ҰЛТТЫҚ ҚҰНДЫЛЫҚТАР — ТӘРБИЕ
НЕГІЗІ
Тұрлыхан Сусар
Бүркітбайқызы
Шымкент қаласы №30 жалпы
орта мектептің
қазақ тілі мен әдебиеті
пәнінің мұғалімі
Әр адамның бағасы оның ой-ниетiнiң
құндылығымен
анықталады.
Марк
Аврелий
Ұлттық құндылықтарға әр хaлықтың ғасырлар
бoйы жинақтаған ұлттық, рухани және мәдени құндылықтары
жатады. Осы құндылықтарды ұрпағымыздың бойынa
сіңіріп, оқу-тәрбие үдерісінде ұлтжандылыққа, отаншылдық пен
салт-дәстүрімізді құрметтеуге баулып, өз халқын, өз мемлекетін
көздің қарашығындай қорғайтын тұлғaларды тәрбиeлеу – ұстаздар
алдындағы басты міндет. Ұлтымыздың тұнып тұрғaн асыл мұра, рухани
байлығын оқыту үдерісінe енгізу арқылы қазaқ хaлқының құнды
ойларын, даналық пәлсaпаcын, өмірлік тәжірибeсін халық игілігі үшін
қолдaна алaтын жан-жақты дамыған, білімді, өзіндік көзқaрасы бaр
жеке тұлғаны
қaлыптастырaмыз.
Тарихқа үңілер болсақ әрбір
халықтың, әрбір ұлттың өз мәдениеті, тұрмыс тіршілігі, салт-санасы,
әдет-ғұрпы, дәстүрі, тәрбиелеу тәсілі болатынын
білеміз. Халық тәрбиесі – ғасырлар бойы сараланып
сан сыннан өткен, сол халықтың ой-арманымен, тіршілік тынысымен,
шаруашылық кәсібімен, ұлттық тәләм-тәрбие дәстүрімен тығыз
байланыста туып, өсіп-өркендеп, дамып және ұрпақтан ұрпаққа
жалғасып жеткен тарихи және мәдени мұрасы. Әр халықтың ұрпақ
тәрбиелеудегі сан ғасырларға созылған өзіндік тарихи тағылымы,
ой-пікір қорытындылар түйіні бар. Ал ол жазу-сызудан, оқу
құралынан, ауыз әдебиетінен, ұлттық өнер тағылымынан, халықтың
дәстүрі мен әдет-ғұрпынан, бір сөзбен айтқанда мәдени мұраларынан
өзекті орын алып, көрініс береді. Өткеннің бай рухани мұрасын тал
бойына дарытқан озық өнегелі дәстүрсіз, ұрпақтар сабақтастығынсыз
тарихи процесті елестету мүмкін
емес.
Рухани мұрамыз неғұрлым бай
болса, алуан арналы болса, өткен мен бүгінгінің мәдени мұралары
жарасымды жалғасып жатса, соғұрлым өміріміздің мән мағынасы терең,
мақсатымыз айқын, ұлттық идеямыз жоғары, тарихи үлгі өнеге тұтар
парасатты ой толғаныстары күшті ұрпақ тәрбиеленуі еш күмән
тудырмайды.
Күмбірлеген күміс күйімен,
сыбызғы, сырнай үнімен асқақтата салған әсем сазды әнімен де
ата-бабаларымыз өзінің рухани жан дүниесінің мұң шерін, асқақ
арманын келер ұрпақтың зердесіне жеткізіп көкірегіне ұялатқанын
ұмытуға болмайды. Еліміздің ежелден
дәріптеп, қастерлеп келген рухани-мәдени мұрасының тегін тектеу,
болмысын тану, оның асылын тарихтың рухани көш-керуеніне ілестіріп
отыру арқылы бүгінгі және болашақ ұрпақ қамын қамдау өскелең өмір
талабы болып отыр. Әрбір халық «өз тарихын, философиясын мейлінше
және оған белгілі бір көзқараста болмайынша ешқандай мәдениеттің
дамуы мүмкін емес». Ұлттық тәрбиенің ұлттық құндылықтардан нәр
алатын адамгершілік ұстанымдары мәдени құндылық ретінде ғасырлар
қойнауынан нәр алып, мәдениет біткенмен тепе-тең, өзіне байыта,
астаса түскен үндестігі, бірлігі, түптеп келгенде, адамдықтың,
руханилық пен имандылықтың негізі ретінде мәдениет кеңістігіне
жетелеп отырады.
Адам баласы қашанда тәрбиеге мұқтаж. Тәрбие
еліміздің, ұлтымыздың бүгіні мен болашағы баянды болу үшін қажет.
Сондықтан да алдымен, бүгінгі қоғам келбетімен үндесетін ұлт
болашағының бағытын анықтап алу керек. Әр ұлттың баяғы заманнан
келе жатқан тәрбиелеу жүйесінің өзіндік жолы бар. Тәрбие ұлттық
табиғи тамырынан кіндік үзсе, тәрбиелік қасиетін жоғалтады.
Сондықтан оны рухани тұрғыда ұлт тағдырымен байланыстыра отырып,
бүгінгі қоғам келбетімен санаса отырып, алға бастыру
қажет.
Қазақ халқының тәрбиелік және
тәлімдік ой-пікірлері мен жол-жораларының маңызы мынадай жайттарда
айшықтала түседі: қазақ халқының өміріндегі үлкенді сыйлау мен
қонақ күтудің елеулі маңызы; халық ойындары мен мерекелерін
өткізудің де өзіндік ерекшеліктері мен қалыптасқан жүйесі,
табиғаттың сырын терең меңгеріп, үйлесімділік табуы; өсиет айту,
терме, айтыс, шешендік сөздер; қазақтардың поэзиясы; туыстық
қарым-қатынастар; қонақжайлылық, тектілік,
т.б.
Адам мәселесінің ғаламат күші
– оның өткені мен бүгінін, бүгіні мен ертеңін жалғастыратын
біртұтастық, шексіздік, тұрақтылықтың бірлігі болып
отыруында. Адам мәселесі мәңгілік, бірақ ол тарих
толқындарында өзінің жаңа қырларымен көрініп
отырады.
Қорыта айтқанда, бүгінгі күнде жастарды
әдепті де саналы етіп тәрбиелеу үшін ең алдымен тәрбие ережелеріне
сүйене отырып, ұлттық дәстүрімізді, әдет-ғұрыптарымызды, дінімізді,
ата-бабаларымыздан қалған насихат-мұраларды жастардың санасына
сіңіре білуіміз қажет. Тәрбиенің көзі ата-бабамыздан қалған мұралар
мен дана сөздер десек, біз соларды насихаттайтын жүргізушіміз.
Бүкіл қоғам болып қолға алып, мәдениетті, тәрбиелі болып жүруді
әрқайсысымыз өзімізден бастасақ, жас ұрпақтың тәрбиесі де өз
жемісін берері анық.
Әдебиет:
1 Шал ақын. Өлеңдер зерттеу деректер. Алматы,
2003.
2 Табылдиев Ә. Қазақ этнопедагогикасы. Алматы,
2001.
3 Касымжанов А.Х. Духовное наследие
казахского народов. Москва, 1992.
4 Бабанский Ю.К. Проблемы повышения эффективности
педагогически исследования. Москва,
1992.
5. Ш.Елеукенов, Замандас парасаты. Әдеби
сын. Алматы: Санат, 1977 ж.
6. Ұлттық құндылықтар арқылы тәрбие
жұмыстарын ұйымдастырудағы сынып жетекшінің
орны.
7.https://bilim-all.kz/article/10697-ZHas-urpaqty-ulttyq-qundylyqtar-arqyly-tarbieleu
8.https://ikaz.info/ltty-ndyly-tar-t-rbie-negizi/