Жобалау жұмыстарын дамыта отырып химия пәнін оқыту әдістемесі

Тақырып бойынша 11 материал табылды

Жобалау жұмыстарын дамыта отырып химия пәнін оқыту әдістемесі

Материал туралы қысқаша түсінік
Мақалада жалпы білім беретін мектептерде химия пәнін оқытуда жобалау әдісін қолданудың маңыздылығы мен тиімділігі қарастырылады. Жобалық оқыту арқылы оқушылардың зерттеушілік дағдылары, шығармашылығы және пәнге деген қызығушылығы қалай дамитынына назар аударылады. Сонымен қатар, нақты жобалық жұмыстар үлгілері мен оны ұйымдастыру әдістемесі ұсынылады.
Материалдың қысқаша нұсқасы

Жобалау жұмыстарын дамыта отырып химия пәнін оқыту әдістемесі


Аннотация


Мақалада жалпы білім беретін мектептерде химия пәнін оқытуда

жобалау әдісін қолданудың маңыздылығы мен тиімділігі қарастырылады. Жобалық оқыту арқылы оқушылардың зерттеушілік дағдылары, шығармашылығы және пәнге деген қызығушылығы қалай дамитынына назар аударылады. Сонымен қатар, нақты жобалық жұмыстар үлгілері мен оны ұйымдастыру әдістемесі ұсынылады.


Кіріспе


Қазіргі таңда білім беру жүйесі оқушыны тек біліммен қаруландыруды емес, сонымен қатар оны дербес ойлауға, шығармашылықпен жұмыс істеуге, ғылыми-зерттеу жүргізуге үйретуді мақсат етеді. Бұл талаптар ХХІ ғасырдағы «4К» дағдыларымен тығыз байланысты: критикалық ойлау, коммуникация, кооперация, креативтілік.

Оқушының осы құзыреттерді меңгеруі – болашақта белсенді азамат,

еңбек нарығында сұранысқа ие маман болуына негіз қалайды. Осы тұрғыдан алғанда, химия пәнінде жобалық оқыту әдісін қолдану – білім берудің заманауи талаптарына сай келетін, нәтижеге бағытталған тиімді тәсілдердің бірі. Химия – тек формулалар мен реакциялар жиынтығы емес, ол — қоршаған әлемді танытатын ғылым. Жоба жұмыстары оқушылардың пәнге деген қызығушылығын арттырып қана қоймай, олардың химиялық құбылыстарды өмірмен байланыстыра отырып терең түсінуіне, тәжірибе жүзінде қолдана алуына жол ашады.

Сонымен қатар, жобалық оқыту оқушыны зерттеушілік қызметке баулиды. Ол өз бетімен ақпарат жинауды, талдауды, қорытынды жасауды үйренеді. Топпен жұмыс барысында оқушылардың коммуникативтік дағдылары қалыптасады, жауапкершілік пен ынтымақтастық сезімі дамиды. Мұғалімнің рөлі де өзгереді — ол енді білім көзі емес, бағыт-бағдар беруші, фасилитатор қызметін атқарады.

Сондықтан жобалау жұмыстарын химия сабағына жүйелі түрде енгізу — білім сапасын арттырудың, оқушыны тұлға ретінде дамытудың және ғылымға деген қызығушылығын қалыптастырудың тиімді жолы болып табылады.


Негізгі бөлім


1. Жобалық оқыту әдістемесіне қысқаша шолу.

Жобалау әдісі – оқушыны нақты тақырып немесе проблема аясында зерттеу, жоспарлау, тәжірибе жасау және нәтижесін ұсынуға бағыттайтын оқыту формасы. Бұл әдіс оқытудың белсенді және тұлғаға бағытталған тәсілі болып табылады. Оқушылар оқу процесінің пассивті қатысушысы емес, белсенді зерттеуші, шешім қабылдаушы ретінде әрекет етеді. Жобалық оқыту кезінде оқушылар белгілі бір мәселені өз бетінше немесе топпен зерттеп, нәтижесінде нақты өнім (баянды жоба, постер, макет, бейнеролик, тәжірибе нәтижесі т.б.) жасайды. Бұл оқыту формасы оқушыларды шығармашылыққа баулып қана қоймай, сыни ойлау қабілетін дамытып, өз ойын дәлелдей білуге үйретеді.

