АРНАЙЫ МЕКТЕПТЕРДЕГІ ТҰЛҒА
ТӘРБИЕСІНІҢ ЕРЕКШЕЛІКТЕРІ
АКРАМОВА НУРЖАМАЛ
АБДИМУРАТОВНА
«Есту қабілеті бұзылған
балаларға арналған №1 арнайы
мектеп-интернаты»
коммуналық мемлекеттік
мекемесінің тәрбиешісі, Шымкент қаласы
...«адамның
көзқарастарымен адамгершілік
қасиеттерін
қалыптастырудағы тәрбиенің
шешуші рөлін мойындай
келіп,
адам тәрбие арқылы
жетіледі!»
Д.Локк:
Бүкіл әлемде білім беру
жүйелерінің келешек ұрпаққа қандай білім мен тәрбие беретіні туралы
мәселе өзекті болып отыр. Осы мәселе аясында
қай білім ошақтарын алсақ та,
ол жерде білім алу мен қатар тәрбие де алып
шығады.
Тәрбие дегеніміз- адамдарды
қоғамдық өмірге және еңбекке дайындау мақсатын көздеп, жаңа ұрпаққа
қоғамды тарихи тәрбие беру процесі болып табылады. Тәрбие ұғымы кең
мағынада әлеуметтік қоғамдық құрылыс ретінде барлық салаларын
қамтиды: жанұя, мектепке дейінгі мекеме, оқу, тәрбие орындары,
еңбек ұжымы, информатика құралдары және басқа орындар. Тәрбие
процесі- күрделі диалектикалық процесс. Жас ұрпақ, бойына саналықты
қоршаған ортаға адамгершілікті көз-қарасты, мектеп мақсатына сай,
адамзат тарихының бай процестерін игеру. Тәрбие процесі- ұжымды
дамытумен, қалыптастыруға бағытталған тәрбиеші мен тәрбиеленушінің
мақсатты және өзара байланысты
қызметі.
Тәрбие бұл- жағдайды
ұйымдастырудың үрдісі, сондықтан жағдайды ұйымдастыру мақсатты
түрде болса ғана, тәрбиенің қорытындысы жоғары және сапалы болады.
Осындай жағдайлардың негізінде, тәрбиенің мөлшері шектелген, таяз
түрі оқытушының, оқушыға әсер ету процесі деп байқау, осындай
жағдайдың негізінде құрастырылған. Сондықтан да, бұл тәрбиеден бас
тартуға тура келеді.
Тәрбие- балалардың жас және
дербес ерекшеліктеріне дайындығы мен даму дәрежесіне лайық іске
асырылады. Тәрбие арқылы балалардың іс-әрекеттерін ұйымдастыру үшін
тәрбиелеп, тәрбиешінің құралдары мен әдістерін және формаларын
іздестіреді, оларды тиімді етіп пайдаланады. Демек, тәрбие
алдын-ала жасалған арнаулы жоспар бойынша мақсатқа бағыттала және
ұйымдастырыла жүргізіледі. Сондықтан да, тәрбиешінің ортадан
айырмашылығы осындай заңдылықтарға
байланысты.
Енді арнайы
мектептегі тәрбие мәселесіне тоқталсақ. Революциядан кейін арнайы
мектептер ашыла бастады. Қазіргі кезде Қазақстанда жүзге жуық
арнайы мектептер бар. Бұл мектептерде орыс және қазақ тілдерінде
білім беріледі. Республикамыздағы арнайы мектептер балаларға білім
беруде және тәрбиелеуде көптеген жетістіктерге жетті. Арнайы
мектептің педагогикалық ұжымы білім беруде және тәрбие дәрежесін
көтеруге өз үлестерін қосты.
Арнайы мектеп, жалпы мектептің
тәрбиелік міндеттері бірдей. Арнайы мектептің тәрбиелік
проблемаларына оқушының жеке ерекшеліктері, кемістіктері
күрделеніп, әлеуметтік, экономикалық, мәдениеттік жағынан жанұя,
кемістіктің құрамы, жас ерекшеліктері, тәрбиешілердің арнайы
білімдерінің жоқтығы жатады. Сондықтан тәрбие процесі
мұғалім мен тәрбиешінің жұмысына байланысты. Сондықтан біз, яғни
келешек ұрпақтың мақсаты- мүмкіндігі шектеулі бала- болашақта
қандай адам болатыны педагог пен тәрбиешінің жұмысына
байланысты. Ол үшін оқушыларға дәйекті білім беру мен
мамандарды еңбек білімін, іскерліктерін және дағдыларын жариялау
ғана емес, қалыпты адамға сай, адамгершіліктік сапаларын тәрбиелеу
керек, яғни, еңбек сүйгіштік ұжымда жұмыс істей алу, кіші,
үлкендерді сыйлау, жауапкершілік,
адамгершілік.
Тәрбиеші тәрбие арқылы баланың
түрлі іс- әрекеттерінің тиімді етуін ұйымдастырады, оның дамып
жетілуіне қажетті материалдарды іріктеп алады, айналадағы табиғи
және әлеуметтік ортаға көзқарасын дамытады. Тәрбие жұмыстарының
саралау жолдарын табудың нәтижесінде баланың ой-өрісі кеңейеді,
эстетикалық сезімі мен талғамы артып, адамгершілік сапасы
қалыптасады.
Есту кемістігі бар балаларды
тәрбиелеудің мектептегі басты мақсаты- тәрбиелеу және білім беру
болып табылады. Тәрбие беру табысты болу үшін анамальды балалардың
есту және сөйлеу дамуын ескеру қажет. Осы балаларды тәрбиелеу
балалардың даму ерекшеліктері дене дамуына, тәрбие әдістеріне
байланысты. Есту кемістігі бар балалардың мінез-құлқы ерекше
болады, балалар болған жағдайды ескермейді. Мұндай балалар
сөздерін, ойларын толық жеткізе алмайды. Есту қабілеті зақымданған
балаларға білім беруде және тәрбиелеуде, сонымен қатар түзету
жұмыстарын жүргізуде, танымдық процестері дамиды. Есту қабілеті
зақымданған қалыпты балалар бірдей заңдылықпен дамиды. Осыған
байланысты есту қабілеттері зақымданған оқушыларға арналған арнайы
мектеп жұмыстарының қағидалары мен тапсырмалары жалпы
мектептердегідей. Бірақ арнайы мектепте оқитын естімейтін және
нашар еститін оқушылардың даму психикасының кейбір жақтары өзіндік
формада қалыптасады.
Қорыта келе, есту қабілеті
зақымданған оқушыларға арналған мектеп мұғалімдері оқу-тәрбие
жұмысының жоспарын балалардың жас және тұлғалық, есту зақымдықтарын
ескере отырып құру қажет. Арнайы мектеп жалпы және арнайы
тапсырмаларды шешу үшін есту мүшесі зақымданған балалардың
тәрбиесін жалпы мектеп бағдарламасына сүйене отырып қолданады.
Мектептің жалпы және басты мақсаты естімейтін және нашар еститін
балаларды өз бетімен өмір сүруге және жұмыс істеуге бағытталған.
Тұлғаны қалыптастыруда және арнайы мектеп баласының ақауын түзетуде
келесідегідей жағымды жағдайларда қалыптастыру керек. Сонымен
бірге, есту қабілеті бұзылған
балаларға жалпы білім беретін мектептерде білім беру процесі —
сөйлеу әрекетіндегі ерекшеліктермен айрықшаланатын күрделі процесс
болғандықтан, тәрбиешіден шыдамдылық пен балаға деген махаббат қана
емес, арнаулы білімнің көлемі де қажет болып
табылады.
Қолданылған
әдебиеттер:
1.Лапшин В.А. Пузанов Б.П.
Дефектология
. –М, 2010г
2.Н.М.Назарова.
– Арнайы
педагогика,
2017
3.Головчиц Л.А. Дошкольная сурдопедагогика:
Воспитание и обучение дошкольников с нарушениями слуха: Учеб.
пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.,
2018