ӘБ отырысында қаралды: «Келісемін». «Бекітемін».
Хаттама № ___ Әдістемелік ісі жөніндегі Мектеп директоры
ӘБ жетекшісі орынбасары
______________ ______________________ ______________________
«28» тамыз 2023 ж. «31» тамыз 2023 ж. «31» тамыз 2023 ж.
2023-2024 ОҚУ ЖЫЛЫНЫҢ ҮЙІРМЕ ЖОСПАРЫ
Жеңіл атлетика
Сыныбы: 3
Пән мұғалімі: Н.Қ.Құдайбергенов
ӘБ отырысында қаралды: «Келісемін». «Бекітемін».
Хаттама № ___ Әдістемелік ісі жөніндегі Мектеп директоры
ӘБ жетекшісі орынбасары
______________ ______________________ ______________________
«28» тамыз 2023 ж. «31» тамыз 2023 ж. «31» тамыз 2023 ж.
2023-2024 ОҚУ ЖЫЛЫНЫҢ ҮЙІРМЕ ЖОСПАРЫ
Шахмат
Сыныбы: 10
Пән мұғалімі: Н.Қ.Құдайбергенов
Түсінік хат
Қазіргі ақпараттандыру технологиясының кең дамыған кезінде оқушылар үлкен ауқымды ақпараттарды тез қабылдап, сараптап, логикалық қорытындылар жасай білулері керек. Логикалық және жүйелі ойлауды қалыптастыруда шахматтың алатын орны зор. Ол оқушылардың аз уақытта ойлдарын шоғырландыруына, туған жағдаятты сараптауға және шешім шығаруға үйретеді және алдына қойған мақсатына жетуге, төзімділікке тәрбиелейді.
Шахмат – екі тұлғаның көрнекі түрде сайысу түрі. Ол бізге адамның шығармашылық дәрежесін анықтауға қажет. Шахмат ойнаушының үнемі жетілуінен, жүйелі түрде дайындық сағаттарын жүргізуден кейін нәтиже күтуге болады. Сонымен қатар шахматты үйретудегі жаттықтырушының шығармашылық деңгейінің жоғары болуы қажет.
Бағдарлама:
Авторлық бағдарлама мемлекеттік стандартқа сүйене отырып жазылды. Осы бағдарлама сабақтан тыс білім беру жүйесінде шахматты үйрету жүйесі оқушылардың жеке қабілеттіліктерін айқындап, жетілдіре отырып оның тұлға ретінде жалпы жетілуі мен тәрбиесіне бағытталады.
Мақсаты:
Жеке тұлғаны жетілдіру қиын мәселе болғандықтан, шахматты үйретудің құрылымы мен мазмұны мақсатқа бағытталған мінез қалыптастыруға тәрбиелейді.
Міндеттері:
Оқушылардың логикалық ойлау әлемі мен бейнелеп ойлаудың сұлулығын бойлатып, қоршаған орта туралы елесін кеңейту.
Күтілетін нәтиже:
Жаттығу ойындарында, мектепішілік, аудандық шахмат сайыстарына қатысуында.
Бағдарламаның негізгі мақсаты:
Шахмат сабағы арқылы шығармашыл, дарынды жеке тұлға жетілдіруге жағдай жасау.
Міндеттері:
1.Шахматтың шығу тарихымен таныстыру, ойын ережелерін үйрету, оқушыларға шахмат ойыны туралы теориялық білім беру, сайыстар өткізу ережелерімен таныстыру..
2.Тұлғаның логикалық ойлауын, есте сақтауын, орнықтылығын жаңа басқа да жағымды қасиеттерін жетілдіру;
3.Айналасына ұқыптылықпен қарау, жеке қасиеттерін жетілдіруге ұмтылдыру, өзін тәртіпке салуға тәрбиелеу, еріктілік қасиеттерін жетілдіруге және өзін өзі бағалай білуге
Бағдарламаның нәтижесі мен қорытындысы:
1. Әр жеке тұлға өзіндік ерекшеліктерін көрсете біледі, басқада қырынан ашыла біледі. Әрі төзімдік, шыдамдылық сол сияқты рухани адами қасиеттерін дамыта түседі.
