Материалдар / Ыбырай Алтынсарин

Ыбырай Алтынсарин

Материал туралы қысқаша түсінік
Ыбырай Алтынсарин - ұлағатты ұстаз.
Авторы:
Автор материалды ақылы түрде жариялады. Сатылымнан түскен қаражат авторға автоматты түрде аударылады. Толығырақ
17 Мамыр 2020
199
0 рет жүктелген
770 ₸
Бүгін алсаңыз
+39 бонус
беріледі
Бұл не?
Бүгін алсаңыз +39 бонус беріледі Бұл не?
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
logo

Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады

Page 1

Ұлы ағартушы
ЫбырайАлтынсарин
(1841—1889)


Page 2

Ыбырай Алтынсарин(шынаты—
Ибраһим,1841—1889)—қазақтыңаса
кӛрнектіағартушы-педагогы,жазушы,
этнограф,фольклоршы.
Туып-ӛскенжері—Қостанайоблысының
Қостанайауданы,Арқарағайауылы.Осы
ӛңірде,Тобылӛзенініңжағасынан
топырақбұйырған.


Page 3

Ыбырай Алтынсаринніңшежересі
БалғожабиБалғожаЖаңбыршыұлы(туғанжылыбелгісіз-1860)-би.
ЫбырайАлтынсаринніңатасы.ОртажүздіңҚыпшақтайпасыныңҰзынруынан
шыққан.ҚазіргіҚостанайоблысыныңҚостанайауданындадүниегекелген.1824
жылыхандықжойылып,Орынборгенерал-губернаторлығыүшағасұлтандыққа
бӛлініп,әрсұлтандықдистанцияларға,дистанцияларбӛлімшелергебӛлінген
кездеБалғожабиЖаңбыршыұлыҰзынқыпшақбӛлімшесінбасқарған.Балғожа
Жаңбыршыұлы1839жылыхорунжий,1848жылыжүзбасы«сотник»,1850жылы
старшинаәскерилауазымыналған.
Ресейӛкіметітарапынан«Ынталылығыүшін»(«Заусердие»)дегеналтын
медальменмарапатталған.Соныменбіргепатшаӛкіметіоғанатыжазылғанекі
тапаншаменқосауыздымылтықтысыйғатартқан.БалғожаЖаңбыршыұлы-
жүзбасы,Қыпшақруыныңұзынтармағынбасқарған.Торғай,ТобылжәнеӘйет
ӛзендеріаралығындакӛшіп-қонғанОрынборшекаракомиссиясыныңпікірінше
ол«адамдардыбасқаружағынанда,жалпыордаістеріжӛніненде,ӛз
руластарыалдындаӛтебеделдіболған.ОлбиретіндеШығысордадағанаемес,
ӛзгеордалардадаістіқарауғашебер,білгірадамсаналған».


Page 4

Ыбырай1850ж.Орынборшекаракомиссиясыныңқазақбалаларыүшінашқан
мектебінеоқуғатүседі.1857жылыолОрынборшекаракомиссиясыжанындағы
мектептіалтынмедальменбітірді.Ыбырайорыс,араб,татаржәнепарсы
тілдеріндееркінсӛйлейбілді.Дүниежүзіәдебиетініңклассиктері
В.Шекспирдің,И.Гетенің,Д.Байронның,А.Пушкиннің,Н.Гогольдің,
М.Лермонтовтың,Ғ.Низамидің,А.Фирдоусидің,Ә.Науаидыңшығармаларынзор
зейінқойыпоқыды.Ы.Алтынсаринніңпедагогикалықкӛзқарасының
қалыптасуынаорыспедагогыК.УшинскийдіңжәнечехойшылыЯ.Коменскийдің
еңбектеріментанысболуыигіліктіәсерінтигізді.Ы.Алтынсаринорыстың
кӛрнекті демократтары Н.Г.Чернышевскийдің, Н.А.Добролюбовтың,
А.И.Герценніңжәнебасқалардыңшығармаларымендетанысболды.
Мектептібітіргенсоң,Орынборшекаракомиссиясындаәскеристаршинаболып
қызметатқаратынүлкенәкесіБалғожаЖаңбыршыұлыныңхатшысыболады
(1857—1859).Орынбороблыстықбасқармасындатілмаштыққызметатқарады.


