Қарым-қатынас адамгершілік құндылық ретінде.
Алеудин Жұлдыз. Өзбекәлі Жәнібеков атындағы ОҚПУ 2-курс студенті.
Қарым-қатынас – адамзат қоғамының дамуы мен өмір сүруінің негізгі формасы. Адамдар бір-бірімен өзара әрекеттесу, ой бөлісу, сезімін жеткізу, әлеуметтік тәжірибе алмасу арқылы ғана толыққанды тұлға болып қалыптасады. Сондықтан қарым-қатынас тек ақпарат беру тәсілі емес, ол – адамгершілік құндылықтарды қалыптастыратын рухани-әлеуметтік процесс. Философиялық әдебиеттерде адамгершілік құндылық “адамның ішкі мәдениеті мен мінезіндегі ізгілік, жауапкершілік, құрмет, әділеттілік сияқты қасиеттер жиынтығы” ретінде түсіндіріледі (Қазақ философиясы: оқу құралы, 2018, 45-бет).
Қазіргі қоғамда адамдар арасындағы байланыс әлсіреп, өзара сыйластық пен құрмет төмендеп бара жатқан жағдайда қарым-қатынастың адамгершілік құндылық ретіндегі маңызы бұрынғыдан да жоғары. Сол себепті бұл мақалада қарым-қатынастың адамгершілік құндылықтарды қалыптастырудағы рөлі ғылыми негізде талданады.
1. Адамгершілік құндылық ұғымының теориялық негіздері
Адамгершілік – адам бойындағы рухани байлықтың, ізгіліктің, дұрыс мінездің, мәдениеттің көрсеткіші. Қазақ педагог-ғалымы С.Қалиев адамгершілікті “қоғамда қабылданған мораль нормаларына сәйкес адамның мінез-құлқының бағытталуы” деп анықтайды (Қалиев С., “Тәрбие теориясы”, 2015, 27-бет).
Философиялық тұрғыдан алғанда, адамгершілік құндылықтар адамзат қоғамының тұрақтылығын сақтайтын негізгі ұстанымдар болып есептеледі. Бұл құндылықтарға адалдық, әділеттілік, мейірімділік, жауапкершілік, сыйластық, эмпатия, төзімділік жатады (Әбішев Қ., Этика, 2019, 61-бет).
Адамгершілік қасиет тума емес, ол әлеуметтік орта, отбасы, білім беру жүйесі және ең бастысы — қарым-қатынас арқылы қалыптасады. Яғни, адамгершіліктің өзегі — адамдардың бір-бірімен қалай сөйлесетіні, қалай әрекет ететіні, қандай мәдениет қалыптастыратыны.
2. Қарым-қатынастың мәні және оның адамгершілік мазмұны
Қарым-қатынас (коммуникация) – ақпарат алмасу ғана емес, тұлғааралық өзара ықпалдастық. Педагогикалық психологияда қарым-қатынас тәрбие процесіндегі жетекші фактор ретінде қарастырылады (Б.Қоянбаев, “Педагогика”, 2016, 143-бет).
Қарым-қатынастың адамгершілік функциялары:
-
Тұлғаның ішкі мәдениетін қалыптастыру
Қарым-қатынаста адам өз ойын дәл, сыпайы жеткізуді, басқаны тыңдауды, оның пікіріне құрметпен қарауды үйренеді.
-
Моральдық нормаларды меңгерту
Адамдар бір-бірімен араласу арқылы қоғамдағы дұрыс пен бұрысты, әділетті мен әділетсізді ажыратады.
-
Эмпатия мен мейірімділікті дамыту
Басқаның сезімін түсіну – адамгершіліктің жоғары көрінісі. Психолог Д. Майерс эмпатияның қарым-қатынаста тәрбиеленетінін дәлелдеген (Myers D., Social Psychology, 2018, p.164).
-
Қақтығыстарды мәдени түрде шешуді үйрету
Қарым-қатынас барысында адам төзімділік, сабыр, сыйластық нормаларын меңгереді.
Осылайша, қарым-қатынас – адамгершілік қасиеттерді тәжірибе жүзінде игертетін механизм.
3. Қарым-қатынас адамгершілік құндылықтарды қалыптастырудағы басты әлеуметтік орта ретінде
1) Отбасыдағы қарым-қатынас
Отбасы – адамгершіліктің алғашқы мектебі. Баланың мінезі, мәдениеті, эмоциялық тұрақтылығы ата-анасының бір-бірімен және баламен қалай сөйлесетініне байланысты.
