


Native land universe


Native land Kazakstan.



The ancient flag ofKazakhstan


Bluer than the alpine blue color


The sign of our common will


The banner of fathers and sons


The proud flag ofKazakhstan


Breathing the mountain


In the silk of solar dream


As good looking as a swan


Is our fabulous Almaty.




8. I see pink,I see brown


I stund up and sit down


I see red, I see blue


I see you and you.



6. I want to live


I want to die


I want to laugh


And not to cry




8. How is your sister?


She is fine thanks.


How is your father?


He is fine, thanks



9. I am apupil


She is a pupil


He is a pupil, too


I am not a teacher


I am a pupil


And I like you



10. I see green,I see yellow


I see that funny fellow


I see white I see black


I see this and that and that.



11. Astana is the capital of Republic. Almaty is the southern capital ofKazakhstan.Kazakhstanis a democratic and independent Republic.



III. Song. Bright blue the sky

«Әрқашан күн сөнбесін» балалармен бірге айту


IV. Proverbs


We know that proverbs is important for our life. Each language have their own proverbs between Engilish and Kazakh


1.First think then speak.


(Ойнап сөйлесең де ойлап сөйле)


2.Many words cut more than words.


(таяқ еттен өтеді,сөз сүйектен өтеді)


3.Business before pleasure


(Бейнет түбі зейнет)


4.Every dog has it is day


(Дүние кезек,терме тезек)



5.There is no piase like home


(өз үйім өлең төсегім)


6.A good beginning,makes a good ending


(Бітер істің басына,жақсы келер қасына)


7.Better late than never


(ештен кеш жақсы)



VI. Sketch «Мысық пен тышқан» көрініс


Cat and Mouse


Little mouse, little mouse


Where is your house?


Mouse


Little cat, little cat


I have no flat


I am a poor mouse


I have no house.


Cat


Come, little mouse


Come, stay with me


I’ll give you bread


And cheese for tea


Mouse


Me ,little cat


I can’t come and stay


My dear mother


Does not let me play.



VII. Dialogue


-Hello


-Hello


-What is your name?


-My name is Jasmin


-What is your name?


-My name is Nurjigit


-Where are you from?


-I’m fromKazakhstan


-Where are you from?


-I’m fromFrance


-Which class are you in?


-I’m 4th form in


-And Which class are you in?


-I;m 4th form in


-Do you speak English?


-Yes, I can speak English


- Thank you .Good bye


-Thank you . Good bye



VIII. Song. We shall overcome

We shall over come


We shall overcome


We shall overcome some day!


Refrain


Oh deep in my heart


I do believe


We shall overcome some day!


We shall live in peace


We shall live in peace


We shall live in peace s




01 Қараша 2018
488
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі