Сөйлеудің бұзылуы және оны арнаулы оқыту мен
тәрбиелеу нәтижесінде анықтау, түзету және алдын алу әдістері
туралы ғылым – логопедия болып
табылады. Логопедиялық жұмыстың мақсаты
мен мазмұны баланың сөйлеу тілінің бұзылуының себептерін анықтап,
сонымен қатар сақталған функцияларын орнына келтіру, дамыту
мүмкіншіліктеріне негізделеді. Сөйлеудің дұрыс қалыптасуы үшін
мидың бүкіл құрылымдарының сақталып, мүлтіксіз қызмет атқаруы
қажет. Сөйлеудегі ең маңызды элементтер – есту, көру,
моторика жүйесі. Ауызекі сөйлеу перифериялық сөйлеу аппаратының
негізгі үш бөлімінің – дем алу, дауыс және артикуляция, бұлшық
еттерінің үйлесімді жұмыс атқаруы нәтижесінде іске
асырылады.
Сөйлеу қызметінде негізгі
рөлді мидың доминантты жарты шарында (оңақайларда сол жақ,
солақайларда оң жақ жарты шар) орналасқан сөйлеу – есту және сөйлеу
– қимыл зоналары атқарады. Сөйлеу баланың психофизикалық жалпы дамуы
процесінде қалыптасады.
Сөйлеу тілінде кемістігі бар
балалармен дер кезінде мамандар түзету жұмыстарын жүргізуі
қажет.
Баланың сөйлеу тілін жетілдіруде саусақтарды
жаттықтыра отырып бас миының жұмыс істеу қабілетіне күшті ықпал
етеміз. Сондай-ақ қолдың жазуға икемділігін арттырамыз.
Балалардың дыбысты дұрыс айтуын түзету жұмыстарына кіріспес бұрын,
оның жеке тұлғалық белгілерін міндетті түрде білу қажет. Кейбір
балалардың сөйлеу тілінің бұзылуымен қатар, нервті-психология
саласында да психологиялық ауытқушылықтар болатына да назар аудару
қажет. Сол себепті де балалармен күнделікті жұмыста әр баланың жеке
қабілетін ескере отырып, жалпы және арнайы моторикасын дамыту үшін
ойындар мен тапсырмалар беріп отыру қажет.
Тіл кемістігі бар балалардың ұсақ қол моторикасын
дамытуда әртүрлі массаж қолданады. Оның негізгісі сылау, сипау,
қысу, сілкілеу, қозғалту, дірілдету арқылы босаңсыту және қатайту
массаждары. Сондай-ақ биологиялық активті нүктелерге әртүрлі
вибро-массажер, зонд, дөңгелек, массаж доптар, спанжер және
өз-өзіне массаж түрлері жасалады. Біз өз тәжірибемізде алақанға
Су-Джок массажері мен саусақ буындарына сақиналары пайдаланамыз.
Жалпы массаж жасауға қажетті ұсыныстар.
1) Массаж балаға қолайлы жағдайда мүмкіндігінше
жақсы музыкалық сүйемелдеумен өткізілгені дұрыс.
2) Баланың терісі-құрғақ, таза болуы керек.
Массаж жасаушының қолы таза, жылы, жарақатсыз болу
тиіс.
3) Массаж ұзақтығы 10-12 процедур бір цикл, күн
сайын немесе күн аралық. Алғашқы уақыты 2-3 минуттан
басталады.
Қол моторикасын дамытуға арналған графикалық
диктант баланың тіл мүкістігін, жазу бұзылуын түзетуде айтарлықтай
ықпал етеді. Жаттығудың бір түрі мынадай: Алдымен қолды суық және
ыстық суға салып алмастыру керек. Осыдан кейін ермек саз, сурет
салу немесе графикалық жаттығуларды жасаймыз. Қамырмен жұмыс жасау
да пайдалы. Қамырды домалату, сығу, содан кейін үш саусақпен
кішкентай бөлшектерге бөлу арқылы саусақтарды жазуға дайындауға
болады. Немесе моншақты, түймелерді жіпке тізу. Мұндай
жаттығулардың баланың дамуына септігі көп.
Саусақ ойындары мен жаттығуларын орындату үшін де
әр түрлі тәсілдер қолданылады. Саусақ қозғалыстары әртүрлі қысқа
ырғақты тақпақтарымен айтылады.
Ол екіге бөлінеді:
– Отырып ойнайтын саусақ
ойындары;
– Қолдың нәзік бұлшеқ еттерімен бірге дененің
барлық мүшелері қатысып, секіру бір орында жүгіру, қол, аяқ, бас
қимылдары да бірге орындалады.
Логопедтің алдына қойған мақсатына байланысты
логопедиялық сабақта да олардың аралығында да әр түрлі
ойындар қолданылады. Бірінші жағдайда ойын дұрыс сөйлеу туралы
білім алуға, оларға қажетті дағдылар мен білімдерді тәрбиелеуде
ұжымға деген дұрыс қарым-қатынас қалыптастыруда
көмектессе. Екінші жағдайда баланы іс-әрекеттің бірінші түрінен
екінші түріне ауыстыруға, сондай-ақ демалуына, сабақ
барысында алған білімін еш мәжбүрсіз бекітуге мүмкіндік
береді.
