«Адалдықты мұра еткен Ұлы Абай» тақырыбында өткізілген "Адалдық сағаты"
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
1 слайд
Адалдықты мұра еткен ұлы
Абай№ 143 мектеп
11 “А” сынып
1 слайд
Адалдықты мұра еткен ұлы Абай№ 143 мектеп 11 “А” сынып
2 слайд
Мақсаты: Абай шығармалары арқылы жас
буынның рухани болмысын бекітіп, оқушыларды
адалдыққа, әдептілікке, парасаттылыққа,
сенімділікке баулу.
Адалдық – адам бойындағы асыл қасиеттердің
бірі. "Адалдық” деген сөз шыншылдық,
айнымастық, шын берілгендік сияқты игі
қасиеттерді еске салады. Қазақ пайымында
адам бойында адалдық - пәктік, ар-ұждан, жан
тазалығы тәрізді т.б. асыл қасиеттердің
жиынтығынан тұрады.
Шыншылдық, турашылдық –өлмес рух
пен арлылықтың, адалдықтың
алғышарты. Кез келген халықтың
моральдық қағидасы – осылай.
Адам бойындағы 4 негізгі құндылық:
адалдық, парасаттылық, әділдік,
сенім.
2 слайд
Мақсаты: Абай шығармалары арқылы жас буынның рухани болмысын бекітіп, оқушыларды адалдыққа, әдептілікке, парасаттылыққа, сенімділікке баулу. Адалдық – адам бойындағы асыл қасиеттердің бірі. "Адалдық” деген сөз шыншылдық, айнымастық, шын берілгендік сияқты игі қасиеттерді еске салады. Қазақ пайымында адам бойында адалдық - пәктік, ар-ұждан, жан тазалығы тәрізді т.б. асыл қасиеттердің жиынтығынан тұрады. Шыншылдық, турашылдық –өлмес рух пен арлылықтың, адалдықтың алғышарты. Кез келген халықтың моральдық қағидасы – осылай. Адам бойындағы 4 негізгі құндылық: адалдық, парасаттылық, әділдік, сенім.
3 слайд
Президент Қ.Тоқаев өзінің «Абай және
ХХІ ғасырдағы Қазақстан» атты
мақаласында: «Абайды білу – өзіңді
тану. Өзін-өзі тану және адамның
тұрақты дамуы, ғылым мен білімнің
басымдығы – жетілудің көрінісі. Бүгінде
Абайдың сөзі жас ұрпақтың бағдары
болуы тиіс», – деп атап өтті.
3 слайд
Президент Қ.Тоқаев өзінің «Абай және ХХІ ғасырдағы Қазақстан» атты мақаласында: «Абайды білу – өзіңді тану. Өзін-өзі тану және адамның тұрақты дамуы, ғылым мен білімнің басымдығы – жетілудің көрінісі. Бүгінде Абайдың сөзі жас ұрпақтың бағдары болуы тиіс», – деп атап өтті.
4 слайд
Абай Құнанбайұлы ғұлама, ойшыл,
ақын, ағартушы, ұлттың жаңа
әдебиетінің негізін қалаушы,
аудармашы, композитор ретінде ел
тарихында өшпес із қалдырғаны
сөзсіз. Оның өлеңдері мен қара
сөздерінде ұлт болмысы, бітімі,
тұрмысы, тіршілігі, дүниетанымы,
мінезі, жаны, діні, ділі, тілі, рухы
көрініс тауып, кейін Абай әлемі деген
бірегей құбылыс ретінде бағаланды.
4 слайд
Абай Құнанбайұлы ғұлама, ойшыл, ақын, ағартушы, ұлттың жаңа әдебиетінің негізін қалаушы, аудармашы, композитор ретінде ел тарихында өшпес із қалдырғаны сөзсіз. Оның өлеңдері мен қара сөздерінде ұлт болмысы, бітімі, тұрмысы, тіршілігі, дүниетанымы, мінезі, жаны, діні, ділі, тілі, рухы көрініс тауып, кейін Абай әлемі деген бірегей құбылыс ретінде бағаланды.
5 слайд
Абайдың шығармаларына зер салсақ, оның үнемі елдің алға
жылжуына, өсіп-өркендеуіне шын ниетімен тілеулес болғанын, осы
идеяны барынша дәріптегенін байқаймыз. Ал, ілгерілеудің негізі білім
мен ғылымда екенін анық білеміз. Абай қазақтың дамылсыз оқып-
үйренгенін бар жан-тәнімен қалады. «Ғылым таппай мақтанба» деп,
білімді игермейінше, биіктердің бағына қоймайтынын айтты. Ол
«Біз ғылымды сатып мал іздемек емеспіз», – деп тұжырымдап,
керісінше, ел дәулетті болуы үшін ғылымды игеру керектігіне назар
аударды. Ұлы Абайдың «Пайда ойлама, ар ойла, Талап қыл артық
білуге» деген өнегелі өсиетін де осы тұрғыдан ұғынуымыз қажет.