2. Жарыс кезінде ешқандай тәртіп бұзылмайды. Оқушылардың пәнді игеруімен қатар ұжымда жұмыстана білуі қалыптасады.
ҚОЛДАНЫЛҒАН ӘДЕБИЕТТЕР ТІЗІМІ
-
Дене тәрбиесі. Әдістемелік құрал Г.Маковецкая, Т.Васильченко, О.Меркель.Алматы кітап 2009ж.
-
Қ.Р. үздіксіз білім беру жүйесінде “Салауатты, денсаулықты сақтау бағдарламасы бойынша салауатты өмір салтын қалыптастыру” тұжырымдамасы. – Валеология, дене тәрбиесі, 2003. №1.
-
Базарбегі Т. Бастауыш мектептегі дене тәрбиесі – Алматы; Рауан, 1994.
-
Брусиловский М.В. Қазақстандағы дене тәрбиесі және спорт очерктері». Алматы, «Кітап», 2001.
Түсінік хат
Жеңіл
атлетиканың тарихы ежелгі дүние
дәуіріндегі халықтардың іс әрекетінен басталады. Табиғи
қозғалыстар, яғни, жүру, тұру, секіру адам бұлшық еттерінің
қозғалысы адамзат пайда болған дәуірден бастау алады. Мәліметтерге
сүйенсек, жеңіл атлетикадан жарыс біздің эрамызға дейінгі 776 жылы
өткізілген. Бұл туралы Ежелгі Грек олимпиада ойындары туралы
жазбаларда анық жазылған. Сол замандарда жарыс тек ұзын-сонар
алаңда жүгіру жарысымен шектелген. Ерлер мен әйелдар
арасындағы бәсеке жеке-жеке өткізіліпті. Гректер жұдырық
түйістіретін спорт түрі мен күресті ауыр атлетикаға жатқызған.
Бұрынғы атлеттердің жетістігі жүгіру шапшаңдығымен өлшенген. Бізге
алғашқы олимпиадалық чемпиондардың Ежелгі Грекиядан шыққаны
белгілі. Бұл шара біздің эрамызға дейінгі 776 жылы өткізілген. Онда
атлеттер тек жүгіру спорт түрінен бақ сынаған. Додаға 192 метрді
бағындырған жалғыз атлет жеңімпаз аталған екен. Жеңіс тұғырынан
көрінген азамат Элида қаласында жай ғана даяшы болған. Ал, жеңіл
атлетика алғаш рет Англияда ұйымдастырылған. 1837 жылдары жарысқа
түскендер 2 метр қашықтықта жүгірген. Оған қатысушылар Регби
қаласындағы колледжде білім алып жатқан жастар болған. Итон,
Оксфорд, Кембридж, Лондондағы оқу орындарында да спорттық жарыстан
жиі өтіп тұрған. Кейіннен бағдарламаға қысқа қашықтықта жүгіру,
ұзындықта және биіктіктен секіру сынды шарттар енгізіді. 1865 жылы
Лондон атлетика клубы құрылды. Бұның негізінде тұңғыш рет жеңіл
атлетикадан ел чемпионаты өтті
1880 жылы Англияда Британ империясының шеңберінде әуесқойлар атлет
қауымдастығы негізін қалады. Ал, АҚШ-та 1868 жылы Нью-Йорк
қаласында алғашқы атлет клубы ашылды.