Жобалық әдіс арқылы:

  • Оқушы өзінің зерттеушілік қабілетін дамытады – өзекті сұрақ қояды, гипотеза құрады, зерттеу жоспарын жасайды, тәжірибе жүргізеді, деректерді талдайды;

  • Теорияны практикамен ұштастырады – сабақта алған білімін нақты өмірлік жағдайларда қолдана алады;

  • Командалық және жеке жұмыс жасау машықтарын қалыптастырады – топпен тиімді қарым-қатынас орнатады, рөлдерге бөлініп жұмыс істейді;

  • Оқуға деген ішкі мотивациясы артады – оқушы өз жобасына жауапты болып, нәтиже көрсетуге талпынады;

  • Жауапкершілік пен дербестік қалыптасады – жұмысты жоспарлау, уақытты басқару, қиындықтарды жеңу қабілеті дамиды;

  • Пәнаралық байланыстар қалыптасады – химияны биология, физика, математика, география пәндерімен біріктіре отырып зерттеу жүргізіледі.

Жобалық оқытуда мұғалімнің рөлі – бағыт беруші, кеңесші, серіктес. Мұғалім оқушыны дайын жауаппен шектемей, өз бетімен ізденуге, тәжірибе арқылы білім алуға жетелейді. Бұл әдіс оқушы мен мұғалім арасында серіктестік орнатып, оқу процесін қызықты әрі мағыналы етеді.


2. Химия сабағында жобалық әдісті қолданудың артықшылықтары:

Жобалық оқыту әдісі – білім алушының жеке белсенділігіне, ізденісіне және шығармашылығына негізделген оқыту формасы. Бұл әдіс химия сияқты күрделі әрі тәжірибеге бай пән үшін өте тиімді. Жобалау барысында оқушылар өз білімін нақты өмірмен байланыстырып, ғылымның маңыздылығын сезінеді.


Жобалық әдістің негізгі артықшылықтары


  • Танымдық қызығушылықты арттырады
    Оқушылар күнделікті өмірде кездесетін химиялық құбылыстар мен заттардың қасиеттерін өздері зерттейді. Мысалы, тұрмыста қолданылатын сабынның құрамын талдау, суды тазарту әдістерін сынау, экологиялық таза жуу құралдарын жасау сияқты жобалар арқылы оқушылар пәнге деген қызығушылықтарын тереңдете түседі.

  • Критериалды ойлау қалыптасады
    Жоба барысында оқушылар дерек жинап, оны талдап, салыстырып, өз шешімдерін дәлелдейді. Бұл процестер сыни және логикалық ойлауды, нақты дәлелмен сөйлеу қабілетін қалыптастырады. Оқушылар түрлі ақпарат көздерінен алынған мәліметтерді сын тұрғысынан бағалауға үйренеді.

  • Зерттеу дағдысы дамиды
    Оқушы жоба орындау кезінде өздігінен сұрақ қояды, болжам жасайды (гипотеза құрады), тәжірибе жоспарлайды, деректер жинап, қорытынды жасайды. Бұл ғылыми зерттеу циклін меңгеруге мүмкіндік береді және оқушыны шағын ғылыми жобаға бейімдейді.

  • Пәнаралық байланыс күшейеді
    Жобалық жұмыс барысында химия басқа пәндермен (физика, биология, география, экология, математика, информатика) тығыз байланысады. Мысалы, экология тақырыбындағы жобаларда химиялық заттардың қоршаған ортаға әсері зерттелсе, физикалық-математикалық есептерді шешуде реакция жылдамдығы мен зат мөлшерін есептеу қажет болады.

  • Шығармашылық қабілет дамиды
    Оқушылар өз жобаларын жасау кезінде шығармашылық тұрғыдан ойлап, ерекше тәсілдер мен жаңашыл шешімдер ұсынады. Бұл әсіресе өнім жасауға бағытталған жобаларда (мысалы, табиғи сабын жасау, индикатор дайындау, т.б.) жақсы көрініс табады.

  • Коммуникативтік және әлеуметтік дағдылар қалыптасады
    Топпен жұмыс істеу, пікір алмасу, бір-бірінің пікірін тыңдау, келісімге келу — жобалық оқытудың маңызды құрамдас бөлігі. Бұл дағдылар оқушының болашақ өміріне де қажетті қасиеттер болып табылады.

