Жоғары сынып оқушыларының рецептивті
дағдыларын дамытуда цифрлық құралдарды қолдану
ерекшеліктері
Кендебаева Аружан
Муратовна
<< Академик Е.А
Бөкетов атындағы Қарағанды зерттеу университеті> > шетел
тілдер факултетінің 4 курс студенті
akendebaeva58@gmail.com
Аңдатпа
Мақалада жоғары сынып
оқушыларының рецептивті дағдыларын, атап айтқанда оқу және тыңдау
дағдыларын дамытуда цифрлық құралдарды қолдану ерекшеліктері
қарастырылады. Заманауи технологиялар ақпаратты қабылдау процесін
интерактивті және оқушылардың жеке қажеттіліктеріне бейімдей
отырып, оқытудың әртүрлі мүмкіндіктерін ұсынады. Аудио және
мәтіндік ақпаратты қабылдауды жақсартуға ықпал ететін
мультимедиялық ресурстар, интерактивті тапсырмалар және онлайн
курстар сияқты әртүрлі сандық платформалар мен Қолданбалар
талданады. Цифрлық құралдарды пайдаланудың артықшылықтарына,
олардың оқушылардың мотивациясына әсеріне және олардың оқу
процесіне қатысу дәрежесіне ерекше назар
аударылады.
Кілт
сөздер: сандық құралдар; қабылдау
дағдылары; оқу және тыңдау дағдылары; жоғары сынып оқушылары;
мультимедиялық ресурстар; сандық
платформа;
Қазіргі білім беру
технологиялардың ықпалымен белсенді түрде өзгеруде, ал Қазақстан да
дәл сол ырғақпен алдыға қарай ұмтылуда. Қазақстанның білім беру
жүйесінің маңызды міндеттерінің бірі оқушылардың тілдік дағдыларын
жетілдіру үшін цифрлық технологияларды интеграциялау болып
табылады. Тыңдау және оқу сияқты рецептивті дағдылар тілді
қабылдауға, мәтіндерді түсінуге және ауызша сөйлеуге негіз болады.
Бұл дағдылар оқушыларға күнделікті өмірде шет тілін белсенді
қолдануға көмектеседі және оларды әрі қарай оқуға және кәсіби
қызметке жақсы дайындайды. Мақалада негізгі цифрлық құралдар және
олардың жоғары сынып оқушыларының оқу процесіне әсері
қарастырылады.
Соңғы жылдары Қазақстанда
білім беру процесіне цифрлық технологияларды енгізуге назар
айтарлықтай өсті, бұл "Цифрлық Қазақстан" БАҒДАРЛАМАСЫ (Қазақстан
Республикасының Білім және ғылым министрлігі, 2017) сияқты
бастамалармен ынталандырылады. Білім берудегі цифрландыру орта
мектеп оқушыларында рецептивті дағдыларды дамытуға қолайлы жағдай
жасайтын мультимедиялық технологияларды, интерактивті
платформаларды және мамандандырылған қосымшаларды енгізуге
мүмкіндік береді [1].
Қазақстандық мектептерде
белсенді қолданылатын цифрлық құралдарға YouTube, TED Talks,
LyricsTraining сияқты платформалар, сондай-ақ тыңдау және оқу
дағдыларын дамытуға көмектесетін Duolingo және Quizlet типті тілдік
қосымшалар жатады. А.К. Мұхамедьяровтың (2021) зерттеуі
мультимедиялық платформаларға қол жеткізу студенттерге шет
тіліндегі әртүрлі мәтіндерді естуге және оқуға, сондай-ақ айтылымды
жақсартуға және сөздік қорын кеңейтуге мүмкіндік беретінін атап
көрсетеді [2].
