# **Қазақ тілі мен әдебиет
сабақтарында тіл дамыту**
### **Кіріспе**
Қазақ тілі мен әдебиет
сабақтарында тіл дамыту – оқушылардың **сөздік қорын байыту, сөйлеу
дағдыларын жетілдіру, ойын нақты әрі әсерлі жеткізе білуін
қалыптастыру** мақсатында жүргізілетін маңызды жұмыс. Тіл дамыту
жұмыстары оқушылардың **сауатты жазуын, еркін сөйлеуін, мәтін
мазмұнын түсініп, оны өз сөзімен баяндай білуін, көркем сөйлеу
қабілетін дамытуға** бағытталады.
---
## **1. Тіл дамыту жұмысының
маңызы**
✅ **Сөздік қоры молаяды** – жаңа
сөздерді меңгеру, мағынасын түсіну.
✅ **Сөйлеу мәдениеті қалыптасады**
– сауатты, мәнерлі, анық сөйлеу.
✅ **Жазба жұмыстары жақсарады** –
шығармашылық ойлау қабілеті дамиды.
✅ **Оқушылардың ойлау қабілеті
дамиды** – өз ойын жүйелі түрде жеткізе білу дағдылары
қалыптасады.
✅ **Көркем әдебиетке қызығушылық
артады** – көркем шығармаларды оқу арқылы тіл байлығы дамиды.
---
## **2. Қазақ тілі сабақтарында
тіл дамыту әдістері**
### **1) Сөздік жұмысын
жүргізу**
? **Мақсаты:** оқушылардың сөздік
қорын кеңейту, жаңа сөздер мен тұрақты тіркестерді меңгерту.
✅ **Тәсілдері:**
- **Сөздік диктанттар** – жаңа
сөздерді жазу және мағынасын түсіндіру.
- **Синонимдер, антонимдер,
омонимдермен жұмыс** – сөздердің реңктерін түсіндіру.
- **Сөздік қорды байытуға арналған
ойындар** ("Кім жылдам?", "Сөз тапқыш").
- **Тұрақты сөз тіркестері мен
мақал-мәтелдер қолдану** – қазақ тілінің байлығын меңгерту.
? **Мысалы:**
*"Батыр" сөзінің синонимдерін
табу: қаһарман, ержүрек, қайсар, батыл.*
---
### **2) Диалог және әңгімелесу
әдісі**
? **Мақсаты:** оқушылардың
**ауызекі сөйлеу дағдыларын жетілдіру**, еркін пікір білдіруіне
жағдай жасау.
✅ **Тәсілдері:**
- **Рөлдік ойындар** (диалог
құрастыру, сұхбаттасу).
- **Пікірталас сабақтары**
(мысалы, "Қазақ тілінің болашағы", "Кітап па, әлде смартфон
ба?").
- **"Бір минуттық әңгіме" әдісі**
– оқушы белгілі бір тақырыпта 1 минут бойы үзіліссіз сөйлеуі
керек.
? **Мысалы:**
*"Көктем" тақырыбында жұптасып
диалог құрастыру.*
---
### **3) Шығармашылық жазба
жұмыстары**
? **Мақсаты:** оқушылардың **жазу
дағдыларын дамыту, ойды нақты әрі көркем жеткізуге үйрету**.
✅ **Тәсілдері:**
- **Эссе, мазмұндама, шығарма
жазу**.
- **Креативті әдістер** – оқушы
өзі әңгіме, ертегі құрастыру.
- **"Ертегіні аяқта" әдісі** –
оқушыларға ертегінің басын беріп, соңын өздері жазуы керек.
? **Мысалы:**
*"Менің арманым" тақырыбында эссе
жазу.*
---
### **4) Көркем шығармаларды оқу
және талдау**
? **Мақсаты:** әдеби тілде
сөйлеуге, мәтіндерді түсініп оқуға және мазмұндауға үйрету.
✅ **Тәсілдері:**
- **Көркем шығармалардан үзінді
оқу, негізгі ойын талдау.**
- **"Менің көзқарасым" әдісі** –
оқушылар оқылған шығарма бойынша өз пікірін білдіреді.
- **"Бес жолды өлең" әдісі** –
белгілі бір сөзге байланысты бес жолдан тұратын өлең құрастыру.
? **Мысалы:**
*"Абайдың қара сөздеріндегі
тәрбиелік мәнді анықтау."*
---
## **3. Әдебиет сабақтарында тіл
дамыту әдістері**
### **1) Көркем мәтінмен
жұмыс**
? **Мақсаты:** әдеби шығармалардың
тіл байлығын меңгерту, көркем ойлауды дамыту.
✅ **Тәсілдері:**
- **Шығарма кейіпкерлерінің сөзін
зерттеу.**
- **Мәтіннен көркемдегіш
құралдарды табу (эпитет, теңеу, метафора).**
- **"Драмалық қойылым" әдісі** –
шығарманың бір үзіндісін сахналау.
? **Мысалы:**
*"Абай өлеңдеріндегі теңеулерді
анықтау."*
---
### **2) Кейіпкерлермен
жұмыс**
? **Мақсаты:** оқушылардың сөйлеу
шеберлігін арттыру, логикалық ойлауын дамыту.
✅ **Тәсілдері:**
- **"Мен – кейіпкермін" әдісі** –
оқушы белгілі бір кейіпкердің рөлінде сөйлейді.
- **"Кейіпкерге хат жазу" әдісі**
– оқушылар кейіпкерге хат жазады.
- **"Сөз тапқанға қолқа жоқ"
әдісі** – кейіпкер атынан сұхбат жүргізу.
? **Мысалы:**
*"Қараш-қараш оқиғасындағы
Бақтығұлға хат жазу."*
---
### **3) Өлеңмен жұмыс**
? **Мақсаты:** өлең құрылымын,
ритмін сезіну, мәнерлеп оқуға дағдыландыру.
✅ **Тәсілдері:**
- **Өлеңді мәнерлеп оқу, ырғағын
сезіну.**
- **Өлең жолдарының мағынасын
ашу.**
- **Автор стилін талдау.**
? **Мысалы:**
*"Мағжан Жұмабаевтың "Мен жастарға
сенемін" өлеңін мәнерлеп оқу."*
---
## **4. Цифрлық технологияларды
пайдалану арқылы тіл дамыту**
✅ **Kahoot, Quizizz** – сөздік
ойындар өткізу.
✅ **Google Docs** – эссе жазу және
редакциялау.
✅ **Padlet, Jamboard** – онлайн
диалогтар жүргізу.
✅ **YouTube, TEDx Talks** – тыңдау
арқылы тіл байлығын арттыру.
---
## **5. Қорытынды**
Қазақ тілі мен әдебиет
сабақтарында тіл дамыту **жүйелі жүргізілгенде ғана нәтижелі
болады**. Оқушылардың **сөздік қорын байыту, сөйлеу мәдениетін
жетілдіру, шығармашылық ойлау қабілетін дамыту** үшін әртүрлі
әдістер мен заманауи технологияларды тиімді пайдалану қажет.
? **Негізгі қорытындылар:**
✅ Оқушылардың сөздік қорын
дамытуға басымдық беру.
✅ Ойын, диалог, шығармашылық жазба
жұмыстарын кеңінен қолдану.
✅ Көркем шығармаларды оқытуда
интерактивті әдістерді пайдалану.
✅ Цифрлық ресурстарды енгізу
арқылы тілді меңгеруді жеңілдету.
? **"Тіл дамыту – болашаққа
салынған инвестиция!"** ?✨