  • Мотивация мен жауапкершілік артады
    Жоба барысында оқушы өз ісіне толық жауап береді. Тақырыпты таңдау, жұмыс жоспарын құру, уақытты тиімді пайдалану, нәтижені қорғау – осының бәрі оқушының ішкі мотивациясы мен дербестігін дамытады.

  • Қоғамдық маңызы бар мәселелерге қызығушылық тудырады
    Химия ғылымы арқылы оқушылар экологиялық, санитарлық-гигиеналық, денсаулық сақтау сияқты өзекті мәселелерге назар аударып, өз зерттеулері арқылы қоғамға пайдалы болуға талпынады.


3. Жобалық жұмысты ұйымдастыру кезеңдері:

Жобалық жұмысты тиімді ұйымдастыру үшін оны жүйелі түрде бірнеше кезеңге бөліп жоспарлау қажет. Әрбір кезеңнің өз мақсаты, мазмұны және міндеттері бар. Мұғалім осы кезеңдер арқылы оқушыны дұрыс бағыттап, жетелеуі тиіс.


Кезең

Мазмұны мен мақсаты

1. Мәселені анықтау

Бұл – жобалық жұмыстың бастапқы және маңызды кезеңі. Мұғалім оқушыларға күнделікті өмірмен, қоршаған ортамен байланысты өзекті, қызықты, нақты проблемаларды ұсынады немесе оқушылар өздері тақырып таңдайды. Мәселені нақтылау оқушының жобалауға деген қызығушылығын арттырады.
Мысалы: "Табиғи сабын мен тұрмыстық сабынның айырмашылығы неде?"

2. Зерттеу сұрағын құрастыру

Жоба проблемасы бойынша нақты зерттеу сұрағы қойылады. Бұл сұрақ "Қалай?", "Неліктен?", "Қандай жағдайда?" сияқты сауал түрінде болады және жоба мақсатына бағыт береді.
Мысалы: "Табиғи сабынның теріге әсері қандай?"

3. Ақпарат жинау және талдау

Оқушылар түрлі ақпарат көздерінен (кітаптар, интернет, ғылыми мақалалар, мұғалім кеңесі) деректер жинап, алынған мәліметтерді талдайды. Қажет болған жағдайда, сұхбат, сауалнама жүргізіледі. Бұл кезеңде оқушылар ақпаратты сыни бағалауды үйренеді.
Мысалы: сабын түрлері, олардың құрамы мен қасиеттері жайлы ақпарат іздеу

4. Тәжірибе жүргізу / өнім жасау

Бұл кезеңде оқушылар зерттеу сұрағына жауап табу мақсатында практикалық жұмыс жүргізеді. Ол:
– химиялық тәжірибе;
– модель немесе макет жасау;
– табиғи өнім өндіру (мысалы, экосабын, сірке суынан тазартқыш жасау);
– бейнематериал түсіру, т.б. болуы мүмкін.
Мысалы: табиғи ингредиенттерден сабын қайнатып, оны сынау

5. Қорытынды жасау

Оқушылар зерттеу нәтижелерін жинақтап, тұжырым жасайды. Өз гипотезасының дұрыс-бұрыстығын дәлелдеп, қандай шешімге келгенін айқындайды. Жоба бойынша презентация, рефлексия парағы немесе жазбаша есеп дайындалады.
Мысалы: табиғи сабынның артықшылықтары мен кемшіліктерін сипаттау

6. Жобаны қорғау

Соңғы кезеңде оқушылар өз жобаларын көпшілік алдында (сынып, мектепішілік конференция, онлайн платформа) қорғайды. Қорғау формалары:
– презентация (PowerPoint, Canva, т.б.);
– постер (плакат түрінде);
– бейнебаян (өз тәжірибесін видеоға түсіру);
– ауызша баяндама.
Қорғау кезінде оқушылар өз жұмысын таныстырып, сұрақтарға жауап береді, пікірталасқа қатысады. Бұл олардың сөйлеу мәдениетін, өзін-өзі ұстау қабілетін дамытады.