Тыңдау немесе ауызша сөйлеуді
қабылдау қабілеті тіл үйренушілер үшін ең маңызды рецептивті дағды
болып табылады. Цифрлық технологиялар шет тіліндегі көптеген аудио
материалдарға қол жеткізуді қамтамасыз ете отырып, осы дағдыны
дамыту үшін қолайлы жағдайлар жасауға мүмкіндік береді. TED Talks
сияқты платформалар студенттерге ана тілінде сөйлейтіндердің
дәрістерін тыңдауға мүмкіндік береді, ал YouTube субтитрлері бар
білім беру бейнелеріне қол жеткізуге мүмкіндік береді, бұл
ақпаратты есту арқылы қабылдауды айтарлықтай
жеңілдетеді.
LyricsTraining платформасы
студенттерге ән тыңдауды үйретуге көмектеседі, бұл әсіресе
жасөспірімдер үшін пайдалы, өйткені бұл оқу процесін қызықты етеді.
Р.К. Бекенованың (2020) зерттеуі көрсеткендей, танымал әндерді
қолдану студенттерге сөздер мен сөз тіркестерін оңай есте сақтауға,
сондай-ақ сөйлеуді есту арқылы қабылдау дағдыларын дамытуға
көмектеседі. Мұндай жаттығулар есту жадын дамытуға және әртүрлі
екпіндер мен интонацияларды тануды үйренуге мүмкіндік береді
[3].
Шет тілінде оқу, мәтінді
талдау және түсіндіру дағдыларын дамытуды талап етеді. Оқу
дағдыларын жақсарту үшін әртүрлі сандық ресурстар бар. Кемалова
А.Ч. (2019) жүргізген зерттеуде Newsela платформасы туралы
айтылады, ол жаңалықтар мәтіндерін оқушылардың білім деңгейіне
бейімдейді, сонымен қатар мәтінді түсінуді тексеру үшін әртүрлі
тапсырмаларды ұсынады. Бұл оқушыларға оқу дағдыларын жетілдіруге,
негізгі идеяларды табуға және мазмұнды бағалауға мүмкіндік береді
[4].
Оқу дағдыларын дамытудың тағы
бір маңызды сандық құралы-Quizlet, ол флэш-карталар мен тесттер
арқылы сөздер мен сөз тіркестерін есте сақтауға көмектеседі. С. C.
Мажитова мен М. Н. Акишева өз зерттеулерінде (2018) атап өткендей,
мұндай құралдарды үнемі қолдану сөздікті меңгеру деңгейін
арттырады, сонымен қатар мәтінді қабылдау дағдыларын дамытуға ықпал
етеді, бұл әсіресе жоғары сынып оқушылары үшін пайдалы
[5].
Зерттеудің нақтылығына көз
жеткізу үшін біршама студенттерден сауалнама алынды. Сауалнаманың
мақсаты-жоғары сынып оқушылары арасында рецептивті дағдыларды
(тыңдау және оқу) дамыту үшін цифрлық құралдардың артықшылықтарын
қабылдау мен бағалауды бағалау, сондай-ақ оларды пайдаланудағы
ықтимал қиындықтар мен шектеулерді анықтау. Сауалнама нәтижелері
қандай цифрлық құралдардың ең тиімді екенін және оларды қолдану
арқылы оқу процесін қалай жақсартуға болатынын анықтауға
көмектеседі.
Сауалнаманың
нәтижесіне сәйкес №1 сурет
Сауалнама нәтижелері
көрсеткендей, қатысушылардың көпшілігі (73,3%) сандық құралдарды
рецептивті дағдыларды дамыту үшін пайдалы немесе өте пайдалы деп
бағалайды, ал 53,3% максималды баға берді (5). Бұл оқытудағы
цифрлық технологиялардың жоғары тиімділігін көрсетеді. Дегенмен,
20% оларды 3 ұпайға, ал 6,7% 2 ұпайға бағалады, бұл осы құралдарды
пайдаланудағы кейбір қиындықтарды немесе шектеулерді көрсетеді.
Тұтастай алғанда, цифрлық технологиялар дағдыларды дамытуға
айтарлықтай ықпал етеді, бірақ нақтылауды қажет етуі
мүмкін.