Педагог-психолог Қ.Болатбаев “ата-ананың жылы, мейірімді қарым-қатынасы баланың адамгершілік нормаларын табиғи түрде меңгеруіне әсер етеді” дейді (Болатбаев Қ., “Отбасы тәрбиесі”, 2017, 39-бет).
2) Білім беру жүйесіндегі қарым-қатынас
Мектеп пен ЖОО-да мұғалім мен студент арасындағы диалог адамгершілік тәрбиеге тікелей ықпал етеді.
“Өзін-өзі тану” бағдарламасы бойынша, қарым-қатынас мәдениеті тұлғаның рухани дамуының негізгі баспалдағы саналады (Өзін-өзі тану пәні. Әдістемелік құрал, 2019, 22-бет).
3) Қоғамдық ортадағы қарым-қатынас
Қоғамдағы сыйластық мәдениеті – халықтың жалпы моральдық деңгейінің көрсеткіші. Әлеуметтанушылық зерттеулер жастар арасындағы сыйластық пен сенімнің төмендеуі қарым-қатынастың виртуалдануына байланысты екенін көрсеткен (Ж.Жұмабекова, “Жастар әлеуметтануы”, 2020, 118-бет).
4. Заманауи қоғамдағы қарым-қатынас және адамгершілік дағдарысы
Қазіргі цифрлық дәуірде қарым-қатынас формасы өзгерді:
-
Әлеуметтік желілер эмоциясыз, құрғақ сөйлесуді қалыптастыруда;
-
Агрессия, хейт, негативті пікір көбейіп, адамдар арасындағы сенім әлсіреуде;
-
Тікелей адаммен сөйлесу азайып барады.
Философ А.Тұрсынбеков “адамдар көп сөйлеген сайын аз түсінеді” деп бүгінгі коммуникация дағдарысын сипаттайды (Тұрсынбеков А., “Қоғам және адам”, 2018, 75-бет).
Бұл жағдай адамгершілік құндылықтардың төмендеуіне әкелуде.
5. Адамгершілікке негізделген қарым-қатынас мәдениетін қалыптастыру жолдары
1) Эмпатияны дамыту
Балалар мен жастарға басқаны тыңдау, сезіну, түсіну дағдыларын үйрету керек.
2) Коммуникативтік тренингтер
Мектеп пен ЖОО-ларда адамгершілік қарым-қатынасқа арналған тренинг, рөлдік ойын, пікірталас әдістері тиімді.
3) Отбасылық тәрбие мәдениетін жақсарту
Ата-аналарға арналған семинар, психологиялық кеңес беру жүргізу қажет.
4) Әлеуметтік желілер мәдениетін қалыптастыру
Интернеттегі этиканы үйрету — заманауи міндет.
5) Қоғамда сыйластық атмосферасын нығайту
Мәдени шаралар, қоғамдық кампаниялар, этикалық кодекстер маңызды рөл атқарады.
Қарым-қатынас — адамгершілік қасиеттердің негізгі көзі. Адамдар бір-бірімен қалай сөйлессе, қоғамның мәдениеті де сондай деңгейде қалыптасады. Отбасыдағы, мектептегі, қоғамдық ортадағы дұрыс қарым-қатынас ізгілікке, парасаттылыққа, өзара түсіністікке тәрбиелейді. Сондықтан қарым-қатынас адамгершілік құндылық ретінде әлеуметтік дамудың іргетасы болып саналады.
-
Қалиев С. Тәрбие теориясы. – Алматы: Білім, 2015. – 27-бет.
-
Әбішев Қ. Этика. – Алматы: Қазақ университеті, 2019. – 61-бет.
-
Қоянбаев Б. Педагогика. – Астана: Фолиант, 2016. – 143-бет.
-
Болатбаев Қ. Отбасы тәрбиесі. – Алматы, 2017. – 39-бет.
-
Өзін-өзі тану пәні: Әдістемелік құрал. – Алматы, 2019. – 22-бет.
-
Жұмабекова Ж. Жастар әлеуметтануы. – Алматы, 2020. – 118-бет.
-
Тұрсынбеков А. Қоғам және адам. – Алматы, 2018. – 75-бет.
жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
Қарым-қатынас адамгершілік құндылық ретінде
Қарым-қатынас адамгершілік құндылық ретінде
Қарым-қатынас адамгершілік құндылық ретінде.