Бұл тұжырымдар қазір де аса өзекті. Тіпті бұрынғыдан да зор
маңызға ие болып отыр. Себебі, ХХІ ғасырдағы ғылымның мақсаты
биікке ұмтылу, алысқа құлаш сермеу екенін көріп отырмыз.
Ал, біздің міндетіміз – осы ілгері көшке ілесіп қана қоймай, алдыңғы
қатардан орын алу.
5 слайд
Абайдың шығармаларына зер салсақ, оның үнемі елдің алға жылжуына, өсіп-өркендеуіне шын ниетімен тілеулес болғанын, осы идеяны барынша дәріптегенін байқаймыз. Ал, ілгерілеудің негізі білім мен ғылымда екенін анық білеміз. Абай қазақтың дамылсыз оқып- үйренгенін бар жан-тәнімен қалады. «Ғылым таппай мақтанба» деп, білімді игермейінше, биіктердің бағына қоймайтынын айтты. Ол «Біз ғылымды сатып мал іздемек емеспіз», – деп тұжырымдап, керісінше, ел дәулетті болуы үшін ғылымды игеру керектігіне назар аударды. Ұлы Абайдың «Пайда ойлама, ар ойла, Талап қыл артық білуге» деген өнегелі өсиетін де осы тұрғыдан ұғынуымыз қажет. Бұл тұжырымдар қазір де аса өзекті. Тіпті бұрынғыдан да зор маңызға ие болып отыр. Себебі, ХХІ ғасырдағы ғылымның мақсаты биікке ұмтылу, алысқа құлаш сермеу екенін көріп отырмыз. Ал, біздің міндетіміз – осы ілгері көшке ілесіп қана қоймай, алдыңғы қатардан орын алу.
6 слайд
Пайда ойлама, ар ойла
Пайда ойлама, ар ойла,
Талап қыл артық білуге.
Артық ғылым кітапта,
Ерінбей оқып көруге.
Военный қызмет іздеме,
Оқалы киім киюге.
Бос мақтанға салынып,
Бекер көкірек керуге.
Қызмет қылма оязға,
Жанбай жатып сөнуге.
Қалай сабыр қыласың,
Жазықсыз күнде сөгуге?
Өнерсіздің қылығы –
Тура сөзін айта алмай,
Қит етуге бата алмай,
Қорлықпенен шіруге. Аз ақшаға жалданып,
Өнбес іске алданып,
Жол таба алмай жүруге.
Алыс та болса іздеп тап,
Кореннойға кіруге,
«Талапты ерге нұр
жауар»,
Жүріп өмір сүруге.
Я байларға қызмет қыл,
Ерінбей шауып желуге.
Адал жүріп, адал тұр,
Счетың тура келуге.
Жаныңа жақса, соңынан
Жалқауланба еруге.
Қисық болса, закон бар
Судьяға беруге. Ол да оязной емес қой,
Алуға теңдік сенуге.
Я өз бетіңмен тәуекел,
Занимайся прямотой.
Жеңіл көрме, бек керек
Оған да ғылым, оған да
ой,
Калайынша қайда енуге?
Абай Құнанбаев
6 слайд
Пайда ойлама, ар ойла Пайда ойлама, ар ойла, Талап қыл артық білуге. Артық ғылым кітапта, Ерінбей оқып көруге. Военный қызмет іздеме, Оқалы киім киюге. Бос мақтанға салынып, Бекер көкірек керуге. Қызмет қылма оязға, Жанбай жатып сөнуге. Қалай сабыр қыласың, Жазықсыз күнде сөгуге? Өнерсіздің қылығы – Тура сөзін айта алмай, Қит етуге бата алмай, Қорлықпенен шіруге. Аз ақшаға жалданып, Өнбес іске алданып, Жол таба алмай жүруге. Алыс та болса іздеп тап, Кореннойға кіруге, «Талапты ерге нұр жауар», Жүріп өмір сүруге. Я байларға қызмет қыл, Ерінбей шауып желуге. Адал жүріп, адал тұр, Счетың тура келуге. Жаныңа жақса, соңынан Жалқауланба еруге. Қисық болса, закон бар Судьяға беруге. Ол да оязной емес қой, Алуға теңдік сенуге. Я өз бетіңмен тәуекел, Занимайся прямотой. Жеңіл көрме, бек керек Оған да ғылым, оған да ой, Калайынша қайда енуге? Абай Құнанбаев
7 слайд
ОН ЖЕТІНШІ СӨЗ
Қайрат, ақыл, жүрек үшеуі өнерлерін айтысып, таласып келіп, ғылымға
жүгініпті. Қайрат айтыпты: «Ей, ғылым, өзің де білесің ғой, дүниеде
ешнәрсе менсіз кәмелетке жетпейтұғынын; әуелі, өзіңді білуге ерінбей-
жалықпай үйрену керек, ол - менің ісім. Құдайға лайықты ғибадат қылып,
ерінбей-жалықпай орнына келтірмек те - менің ісім. Дүниеге лайықты
өнер, мал тауып, абұйыр мансапты еңбексіз табуға болмайды. Орынсыз,
болымсыз нәрсеге үйір қылмай, бойды таза сақтайтұғын, күнәкәрліктен,
көрсеқызар жеңілдіктен, нәфсі шайтанның азғыруынан құтқаратұғын,
адасқан жолға бара жатқан бойды қайта жиғызып алатұғын мен емес пе?