Цифрлық технологияларды
пайдалану жоғары сынып оқушыларына рецептивті дағдыларды дамытуға
кең мүмкіндіктер береді. Негізгі артықшылықтардың ішінде мыналарды
атап өтуге болады:
Әр түрлі материалдарға қол
жетімділік: сандық платформалар көптеген мәтіндер мен аудио
материалдарға қол жеткізуге мүмкіндік береді, бұл орта мектеп
оқушыларына шет тілімен үнемі бетпе-бет келуге және оны жоғары
деңгейде түсінуді үйренуге мүмкіндік
береді.
Пайдаланудың қарапайымдылығы:
оқушылар кез келген ыңғайлы уақытта сабақта да, үйде де сандық
құралдармен жұмыс істей алады. Бұл оқу процесін икемді және тиімді
етеді, бұл әсіресе тығыз уақыт кестесі бар орта мектеп оқушылары
үшін маңызды.
Оқушыларды ынталандыру:
интерактивті тапсырмалар, кіріктірілген ойындар мен жарыстар
оқушыларды ынталандырады, оқу процесін қызықты етеді. Зерттеу
нәтижелері бойынша цифрлық технологиялар оқуға деген ынтаны және
оқушылардың белсенділігін арттырады.
Көптеген артықшылықтарға
қарамастан, білім беруді цифрландырудың да өз қисын тұстары бар.
Негізгі мәселелердің бірі-оқушылардың мектептері мен үйлерінің
техникалық жабдықталуы, өйткені барлық оқушылар заманауи
құрылғыларға және жоғары жылдамдықты Интернетке қол жеткізе
алмайды. Ким С. (2018) зерттеуінде тиісті жабдықтың болмауы,
әсіресе Қазақстанның ауылдық өңірлерінде цифрлық технологияларды
енгізу мүмкіндігін шектейтіні атап көрсетілген
[6].
Сондай-ақ, мұғалімдерді
цифрлық құралдармен жұмыс істеуге дайындау маңызды аспект болып
табылады. Р. К. Бекенова атап өткендей, мұғалімдер оқу процесінде
цифрлық технологияларды тиімді пайдалану үшін біліктілікті арттыру
курстарынан өтуі қажет. Әдістемелік білімнің жетіспеушілігі тіпті
ең озық цифрлық құралдардың толық пайдаланылмауына әкелуі
мүмкін.
Қазақстанда рецептивті
дағдыларды дамыту үшін цифрлық құралдарды енгізу-оқушылардың уақыты
мен қажеттіліктеріне сай келетін заманауи білім беру жүйесін
құрудағы маңызды қадам.
Қолданылған әдебиеттер
тізімі:
-
Қазақстан Республикасы Білім
және ғылым министрлігі. (2017). "Цифрлық Қазақстан" Бағдарламасы.
ҚР Білім және ғылым министрлігі.
-
Мұхамедьяров, А. К. (2021).
Мультимедиялық платформалардың шет тілдерін оқытудағы рецептивті
дағдыларды дамытуға әсері. * Білім беру технологиялары журналы*, 5
(2), 31-38.
-
Бекенова, Р. К. (2020). Орта
мектеп оқушыларының тыңдау дағдыларын дамыту үшін музыкалық
композицияларды қолдану. * Қазақстанның педагогика ғылымдарының
Хабаршысы*, 3 (58), 45-52.
-
Кемалова, А. Ч. (2019).
Newsela платформасын орта мектеп оқушыларының шет тілінде оқу
дағдыларын дамыту үшін қолдану. * Шет тілдерін оқытудың заманауи
әдістері*, 12 (5), 23-29.
-
Мажитова, С. Р., & Ақышева, М.
Н. (2018). Quizlet платформасының орта мектеп оқушыларының сөздік
қорын қалыптастыруға әсері. * Оқыту әдістері мен технологиялары*, 9
(4), 55-63.
-
Ким, С. (2018). Қазақстанның
ауылдық өңірлеріндегі білім беруді цифрландырудың мәселелері мен
перспективалары. * Қазақстанның цифрлық білімі*, 1 (7),
18-24.