Алеудин Жұлдыз. Өзбекәлі Жәнібеков атындағы ОҚПУ 2-курс студенті.
Қарым-қатынас – адамзат қоғамының дамуы мен өмір сүруінің негізгі формасы. Адамдар бір-бірімен өзара әрекеттесу, ой бөлісу, сезімін жеткізу, әлеуметтік тәжірибе алмасу арқылы ғана толыққанды тұлға болып қалыптасады. Сондықтан қарым-қатынас тек ақпарат беру тәсілі емес, ол – адамгершілік құндылықтарды қалыптастыратын рухани-әлеуметтік процесс. Философиялық әдебиеттерде адамгершілік құндылық “адамның ішкі мәдениеті мен мінезіндегі ізгілік, жауапкершілік, құрмет, әділеттілік сияқты қасиеттер жиынтығы” ретінде түсіндіріледі (Қазақ философиясы: оқу құралы, 2018, 45-бет).
Қазіргі қоғамда адамдар арасындағы байланыс әлсіреп, өзара сыйластық пен құрмет төмендеп бара жатқан жағдайда қарым-қатынастың адамгершілік құндылық ретіндегі маңызы бұрынғыдан да жоғары. Сол себепті бұл мақалада қарым-қатынастың адамгершілік құндылықтарды қалыптастырудағы рөлі ғылыми негізде талданады.
1. Адамгершілік құндылық ұғымының теориялық негіздері
Адамгершілік – адам бойындағы рухани байлықтың, ізгіліктің, дұрыс мінездің, мәдениеттің көрсеткіші. Қазақ педагог-ғалымы С.Қалиев адамгершілікті “қоғамда қабылданған мораль нормаларына сәйкес адамның мінез-құлқының бағытталуы” деп анықтайды (Қалиев С., “Тәрбие теориясы”, 2015, 27-бет).
Философиялық тұрғыдан алғанда, адамгершілік құндылықтар адамзат қоғамының тұрақтылығын сақтайтын негізгі ұстанымдар болып есептеледі. Бұл құндылықтарға адалдық, әділеттілік, мейірімділік, жауапкершілік, сыйластық, эмпатия, төзімділік жатады (Әбішев Қ., Этика, 2019, 61-бет).
Адамгершілік қасиет тума емес, ол әлеуметтік орта, отбасы, білім беру жүйесі және ең бастысы — қарым-қатынас арқылы қалыптасады. Яғни, адамгершіліктің өзегі — адамдардың бір-бірімен қалай сөйлесетіні, қалай әрекет ететіні, қандай мәдениет қалыптастыратыны.
2. Қарым-қатынастың мәні және оның адамгершілік мазмұны
Қарым-қатынас (коммуникация) – ақпарат алмасу ғана емес, тұлғааралық өзара ықпалдастық. Педагогикалық психологияда қарым-қатынас тәрбие процесіндегі жетекші фактор ретінде қарастырылады (Б.Қоянбаев, “Педагогика”, 2016, 143-бет).
Қарым-қатынастың адамгершілік функциялары:
-
Тұлғаның ішкі мәдениетін қалыптастыру
Қарым-қатынаста адам өз ойын дәл, сыпайы жеткізуді, басқаны тыңдауды, оның пікіріне құрметпен қарауды үйренеді.
-
Моральдық нормаларды меңгерту
Адамдар бір-бірімен араласу арқылы қоғамдағы дұрыс пен бұрысты, әділетті мен әділетсізді ажыратады.
-
Эмпатия мен мейірімділікті дамыту
Басқаның сезімін түсіну – адамгершіліктің жоғары көрінісі. Психолог Д. Майерс эмпатияның қарым-қатынаста тәрбиеленетінін дәлелдеген (Myers D., Social Psychology, 2018, p.164).
-
Қақтығыстарды мәдени түрде шешуді үйрету
Қарым-қатынас барысында адам төзімділік, сабыр, сыйластық нормаларын меңгереді.
Осылайша, қарым-қатынас – адамгершілік қасиеттерді тәжірибе жүзінде игертетін механизм.
3. Қарым-қатынас адамгершілік құндылықтарды қалыптастырудағы басты әлеуметтік орта ретінде
1) Отбасыдағы қарым-қатынас
Отбасы – адамгершіліктің алғашқы мектебі. Баланың мінезі, мәдениеті, эмоциялық тұрақтылығы ата-анасының бір-бірімен және баламен қалай сөйлесетініне байланысты.