Page 5

Ұстаздық-ағартушылыққызметі
Ыбырайтікелейӛзініңараласуыменхалықтанжинағанқаржығамектеп
үйінжәнеинтернатсалып,1864жылы8қаңтардамектептіңжаңа
ғимаратынсалтанаттытүрдеашады.
Ұстаздық-ағартушылыққызметкеқосаЫбырайғабасқадажұмыстарды
атқаружүктеледі.Орынборгенерал-губернаторыныңтікелейтапсыруы
бойыншаТорғайдатӛртретуездіксудьяболып(1868—1874),Торғай
уездікбастығыныңағажәрдемшісі(1876—1879)қызметінатқарады.Торғайда ашқан ең
алғашқы мектеп
Қостанайда ашқан
орыс-қазақ мектебі


Page 6

Ыбырайинспекторлыққызметкекіріскенсоңоқу-ағартужұмыстарын
оданәріжандандырып,Елек,Қостанай,Торғай,Ырғызуездеріндебір-
бірденекікластықорыс-қазақмектептерінашады,олардықажетті
кітаптарменжасақтайды.Әсіресе,елдікӛшпеліӛмірсалтынескеріп,
Ресейдіңхалықағартужүйесінежаңаүлгілібілімберутәсілінұсыныс
етеді.2 класстық орыс-қырғыз
училищесі


Page 7

1888жылы10сәуірдеОрскідебастауышмектептерүшінқазақжатарынан
оқытушылардаярлайтынмұғалімдермектебіашылады.Ыбыраймұнанәрі
қазақжастарыарасынанэкономика,ауылшаруашылығы,қолӛнер
кәсіпшілігісалаларынақажеттімамандардаярлайтынучилищелерашуға
кӛпкүшжұмсайды.Тіптен,Қостанайданашылатынауыл-шаруашылық
училищесіне ӛзініңиелігіндегіжерінберетінітуралыӛсиет
қалдырады.ЫбырайдыңқазаққыздарыүшінТорғайда,Қостанайда,
Қарабұтақта,Ақтӛбедемектеп-интернаташтыруыныңтарихимән-маңызы
зорболды.
Ыбырайорыс-қазақмектептеріүшінарнаулыоқуқұралдарыншығаруқажет
депсанады.Оқытуәдістерінжаңабағытта,анатілінеүйретуде
К.Д.Ушинскийдіңойларынажүгінді.Қазақбалаларыныңтаным-түсінігіне
лайықтыоқуқұралынқұрды,оқуғадегенбаланыңынтасымен
қызығушылығынарттырудыкӛздеді,оқудыанатіліндежүргізді.Мектеп
оқуында,әсіресеәдістемелікқұралдаржазды.Олорыс-қазақучилищесінде
Ушинскийдің«Балалардүниесін»,Л.Н.Толстойдың«Әліппежәнеоқу
құралын»,Д.И.Тихомировтың«Грамматиканыңқарапайымкурсын»оқу
құралыретіндеұсынды.


Page 8

Ыбырай–жаңадәуірдегіқазақәдебиетініңқалыптасуынақомақтыүлес
қосқан.
Олқазақжастарынеңалдыменоқу,ӛнер-білім,техниканыигеруге
шақырады(«Оқысаңыз,балалар,Шамнаншырақжағылар.Тілегенің
алдыңнан,Іздемей-ақтабылар»).
Автороқу-білімніңтекізденіс,еңбекпентабылатынынамәнберді.
Ыбырай Ушинский, Л.Н.Толстой,И.А.Крылов,И.Паульсон
шығармаларынқазақтілінетәржімалап,қазақәдебиетіндекӛркем
аудармажанрынқалыптастырды.
Ыбырайоқу-ағартужұмыстарынаӛззаманыныңеңозықәдістемелерін
қолданаотырып,білімніңбалаларғаанатіліндеберілуінеайрықшамән
береді.«Қазақхрестоматиясы»аттыоқулық,«қазақтарғаорыстілін
үйретудіңбастауышқұралы»аттыдидактикалықоқуқұралынжазды.