Осы екеуі маған қалай таласады?» - депті.
Ақыл айтыпты: «Не дүниеге, не ахиретке не пайдалы болса, не залалды
болса, білетұғын - мен, сенің сөзіңді ұғатұғын - мен, менсіз пайданы іздей
алмайды екен, залалдан қаша алмайды екен, ғылымды ұғып үйрене алмайды
екен, осы екеуі маған қалай таласады? Менсіз өздері неге жарайды?» -
депті.
7 слайд
ОН ЖЕТІНШІ СӨЗ Қайрат, ақыл, жүрек үшеуі өнерлерін айтысып, таласып келіп, ғылымға жүгініпті. Қайрат айтыпты: «Ей, ғылым, өзің де білесің ғой, дүниеде ешнәрсе менсіз кәмелетке жетпейтұғынын; әуелі, өзіңді білуге ерінбей- жалықпай үйрену керек, ол - менің ісім. Құдайға лайықты ғибадат қылып, ерінбей-жалықпай орнына келтірмек те - менің ісім. Дүниеге лайықты өнер, мал тауып, абұйыр мансапты еңбексіз табуға болмайды. Орынсыз, болымсыз нәрсеге үйір қылмай, бойды таза сақтайтұғын, күнәкәрліктен, көрсеқызар жеңілдіктен, нәфсі шайтанның азғыруынан құтқаратұғын, адасқан жолға бара жатқан бойды қайта жиғызып алатұғын мен емес пе? Осы екеуі маған қалай таласады?» - депті. Ақыл айтыпты: «Не дүниеге, не ахиретке не пайдалы болса, не залалды болса, білетұғын - мен, сенің сөзіңді ұғатұғын - мен, менсіз пайданы іздей алмайды екен, залалдан қаша алмайды екен, ғылымды ұғып үйрене алмайды екен, осы екеуі маған қалай таласады? Менсіз өздері неге жарайды?» - депті.
8 слайд
Онан соң жүрек айтыпты: «Мен - адамның денесінің патшасымын, қан менен
тарайды, жан менде мекен қылады, менсіз тірлік жоқ. Жұмсақ төсекте,
жылы үйде тамағы тоқ жатқан кісіге төсексіз кедейдің, тоңып жүрген
киімсіздің, тамақсыз аштың күй-жәйі қандай болып жатыр екен деп ойлатып,
жанын ашытып, ұйқысын ашылтып, төсегінде дөңбекшітетұғын - мен.
Үлкеннен ұят сақтап, кішіге рақым қылдыратұғын - мен, бірақ мені таза
сақтай алмайды, ақырында қор болады. Мен таза болсам, адам баласын
алаламаймын: жақсылыққа елжіреп еритұғын - мен, жаманшылықтан
жиреніп тулап кететұғын - мен, әділет, нысап, ұят, рақым, мейірбаншылық
дейтұғын нәрселердің бәрі менен шығады, менсіз осылардың көрген күні не?
Осы екеуі маған қалай таласады?» - депті.
Сонда ғылым бұл үшеуінің сөзін тыңдап болып, айтыпты:
- Ей, қайрат, сенің айтқаныңның бәрі де рас. Ол айтқандарыңнан басқа да көп
өнерлеріңнің бары рас, сенсіз ешнәрсенің болмайтұғыны да рас, бірақ қаруыңа
қарай қаттылығың да мол, пайдаң да мол, бірақ залалың да мол, кейде
жақсылықты берік ұстап, кейде жамандықты берік ұстап кетесің, соның
жаман, - депті.
-Ей, ақыл! Сенің айтқандарыңның бәрі де рас. Сенсіз ешнәрсе
табылмайтұғыны да рас. Жаратқан тәңіріні де сен танытасың,
жаралған екі дүниенің жайын да сен білесің. Бірақ сонымен тұрмайсың, амал
да, айла да - бәрі сенен шығады.
