Мектепке дейінгі кезеңдегі
балалардың
эмоциялық, ерік
және
психо-әлеуметтік
дамуы
Жоспар:
-
Мектепке дейінгі кезеңдегі
балалардың
эмоциялық
дамуы
-
Мектепке дейінгі кезеңдегі
баланың
ерік
дамуы
-
Мектепке дейінгі кезеңдегі
балалардың
психико-әлеуметтік
да
Балалардын қарапайым эмоциялары
туған күнінен бастап
– ақ
көрінеді. Бала есейген
сайын эмоцияялар біриіндеп дами
түседі.
Мәселен,
екі жарым жасар бала
қол –
аяғы байлаулы
адамның
суретін
көргенде,
оған жаны ашып
жылаған.
Төрт жасар бала анасы кітаптан
иттің
кірпіні
ұстап алайын деп
тұрған жерін
оқығанда
қатты
күйзелген.
Төрт – бес жасар балаларда
жоғары
сезімдердің
(моральдық,
эстетикалық) элементтері кездеседі.
Мәселен, осы
жастағы баладан:
«біреудің
нәрсесін
сұраусыз
алуға бола ма?»
десең,
«Сұраусыз
алсаң,
ұры атанып
ұсталасың, жаза
тартасың» - деп жауап
береді.
Төрт жасқа
аяқ басқан бала
әкесінің
жаңа костюм
кигенін көріп : «сен
сұлусың », - дейді. Бес жасар
бала түрлі
түстерден
құралған
суреттерді ұнатады; шешесіне: « терезені
жаппай тұра
тұр,
күн
қандай
сұлу», - деп
оның
батуың
тамашалайды. Бала
сапанға
қарап : «мынау одан
да әдемі!» -
дейді. Әрине, осы
көріністерді
бала өзінше
ұнатады, ол
нәрсенің
сыртқы
жағын
ғана тамашалайды.
Алғашқы кездегі эмоциялар
органикалық
қажеттің
(тамақ,
ұйқы т.б.)
төңірегінен
алысқа бара алмайды. Мектеп жасына
дейінгі балалардың
ой –
әрісі
тайыз, өмір
тәжірибесі жеткіліксіз,
түрлі
психикалық
құбылыстары, әсіресе, ерік – жігері дамып
жетілмеген. Осы жағдай
оның
эмоциясына да
тән. Мектеп жасына дейінгі
балалар эмоциясының
басты ерекшелігі –
тұрақсыз,
тұрлаусыз,
нақтылы да
мәнерлі
қозғалыстарға толы
келетіндігі.
Мектепке түсу бала сезімдерін
жүйелі, жоспарлы
түрде
тәрбиелеудің
негізгі жолы болып табылады.
Төменгі сынып
оқушылары да
(әсіресе, бірінші, екінші
сыныптағылар) аса сезімтал, эмоциялы
келеді. Бұл балалар сергек те
жайдары, ақ
көңіл де сенгіш,
аңқау да,
әділ болып келеді. Олар кез –
келген нәрсенің
бәріне
таңырқап,
қызықтайды
және
өзінің
қатынасын белсенділікпен
білдіріп отырады. Бала сабақ
үстінде де
бірқалыпты отыра
алмайды. Өйткені
өзіне ие бола алмай,
сезімінің
жетегіне еріп кетеді.
Мәселен, бірінші сынып
оқушыларының
арасынан
сабақ
үстінде
қатты дауыспен
күлетін, не жылап
жіберетін өқушыларды кездестіруге болады.
Бұлар
жүйкесі
қозғыш,
өздерін
ұстай алмайтын
балалар.
Сыныбы жоғарылап, есейген
сайын оқушы мұндай
қылықтарынан арыла бастайды.
Мұғалімнің
ерік –
жігер тәрбиесін қосарластыра
жүргізуі
оқушыларға
көп көмек
көрсетеді. Осы
жастағыларда
бірінің
істегенін екіншісі де істегісі
келетін бір қасиет бар.
Мәселен, біреу
күлсе,
қған
қосылып
қалғандары да
күледі, біреу
сөйлесе,
қалғандары да
оған
қосылады.
Бірінші сынып оқушыларының
сезімдері,
көбінесе
тікелей қажеттеріне байланысты туып
отырады. Жылау, күлу,
қамығу,
ұялу –
бәрі де
олардың
қажеттерінің
өтелу –
өтелмеуінен туатын эмоциялар.
Мұндай
жағдайларда оны
ақылмен
иландыру қиын.
Мүмкіндігінше
болашақ
қажетінің
өтелу
жағын ойластыру керек.
Бұл жай
оқу процесін
балалардың
сезіміне
тікелей әсер ететіндей
етіп ұйымдастыру қажеттігін еске
салады.
Мектепке баланың жоғары
сезімдері одан әрі дами
түседі.
Әрине,
баланың жоғары
сезімдерінің
негізі мектепке
дейінгі тәрбиеде
қаланады.
Осы кезде балада
біреуді жақсы
көруі
(көбінесе,
ол өзін
жақсы
көрген
адамды ұнатады), тіл
алғыштығы,
біреудің
айт