Жобалық жұмысты тиімді ұйымдастыру үшін оны жүйелі түрде бірнеше кезеңге бөліп жоспарлау қажет. Әрбір кезеңнің өз мақсаты, мазмұны және міндеттері бар. Мұғалім осы кезеңдер арқылы оқушыны дұрыс бағыттап, жетелеуі тиіс.




4. Химия пәніне арналған жобалық жұмыс тақырыптары үлгілері:


Жобаның тақырыбы

Қысқаша сипаттама


1

«Тұрмыстағы экологиялық қауіпсіз тазартқыштар»

Табиғи компоненттерден сабын, жуу құралдарын дайындап, олардың синтетикалық заттармен салыстырмалы тиімділігін зерттеу

2

«Ауыз су – тіршілік көзі»

Әртүрлі су көздерінен алынған үлгілерді талдау, ластану деңгейін анықтау, сүзгілеу әдістерін зерттеу

3

«Ас тұзы және оның адам ағзасына әсері»

Натрий хлоридінің ағзаға қажеттілігі мен артық мөлшерінің зияны, тағамдағы тұз мөлшерін өлшеу

4

«Пластик: Қауіп пе, пайда ма?»

Пластиктің қоршаған ортаға әсері, оның түрлері, қайта өңдеу жолдары мен баламаларын іздеу

5

«Күнделікті өмірдегі химиялық реакциялар»

Азық-түліктер мен тұрмыстық заттарда жүретін химиялық өзгерістерді бақылау (ашу, тотығу, бейтараптану т.б.)

6

«Энергия үнемдейтін химия»

Отын түрлерінің жану жылуы мен тиімділігін салыстыру, альтернативті отын көздерін зерттеу

7

«Тағам қоспаларының (Е-кодтардың) химиялық табиғаты»

Тағам құрамындағы Е-қоспалар (бояғыштар, консерванттар) туралы зерттеу, олардың денсаулыққа әсері

8

«Косметикадағы химия»

Косметикалық өнімдердің (крем, шампунь, бальзам) құрамын зерттеу, табиғи өнімдермен алмастыру жолдарын қарастыру

9

«Қанттың химиялық қасиеттері және ағзаға әсері»

Қанттың құрылымы, химиялық қасиеттері, қанттың баламалары (стевия, фруктоза т.б.) жайлы зерттеу

10

«Табиғи индикаторлар»

Қызыл қырыққабат, шие, қызылша сияқты өнімдерден табиғи индикатор дайындап, қышқыл-негізді ортада қолдану

11

«Химиялық тұрмыстық қалдықтар: сұрыптау және залалсыздандыру»

Батарея, шам, бояу қалдықтарының химиялық құрамын зерттеу және оларды қауіпсіз жою жолдарын қарастыру

12

«Металдардың коррозиясы және оны болдырмау жолдары»

Металдардың тоттану процесін зерттеу, коррозиядан қорғау әдістері (бояу, қаптау, т.б.)

13

«Өсімдіктер мен топырақтағы pH деңгейін анықтау»

Әртүрлі жер учаскелеріндегі топырақтың қышқылдығын анықтап, өсімдіктің өсуіне әсерін зерттеу

14

«Химия және экология»

Қоршаған ортаға әсер ететін химиялық заттарды анықтау, экологиялық тепе-теңдікті сақтау жолдары

15

«Газдалған сусындардың химиялық құрамы»

Газды сусындардың құрамындағы қант, қышқылдар мен газдардың ағзаға әсері, тәуелділік қаупі туралы зерттеу


5. Бағалау және рефлексия:


Жобалық оқыту – тек соңғы нәтиже емес, оқу үдерісінің барлық кезеңін қамтитын тұтас жүйе. Сондықтан бағалау да тек қорытынды өнімге емес, жобаның дайындалу барысына, оқушының белсенділігіне, бірлесіп жұмыс істеу дағдысына, шығармашылығына, өзіндік ойына негізделуі тиіс.

Жобалық жұмысты бағалаудың негізгі бағыттары:

  1. Жобаның құрылымы мен логикасы
    – Мәселе нақты анықталған ба?
    – Жобаның жоспары жүйелі ме?
    – Мақсаты мен міндеттері айқын ба?