Қазіргі заманғы логопедия бойынша әдістемелерді
мектепке дейінгі жастағы балалармен жұмыстарда ойынды
қолдану ұсынылған. Авторлар ойынды сөйлеу тілін дамыту және
түзету мақсатында қолдануды ұсынған.
Мектепке дейінгі тәрбие бойынша әдебиеттерде
ойынның түрлерін бөлген:
– Дидактикалық;
– Қимылды;
– Шығармашылық құрастыру;
– Драматизм-ойындары;
– Рөлдік-мағыналық.
Дидактикалық
ойындар. Бұл
ойынды белгілі ережесі мен мазмұны бойынша
үлкендер ұйымдастырады. Дидактикалық ойындардың міндеті
– балалардың бағытталған және ортақ іс- әрекетін ұйымдастыру. Бұл
ойын барысында бала еш мәжбүрсіз, байқамай қажетті білімдерді
алады. Балалар ойын тапсырмаларына қызыға көңіл бөледі. Табу, айту,
атау, ойын тапсырмасын сапалы шешуге көңіл бөледі:
сұлбаны әдемі құрастыру, суретті дұрыс таңдау. 5 жастаға бала
дидактикалық ойын барысында заттардың саны мен сапасын оның
атауларды, оларды сыртқы бейнесі бойынша салыстырып, есте сақтауды
үйренеді. 6 жастағы бала ойын тапсырмасын сапалы шешуге
қызығушылығы арта түседі. Ал 7 жасқа таман бұрынғысынша ойын
әрекеті қызықтырады, бірақ көбіне ойынның нәтижесі қызықтау болады.
Бұл кезде өзіндік ұйымдастыратын, бағалау, өзін-өзі бақылау сияқты
қасиеттерін дамытуға ықпал ететін ойындар қолданылады. Бұл жастағы
балалар үшін аспапты таны, дыбыстарды қайтала, өзің сүйетін әуенді
орында деген сияқты музыкалық дидактикалық ойындар
қолданылады.
Логопедиялық сабатардағы дидактикалық ойын
барысында балаларды асықпай сөйлеуге тәрбиелейді; дыбыс айтуы
шыңдалады, сөздік қоры молаяды. Есту зейіні мен фонематикалық
естуін дамыту үшін музыкалық дидактикалық ойындардың да маңызы
зор.
Қимылды
ойындар. Сөйлеу тілінде кемшілігі бар балаларда қимыл
бұзылысы жиі кездеседі: қимылдың епсіздігі жинақылық емес
ебедейсіз, әр түрлі қимыл икемсіздігі. Сол үшін қимылды ойындардың
алатын орны ерекше. Балалар қажет қимылды шыңдайды, ұжымдық ойындар
ойнауды үйренді. Олар үшін дыбысталған қимылды ойындардың маңызы
зор, логопедияда бұл ойындар логопедиялық ритмика деген атаумен
таныс. Бұл ойындар алада дұрыс тыныс өлең мен дыбыстауды, қимылды
сөзбен ұштастыруды тәрбиелеуге әсер етеді.
Шығармашылық
ойындар. Бұл ойында балалар өз ойын қиялын, қоршаған
әлемнен алған әсерін өз білімі мен тәжірибесін көрсете алады.
Шығармашылық ойынның бір түрі құрылыс заттарымен ойнау. Бұл ойынға
баланың кеңістікте бағдарлануына көлем мен сан, сапа туралы
түсінігін дамытуға әсер етеді.
Құрылыс
ойындарында кубиктер, қораптар, баулар, құм, сазбалшық,
т.б. қолданылуы мүмкін және де құрылыс ойындарын сондай-ақ түзету
мақсатында да қолданады: баланың байсалды мінезіне, сабаққа өзгерту
енгізу үшін. Құрылыс ойындарын бірінші логопедиялық сабақтарда ғана
қолдануға болады. Бұл баланың сөйлеуімен байланысты. Жеке заттарды
атайды, сұрақтарға жауап береді.
Драммалық
ойындары өте қызықты өтеді. Бұл кезде балалар
сүйікті ертегілерін айтады, ертегі кейіпкерлерін салады, диалог
жүргізеді. Егер қажетті киімдер мен бетперделер дайындалса ойын
одан әрі қызығырақ болады. Драммалық ойыны бала бақша қуыршақтары
мен де жүргізіледі. Бұл ойын бала дұрыс сөйлеуге үйренгеннен кейін
ғана ойнатылады. Ойынды өткізу үшін жақсы дайындалу керек. Алдымен
балаларға ертегіні оқиды, сұрақтар қояды, қимылдарды бейнелейді.
Осыдан кейін ғана барып ойынға кірісуге болады.
Мағыналық-рөлдік
ойындарда баланың өмір туралы түсінігі кеңейеді.
Мағыналық – рөлдік ойындардың тақырыбы әртүрлі әрі балаға жақын
болуы керек. Логикалық сабақтарда рөлдік ойындар бала еркін
сұрақтарға жауап бере алғанда ғана ойнатылады.
Аққулы аудандық
психологиялық-педагогикалық түзету
кабинетінің
мұғалім-логопеді Мухамбетова
Фарида Бекмуратовна