Педагог-психолог Қ.Болатбаев “ата-ананың жылы, мейірімді қарым-қатынасы баланың адамгершілік нормаларын табиғи түрде меңгеруіне әсер етеді” дейді (Болатбаев Қ., “Отбасы тәрбиесі”, 2017, 39-бет).
2) Білім беру жүйесіндегі қарым-қатынас
Мектеп пен ЖОО-да мұғалім мен студент арасындағы диалог адамгершілік тәрбиеге тікелей ықпал етеді.
“Өзін-өзі тану” бағдарламасы бойынша, қарым-қатынас мәдениеті тұлғаның рухани дамуының негізгі баспалдағы саналады (Өзін-өзі тану пәні. Әдістемелік құрал, 2019, 22-бет).
3) Қоғамдық ортадағы қарым-қатынас
Қоғамдағы сыйластық мәдениеті – халықтың жалпы моральдық деңгейінің көрсеткіші. Әлеуметтанушылық зерттеулер жастар арасындағы сыйластық пен сенімнің төмендеуі қарым-қатынастың виртуалдануына байланысты екенін көрсеткен (Ж.Жұмабекова, “Жастар әлеуметтануы”, 2020, 118-бет).
4. Заманауи қоғамдағы қарым-қатынас және адамгершілік дағдарысы
Қазіргі цифрлық дәуірде қарым-қатынас формасы өзгерді:
-
Әлеуметтік желілер эмоциясыз, құрғақ сөйлесуді қалыптастыруда;
-
Агрессия, хейт, негативті пікір көбейіп, адамдар арасындағы сенім әлсіреуде;
-
Тікелей адаммен сөйлесу азайып барады.
Философ А.Тұрсынбеков “адамдар көп сөйлеген сайын аз түсінеді” деп бүгінгі коммуникация дағдарысын сипаттайды (Тұрсынбеков А., “Қоғам және адам”, 2018, 75-бет).
Бұл жағдай адамгершілік құндылықтардың төмендеуіне әкелуде.
5. Адамгершілікке негізделген қарым-қатынас мәдениетін қалыптастыру жолдары
1) Эмпатияны дамыту
Балалар мен жастарға басқаны тыңдау, сезіну, түсіну дағдыларын үйрету керек.
2) Коммуникативтік тренингтер
Мектеп пен ЖОО-ларда адамгершілік қарым-қатынасқа арналған тренинг, рөлдік ойын, пікірталас әдістері тиімді.
3) Отбасылық тәрбие мәдениетін жақсарту
Ата-аналарға арналған семинар, психологиялық кеңес беру жүргізу қажет.
4) Әлеуметтік желілер мәдениетін қалыптастыру
Интернеттегі этиканы үйрету — заманауи міндет.
5) Қоғамда сыйластық атмосферасын нығайту
Мәдени шаралар, қоғамдық кампаниялар, этикалық кодекстер маңызды рөл атқарады.
Қарым-қатынас — адамгершілік қасиеттердің негізгі көзі. Адамдар бір-бірімен қалай сөйлессе, қоғамның мәдениеті де сондай деңгейде қалыптасады. Отбасыдағы, мектептегі, қоғамдық ортадағы дұрыс қарым-қатынас ізгілікке, парасаттылыққа, өзара түсіністікке тәрбиелейді. Сондықтан қарым-қатынас адамгершілік құндылық ретінде әлеуметтік дамудың іргетасы болып саналады.
-
Қалиев С. Тәрбие теориясы. – Алматы: Білім, 2015. – 27-бет.
-
Әбішев Қ. Этика. – Алматы: Қазақ университеті, 2019. – 61-бет.
-
Қоянбаев Б. Педагогика. – Астана: Фолиант, 2016. – 143-бет.
-
Болатбаев Қ. Отбасы тәрбиесі. – Алматы, 2017. – 39-бет.
-
Өзін-өзі тану пәні: Әдістемелік құрал. – Алматы, 2019. – 22-бет.
-
Жұмабекова Ж. Жастар әлеуметтануы. – Алматы, 2020. – 118-бет.
-
Тұрсынбеков А. Қоғам және адам. – Алматы, 2018. – 75-бет.
шағым қалдыра аласыз