  2. Зерттеу тереңдігі мен өзектілігі
    – Зерттеу сұрағы мен гипотезасы негізделген бе?
    – Ақпарат жинау көздері сенімді ме?
    – Тәжірибе немесе талдау жеткілікті әрі мазмұнды ма?

  3. Шығармашылық және инновациялық шешімдер
    – Жоба ерекше идея ұсына ма?
    – Проблемаға дәстүрлі емес жолмен қарасты ма?
    – Жоба барысында қандай жаңалық немесе тың тәсіл қолданылды?

  4. Командалық жұмыс (топтық жоба болса)
    – Топ мүшелері арасында міндеттер дұрыс бөлінген бе?
    – Ынтымақтастық пен өзара қолдау көрініс тапқан ба?
    – Барлық оқушы белсенді қатысқан ба?

  5. Презентация және қорытынды ұсыну сапасы
    – Ақпарат нақты, түсінікті әрі жүйелі ұсынылған ба?
    – Слайдтар, постерлер немесе басқа визуалды құралдар сапалы ма?
    – Сұрақтарға жауап бере алу, өз идеясын дәлелдеп жеткізу деңгейі қандай?

Бағалау тәсілдері:

  • Критериалды бағалау: Алдын ала белгіленген бағалау критерийлеріне сүйеніп, мұғалім, топ немесе оқушылар өзара (топтық/жеке) бағалау жүргізеді.

  • Бақылау парақтары: Әр кезеңде мұғалімнің бақылауы арқылы оқушының белсенділігі мен үлесін бағалау.

  • Өзін-өзі бағалау: Оқушы өзінің жұмысына, күш-жігеріне және жетістігіне баға береді.

  • Құрдастық бағалау (Peer assessment): Бір-бірінің жұмысын әділ, негізді түрде бағалауды үйрету.

Жобалау әдісі – оқушыны тек білім алушы ғана емес, өз бетімен ізденуші, зерттеуші, шығармашыл тұлға ретінде қалыптастыруға мүмкіндік беретін тиімді педагогикалық технология. Бұл әдіс оқушылардың пәнге деген қызығушылығын арттырып қана қоймай, олардың ойлау қабілетін, зерттеу дағдыларын, ақпаратпен жұмыс істеу мәдениетін, коммуникативтік және коллаборативтік машықтарын дамытуға бағытталады.

Химия сабағында жобалық оқытуды қолдану – оқушылардың теориялық білімін нақты өмірлік жағдайлармен байланыстырып, тәжірибе арқылы тереңдетуге мүмкіндік береді. Мұндай жұмыстар оқушының ғылыми ойлауын қалыптастырып, дәлелді пікір айтуға, шешім қабылдауға, өзіндік жаңалық ашуға итермелейді. Сонымен қатар, жоба барысында оқушы өзінің күш-жігерін бағалап, жауапкершілікпен жұмыс істеуді үйренеді.

Мұғалім үшін жобалау әдісі – тек оқушыға бағытталған оқыту ғана емес, сонымен қатар олардың тұлғалық және академиялық әлеуетін ашудың қуатты құралы. Бұл әдіс оқушылардың даралығын ескеруге, оларды ынталандыруға және әрқайсысына жеке қолдау көрсетуге жол ашады.

Бүгінгі білім беру үрдісі – тек білім берумен шектелмей, өмірлік дағдыларды қалыптастыруды көздейді. Сол себепті химия пәнінде жобалау жұмыстарын жүйелі әрі мақсатты түрде қолдану – оқыту сапасын арттырып қана қоймай, ғылымға қызығушылығы бар, ойлай білетін, белсенді азамат тәрбиелеудің маңызды бір жолы.

Жүктеу
bolisu
Бөлісу
ЖИ арқылы жасау
Файл форматы:
docx
21.10.2025
45
Жүктеу
ЖИ арқылы жасау
Бұл материалды қолданушы жариялаған. Ustaz Tilegi ақпаратты жеткізуші ғана болып табылады. Жарияланған материалдың мазмұны мен авторлық құқық толықтай автордың жауапкершілігінде. Егер материал авторлық құқықты бұзады немесе сайттан алынуы тиіс деп есептесеңіз,
шағым қалдыра аласыз
Қазақстандағы ең үлкен материалдар базасынан іздеу
Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде керек материалды іздеп, жүктеп алып сабағыңызға қолдана аласыз
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі