Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
Функционалдық сауаттылықты жүзеге асыру жолдары.
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
ШҚО, Курчатов қаласы
Қазақ тілі мен әдебиет пәні мұғалімі
Шотанова Алия Наурызбаевна
Функционалдық сауаттылықты жүзеге асыру жолдары.
Ресми дерек бойынша, мектеп жасындағы
балалардың 40 пайызы әдеби мәтінді түсінуге қиналатындығы
дәлелденген. Бұлар мектептен білім алса да, қызмет жасауға келгенде
қарапайым жазу үлгісін білмейтіндігін көрсеткен. Тіпті олар әр
түрлі жағдайда кездескен бланкіні толтыра алмай, ондағы ақ-параттың
мәнісін түсіне алмапты.Бір қызығы,олар теледидарда не айтылып
жатқанын, жалпы айтқанда, күнделікті өмірдің есебін білмейтін болып
шық-қан. Соның салдарынан жұмыссыздық,өндірістегі апат, жазатайым
оқиғалар, жарақат алулар көбейіп кеткен. Жалпы, барлық
зерттеушілердің болжамы бойынша адамдардың сауатсыздық деңгейінің
төмендеуі, оларға дұрыс білім беріп, тиянақты оқытпаудан, оқырман
болуға үйретпеуден болған көрінеді. Сақтанбау, ұқыпсыздық,
байқаусыздық, апаттар: мұның бәрі ережені дұрыс оқымағандықтан,
түсінбегендіктен, санаға сіңірмегендіктен орын алып
отыр.
Қазақ маманы С.Раевтың ойынша, сауатсыздық
дерті адамға кішкентай кезінен бастап жұғады екен. Әсіресе
бүлдіршінді жазу мен оқуға баули бастаған 1 - ден 3 - сыныпқа
дейінгі аралықта пайда болады. Яғни, үшінші сынып оқушысы ешқашан
кітапханаға бармаса, оқулықтан басқа ешқандай кітап оқымас тағы бір
ертеңгі сауатсыздың дүниеге келгені. Ғалымдардың айтуынша,
8-сыныптан бастап оқушылардың 60 пайызының өз бетімен жазып-оқуға
деген ынтасы жоғалады екен. Тіпті түлектердің үштен бірінің оқуға
мүлдем құлқы болмайтын көрінеді. Елбасы дұрыс айтады, «білім беру
тек қана оқытумен ғана шектелмей, оны керiсiнше, әлеуметтiк
адаптация процесіне бейiмдеу
қажет».
Сонымен, функционалдық сауаттылық дегеніміз
не?
Функционалдық сауаттылығы дегеніміз -
адамдардың әлеуметтік , мәдени, саяси және экономикалық қызметтерге
белсене араласуы, яғни бүгінгі жаһандану дәуіріндегі заман ағымына,
жасына қарамай ілесіп отыруы, адамның маман - дығына, жасына
қарамай үнемі білімін жетілдіріп отыруы. Ондағы басты мақсат жалпы
білім беретін мектептерде Қазақстан Республикасының зияткерлік,
дене және рухани тұрғысынан дамыған азаматын қалыптастыру, оның
әлемде әлеуметтік бейімделуі болып
табылады.
Мұндағы басшылыққа алынатын
сапалар:
-белсенділік
-шығармашылық тұрғыда
ойлау
-шешім қабылдай
алу
-өз кәсібін дұрыс таңдай
алу
-өмір бойы білім алуға дайын тұруы болып
табылады.
Бұл функционалдық дағдылар мектеп
қабырғасында қалыптасады.
Функционалдық сауаттылықты дамытудың жалпы
бағдары 2011 - 2020 жылының мемлекеттік бағдарламасында айқын
көрсетілген.
Және де Елбасы 2012 жылғы 27 қаңтардағы
Қазақстан халқына Жолдау -ында мектеп оқушыларының функционалдық
сауаттылығын дамыту мақса-тында бес жылдық ұлттық жоспар
қабылданғаны баршамызға белгілі. Ұлт-тық жоспардың мақсаты -
Қазақстанда білім сапасын жетілдірудегі, оқушы-лардың функционалдық
сауаттылығын дамыту жөніндегі атқарылатын іс-шаралардың жүйелілігі
мен тұтастығын қамтамассыз ету болып
табылады.
Осыған орай, Ұлттық жоспарда функционалдық
сауаттылықтың төрт негізгі механизмін бөліп
көрсетеді.
Оның бірінші механизмі - оқыту әдіснамасы мен
мазмұнын түбегейлі жаңарту / МЖБС - мемлекеттік стандарт/ . Ол үшін
мұғалім оқушының бойына әлеуметтік ортаға бейімделуіне, алған
білімін практиакалық жағ-дайда тиімді пайдалана алатындай негізгі
құзыреттіліктерді сіңіруі
керек.
Олар:
-басқарушылық /проблеманы шешу
қабілеті/;
-ақпараттық /өз бетінше ақпараттар көздері
арқылы үнемі білімін көтеріп отыруы, сол арқылы танымдық қабілетін
ұштау/;
-коммуникативтік /қазақ ,орыс ,ағылшын
тілінде ауызша ,жазбаша қарым-қатынас
жасау;
-әлеуметтік /қоғамда, өз өмір сүрген ортада
іс-әрекет жасай алу
қабілеті/;
-тұлғалық / өзін жеке тұлға ретінде
қалыптастыруға, , қажетті білім, білік, дағдыларды игеру, болашақта
өзі таңдаған кәсібін өзі анықтау, оның қиын-шылығы мен
күрделілігіне төзімді
болу/;
-азаматтық /қазақ халқының салт -
дәстүрі,тарихы, мәдениеті, діні мен тілін терең меңгеріп,
Қазақстанның өсіп өркендеуі жолындағы азаматтық парызын
түсінуі/
-технологиялық / ақпараттық технологияларды,
білім беру технологияларды сауатты
пайдалану/;
Оқушы осы аталған негізгі құзыреттіліктермен
қатар пәндік құзырет-тіліктерді /әр пәннің мазмұны арқылы/ меңгеруі
тиіс.
Елбасы Н. Назарбаев оқулық мәселесіне де
ерекше тоқталған болатын. Оқулықтың мақсаты, міндеті, мазмұны ,
құрылымы функционалдық сауатты-лықтың құзыреттілігіне сай жазылуы
тиіс.
Ұлттық жоспарда көрсетілген функционалдық
сауаттылықтың екінші механизмі-оқу нәтижелерінің бағалау жүйесін
өзгерту. /Қазіргі біз қолданып отырған жүйеде 5, 4 және 3 деген
бағаларды не үшін қоюға бола - тыны нақты анықталмаған / Бағалау
жүйесі функционалдық сауаттылықта сырттай бағалау және іштей
бағалау болып бөлінеді. Іштей бағалау- оқу пәні бойынша оқыту
сапасын диагностикалау. Ал сырттай бағалау- әрбір деңгейді аяқтау
бойынша білім алушының оқу жетістіктерінің нәтижелері
/ҰБТ,ОЖСБ-ВОУД/. Сондай-ақ халықаралық /TIMSS , PISA және PIRLS/
зерттеулерге қатысуы . Білім алушылардың өзін-өзі бағалауы өзін-өзі
ұйымдастыру және өзін-өзі жетілдіру үшін жеке жетістіктерін бағалау
арқылы жүзеге асырылады.Критериялық бағалау жүйесі енгізілетін
болады.
Функционалдық сауаттылықтың үшінші
механизмі-ата-аналардың балаларды оқыту мен тәрбиелеуге белсенді
қатысуын қамтамасыз ету.Ата-ананың борышы бала бойына жас кезінен
адами құндылықтарын дарытып, саналы өмір сүруге баулу. Ата-ана
баласының функционалдық сауаттылығын дамыту үшін мұғалімдерімен
тығыз байланыс жасау керек. Ата-ана баласының ерекше қасиетін тану,
түсініп қол үшін беру, олардың қабілетін дамыту, бойына рухани
құндылықтарды қалыптастыру, жағымсыз мінез-құлық, әдеттрден
арылтуға көмек беруі керек. Ата-ананың бойында да фукционалдық
сауаттылық болуы тиіс.