Page 9

Ыбырайдыңпікірінше,мектептергеарналыпжазылатыноқукітаптарыӛзінің
идеялықмазмұныжәненақтыматериалдарыжағынананатілініңжәнехалық
даналығыныңбайқазынасынанегізделугетиісболды.1879ж.оның«Қазақ
хрестоматиясы»аттыоқулығыжәнедидактик.оқумәселесіжӛнінде«Қазақтарға
орыстілінүйретудіңбастауышқұралы»жарықкӛрді.Бұлекікітаптақазақ
балаларынкириллицанегізіндеоқытуғаарналғантұңғышоқуқұралдарыболды.
Ы.Алтынсаринніңқаламынантуғанаудармалар,ӛлеңдер,әңгімелер,мысалдар,
этнографиялықочерктерменертегілероқырманжүрегінежолтапты.Оның
шығармаларыныңтақырыбыдаәралуан.Ы.Алтынсариндіқазақбалалар
әдебиетініңнегізінқалаушыдепайтуғаболады.


Page 10

ЫбырайАлтынсаринтамашаақындаеді.Оның«Азғанелдіңбилері»,
«Әй,достарым!»,«Әй,жігіттер!»,«Ана»аттыӛлеңдерінің
адамгершілік-ғибраттықсипатыбасым.Ақынныңбұлӛлеңдерінен
қазақжастарыныңталайұрпағыүлгі-ӛнегеалып,тәрбиекӛрді.«Кел,
балалар,оқылық!»дегенӛлеңінің:
«БірҚұдайға сиынып,
Кел, балалар, оқылық,
Оқығанды көңілге
Ыкыласпентоқылық!
Оқысаңыз, балалар,
Шамнаншырақжағылар.
Тілегеніңалдыңнан
Іздемей-ақтабылар...» —
жасұрпақты тәрбиелеуде маңызы ӛте зор.


Page 11

1868жылыЫ.АлтынсаринТорғайуездікбасқармасынаісжүргізуші
ретіндеқызметкеорналасты.Содансоңуездбастығыныңағакӛмекшісі
жәнеуақытшауездіксудьяміндеттерінқатаратқарды.Қызмет
бабыменқазақауылдарындажиіболыптұрды.Ӛзхалқыныңасақажетті
мүдделерінедеекенінжақсыбілді.Болысбасқарушыларыменауыл
старшындарыныңсайлауынақатысыпжүрді.Олсайлаукезінде
дауыстысатыпалудың,парақорлықпенқиянатжасаушылықтыңорын
алуынажолбермеугетырысты.Бұғанризаболмағанбайлароның
үстіненоблыстықбасқармаға,әскеригубернаторғажәнеоданәріІшкі
істерминистрлігінешағымжасады.Оны1868жылғы«Уақытша
ережеде»белгіленгенсайлаутәртібінбұздыдепайыптады.


Page 12

Ы.Алтынсаринқарапайымхалықтыңқамынойлады.Олӛзініңпарасатты
мінез-құлқыжәнебарыншаадалдығы,халықалдындағыатағымен
беделініңаркасындаақталыпшықты.Олӛзініңхалықалдында
сӛйлегенсӛздеріндепатшаүкіметініңотаршылаграрлықсаясатын
ашықсынады.Патшаүкіметішенеуніктерініңозбырлықіс-әрекеттерін,
олардыңжергіліктіқолшоқпарларынайыптады.Мәселен,ол1864
жылғыхатындабылайдепжазды:«Қызметбабыбойыншамен
байларменжиіқақтығысыпқаламын.Мағанжамандықойлайтындар
лауазымдыадамдарарасындадабар.Оларқорғансызкедейлерді
арсыздықпенталап-тонауда...»


Page 13

Ы.Алтынсаринге қатысты сөздерді талдау
•«ЫбырайАлтынсарин–қазақарасынаншыққантұңғышкемеңгерадамеді,
олӛзініңқараңғы,кӛшпеліхалқыныңішінееуропалықмәдениеттіңжарық
сәулесінтаратты».
«Оренбурскийлисток»газетінен
•«Қазақхалқықарапайым,ӛнеріжоқхалық,бірақбізқарапайымдылықтың
ӛзінендекӛпжақсылықтабамыз».
Ы.Алтынсарин
•«Халықмектептеріүшінеңкеректісі–оқытушы.Тамашапедагогика
құралдарыда,еңжақсыүкіметбұйрықтарыда,инспекторбақылауыда
оқытушығатеңкелеалмайды».
Ы.Алтынсарин
•Қазақтарға–осыдарынды,ақыл-есімолхалыққакешікпейруханижәне
қоғамдықдамужолынатүсетіндұрысбағытберуқалайдегенмендеқажет
болыпотыр».
Ы.Алтынсариннің(губернаторғажолдағанбаяндамасынан)


Page 14

Ыбырай Алтынсаринніңұлағатты сөздері:
•Менүшінжақсымұғалімбәрінендеартық,ӛйткенімұғалім-мектептің
жүрегі.
•Қазақтыңтілісоншалықтымол.Ләкинқазақтыңтілімененқандайкітап
болсадажазуғаболады.Қазақтілімұншалықтыжатықәманықболар
еді,егердебіздіңқазақтараңғарып,бӛтентілараластырмастанілгері
бастырыпсӛйлесе.
•Азжұмыстықиынсынсаң—кӛпжұмысқатапболасың.Азғақанағат
қылмасаң—кӛптенқұрқаласың.
•Қашандабірістіістегіңізкелсе,оліскеәуеліақылыңызды,одансоң
қолыңыздыжұмылдырыңыз,егердеақылыңыздұрыстаса,кӛзіңіз
кӛріп,жӛнінтауыпмақұлкӛрсе,тіліңізбенқолыңызғаерікберіңіз.


Page 15

•Еңбек пен табылған тамақтәтті әрі сіңімді болады.
•Алдыңа келсе, әділдігіңді аяма.
•Байлық—қанағат пен еңбекте.
•Егербалаларбірдеменітүсінбейтінболса,ондаоқытушыоларды
кінәлауғатиістіемес,оларғатүсіндіреалмайотырғанӛзінкінәлауға
тиіс.
•Оқытупроцесіндеқалайболсасолайоқытпай-ғылым,білімберу
жүйесісақталукерек.
•Педагогикалықжұмыстағышешушінәрсе-еңжақсыоқытуәдістерін
табабілуде.
•Мектепқабілетсіздікпенжалқаулықтыңұясынаайналмауытиіс.
•Ӛнер, білім -бәрі де оқуменен табылған.
Ыбырай Алтынсаринніңұлағатты сөздері:


Page 16

Кітапхана қорындағы Ы.Алтынсарин
туралы жазылған жазбалар:


Page 17

Назарларыңызға рахмет!


Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!
Осы аптаның ең үздік материалдары
Педагогтардың біліктілігін арттыру курстары
Аттестацияда (ПББ) 100% келетін
тақырыптармен дайындаймыз
Аттестацияда (ПББ) келетін тақырыптар бойынша жасалған тесттермен дайындалып, бізбен бірге тестілеуден оңай өтесіз
Өткен жылы бізбен дайындалған ұстаздар 50/50 жинап рекорд жасады
Толығырақ