8 слайд
Онан соң жүрек айтыпты: «Мен - адамның денесінің патшасымын, қан менен тарайды, жан менде мекен қылады, менсіз тірлік жоқ. Жұмсақ төсекте, жылы үйде тамағы тоқ жатқан кісіге төсексіз кедейдің, тоңып жүрген киімсіздің, тамақсыз аштың күй-жәйі қандай болып жатыр екен деп ойлатып, жанын ашытып, ұйқысын ашылтып, төсегінде дөңбекшітетұғын - мен. Үлкеннен ұят сақтап, кішіге рақым қылдыратұғын - мен, бірақ мені таза сақтай алмайды, ақырында қор болады. Мен таза болсам, адам баласын алаламаймын: жақсылыққа елжіреп еритұғын - мен, жаманшылықтан жиреніп тулап кететұғын - мен, әділет, нысап, ұят, рақым, мейірбаншылық дейтұғын нәрселердің бәрі менен шығады, менсіз осылардың көрген күні не? Осы екеуі маған қалай таласады?» - депті. Сонда ғылым бұл үшеуінің сөзін тыңдап болып, айтыпты: - Ей, қайрат, сенің айтқаныңның бәрі де рас. Ол айтқандарыңнан басқа да көп өнерлеріңнің бары рас, сенсіз ешнәрсенің болмайтұғыны да рас, бірақ қаруыңа қарай қаттылығың да мол, пайдаң да мол, бірақ залалың да мол, кейде жақсылықты берік ұстап, кейде жамандықты берік ұстап кетесің, соның жаман, - депті. -Ей, ақыл! Сенің айтқандарыңның бәрі де рас. Сенсіз ешнәрсе табылмайтұғыны да рас. Жаратқан тәңіріні де сен танытасың, жаралған екі дүниенің жайын да сен білесің. Бірақ сонымен тұрмайсың, амал да, айла да - бәрі сенен шығады.
9 слайд
Жақсының, жаманның екеуінің де сүйенгені, сенгені - сен; екеуінің іздегенін
тауып беріп жүрсің, соның жаман, - депті. - Сен үшеуіңнің басыңды қоспақ
- менің ісім, - депті. Бірақ сонда билеуші, әмірші жүрек болса жарайды.
Ақыл, сенің қырың көп, жүрек сенің ол көп қырыңа жүрмейді. Жақсылық
айтқаныңа жаны-діні құмар болады. Көнбек түгіл қуанады. Жаманшылық
айтқаныңа ермейді. Ермек түгіл жиреніп, үйден қуып шығарады.
- Қайрат, сенің қаруың көп, күшің мол, сенің де еркіңе жібермейді. Орынды
іске күшіңді аятпайды. Орынсыз жерге қолыңды босатпайды. Осы үшеуің
басыңды қос, бәрін де жүрекке билет, - деп ұқтырып айтушының аты
ғылым екен. Осы үшеуің бір кісіде менің айтқанымдай табылсаңдар,
табанының топырағы көзге сүртерлік қасиетті адам - сол. Үшеуің ала
болсаң, мен жүректі жақтадым. Құдайшылық сонда, қалпыңды таза
сақта, құдай тағала қалпыңа әрдайым қарайды деп кітаптың айтқаны
осы, — депті.
1893
9 слайд
Жақсының, жаманның екеуінің де сүйенгені, сенгені - сен; екеуінің іздегенін тауып беріп жүрсің, соның жаман, - депті. - Сен үшеуіңнің басыңды қоспақ - менің ісім, - депті. Бірақ сонда билеуші, әмірші жүрек болса жарайды. Ақыл, сенің қырың көп, жүрек сенің ол көп қырыңа жүрмейді. Жақсылық айтқаныңа жаны-діні құмар болады. Көнбек түгіл қуанады. Жаманшылық айтқаныңа ермейді. Ермек түгіл жиреніп, үйден қуып шығарады. - Қайрат, сенің қаруың көп, күшің мол, сенің де еркіңе жібермейді. Орынды іске күшіңді аятпайды. Орынсыз жерге қолыңды босатпайды. Осы үшеуің басыңды қос, бәрін де жүрекке билет, - деп ұқтырып айтушының аты ғылым екен. Осы үшеуің бір кісіде менің айтқанымдай табылсаңдар, табанының топырағы көзге сүртерлік қасиетті адам - сол. Үшеуің ала болсаң, мен жүректі жақтадым. Құдайшылық сонда, қалпыңды таза сақта, құдай тағала қалпыңа әрдайым қарайды деп кітаптың айтқаны осы, — депті. 1893