Бұл үшін мемлекет жаңа әдістемені әзірлеуге
кірісті. Осы әдістеменің негізінде ата-аналарға арналған семинарлар
мен тренингтер өткізіледі. Аталған жұмысқа Үкіметтік емес ұйымдар
(ҮЕҰ) және азаматтық қауымдастықтың басқа да секторлары белсенді
тартылады.
Төртінші механизм-қосымша білім беру жүйесін
дамыту. Ұлттық жоспарда оқушылар сарайы,музыка мектептері,жас
техниктер мен натура-листер станциялары жұмыстарын түбегейлі
өзгерту қарастырылған. Қазақстанның тарихында алғаш рет аталған
ұйымдардың материалдық техникалық базасы жаңартылатын
болады.Оқытудың жаңа технологиялары мен интерактивтік, инновациялық
формалары енгізілетін болады. Олар: балалар интерактивті парктері
(ғылыми қалалар), технопарктер, балалар мұражайлары, ғылыми
үйірмелер және т.б Бұл – шығармашылық пен инновацияға деген
қызығушылықты арттырады. Мұндай оқыту жүйесі баланың санасына
әлеуметтік тұрмысына, төңіректегі әлемге терең көзбен қарап
үйреніп, жолығатын қиын мәселелерді оңай шешетін болады. Бұрынғыдай
мектептен шыққан соң бала үйренген білімін ұмытып қалмайды, қайта
өмірде пайдаланатын болады.
Ұлттық жоспарды іске асырудың күтілетін
нәтижелері:
Ұлттық жоспарды орындаудың нәтижесінде 2017
жылға қарай қазақстандық мектеп оқушыларының функционалдық
сауаттылығын дамыту үшін мынадай жағдайлар жасалатын
болады:
1. Ғылыми-зерттеу жағынан қамтамасыз
етеді.
2. Білім беру мазмұнын
жаңартады.
3. Оқу - әдістемелікпен қамтамасыз
етеді.
4. Мектеп оқушыларының білім сапасын бағалау
және оған мониторинг
жүргізу жүйесі
енгізіледі.
5. Материалдық - техникалық базасы
жаңартылып, нығайтылады.
Жалпы алғанда, Ұлттық жоспарды жүйелі және
одан әрі іске асыру Қазақстанның ұлттық білім беру жүйесінің
бәсекеге қабілеттілігін және функциялық сауаттылығын дамуына
мүмкіндік береді. Жалпы білім беретін орта мектептердегі құзіретті
тұлғаны қалыптастыруда тіл пәндерінің орны ерекше болып келеді. Бұл
орыс мектептердегі «Қазақ тілі» пәніне де тікелей қатысты. Өйткені
мемлекеттік тіл ретінде оқытылатын оқушылардың функционалдық
сауаттылығын қалыптастыру ҚР «Білім туралы», «Тіл туралы»
Заңдарының жүзеге асуының басты шарты болып саналады. Фукционалдық
сауаттылықты қалыптастыру үшін өзге тілді мектептердегі «Қазақ
тілі» пәнін оқытудың әдістеме негіздерді қайта қарастырып, білім
беру жүйесіне өзгерістер
енгізіледі.
Баяндамамның соңында қазақ тілі пәнінен
оқушының функционалдық сауаттылығын дамыту мәселесіне мынандай
тұжырымдарманы ұсынуға
болады:
1.Оқушыларды бірінші сабақтан бастап сөйлесім
әрекетінің түрлерін (айтылым, жазылым, тыңдалым, оқылым, тілдесім)
меңгерте білу
2. Оқушылардың алған білімдерін өмірде,
кез-келген жағдайда, әлеуметтік ортада қолдана алуға
үйрету;
3.Мемлекеттік тілде ауызша,жазбаша
қарым-қатынас жасау;
4.Әлеуметтік талаптарына сай келу үшін
оқушының ақпараттық технологияларды қолдану және проблемалардың
шешімін таба алуға үйрету;
5. Оқушылардың өзгермелі өмірге бейімделуіне
үйрету ;
6. Оқушылардың жеке бас қабілеттерін
дамытуы;
7.Оқушылардың әлеуметтік-мәдени дағдыларын
дамытуы ;
8. Қазақ халқының салт –дәстүрі, мәдениеті,
тарихын түсіну және құрметтеге
баулу;