Сол жылдары Америкада атлетиканың
дамуына үлес қосқандардың басым дені университет ошақтары
болды. 1880-90 жылы жеңіл атлетика жеке дара спорт түрі ретінде
күллі Еуропаға кең таралды.1896 жылы өткен олимпиада ойындары жеңіл
атлетиканың дамуына орсан жол ашты. Сол жылы Афинада өткен І
олимпиада ойындарына жеңіл атлетиканың 12 түрі енгізілді. Додада
америкалық жеңіл атлеттер барлық жүлдені қанжығаларына байлады.
Алайда, олардың қуанышы ұзаққа бармады. Өйткені, 1952 жылдан бастап
олимпиада ойындарына қатыса бастаған КСРО атлеттері олардың
бірден-бір қарсылары болды.
1996 жылы Атлантада өткен олимпиада ойындарында өнер көрсеткен
атлеттердің саны 2000-ға жетті. Әйелдер арасындағы жарыс 1928
жылдан бастау алады. Нәзік жандар 1999 жылы жаздық әлем
чемпионатында және 2000 жылы Сидней олимпиадасында жақсы нәтиежеге
қол жеткізе білді.
1968 жылы Мехикода өткен жарыста американлық спортшы Боб Бимон— 8 м
90 см ұзындықтан секіруден әлем рекортын жаңартқан. Бұны күллі әлем
«21 ғасырдың ең биік көрсеткіші» деп бағалады. Араға 20 жыл салып
Сеулде өткен олимпиадада 100 және 200 м қашықтықтан жүгіруден
америкалық желаяқ Флоренс Гриф фит- Джойнер рекорттық көрсеткішті
бағындырды. Оның бұл жетістігі 14 жыл қатарынан сақталып тұрды.
Жеңіл атлетика — бүгінгі таңда тек біздің елде ғана емес, дүние
жүзінде кең таралған спорт түрі. Жеңіл атлетиканың негізгі
жаттығулары — тегіс жерде жүгіру, бедерлі жерде жүгіру, жүру,
кедергілермен жүгіру, ұзындыққа және биіктікке секіру, лақтыру,
жеңіл атлетикалық көпсайыс.
Жүгіру — қысқа, орташа және ұзақ қашықтық болып үшке бөлінеді. Қысқа қашықтыққа — 100, 200, 400 м және 110 м кедергілі қашықтық жатады. Орташа қашықтыққа800,1000, 1500, 2000, 3000 м жүгіру және 3000 м кедергілі қашықтыққа жүгіру жатады. Ұзақ қашықтыққа — 5000, 10000, 20000, 42 шақырым 192 м марафондық қашықтық және 50 шақырым кросс (дала жарысы) жатады.
Суда жүзу негізгі үш жаттығудан тұрады. Құлаштап жүзу, етпеттеп және шалқалап жатып орындалады. Екінші — брасс, тек етпеттен жатып орындалады. Баттерфляй әдісімен де етпеттен жатып жүзеді. Бүкіл әлемде суда жүзу жаттығуларының негізгі тараған түрі — етпеттеп жатып құлаштап жүзу. Кім болсын, жүзудің қандай жаттығуымен шұғылданса да, ең әуелі міндетті түрде құлаштап малтау әдісін үйренуі керек. Содан кейін ғана брасс, болмаса баттерфляй әдісімен малтуға ден қоюға болады.Жалпы жүзуден жарыс бағдарламасына — етпеттен жатып құлаштап жүзу, шалқадан жатып құлаштап жүзу, брасс және баттерфляй жаттығулары кіреді.Қозғалмалы ойындар7Спорттың ойындардың бір түрі — баскетбол. Бүкіл әлемге тараған ойындардың бірі. Осы ойын түрінен бүгінде құрлық және әлем біріншілігі өткізіліп тұрады. Халықаралық федерациясы жұмыс істейді.Баскетбол ойынының қозғалысы адам баласына аса пайдалы табиғи қозғалыс пен дене мүшелерінің қимылынан тұрады — жүгіру, жүру, секіру және лақтыру. Бұл ойынды он жасар баладан бастап қай жаста болсын, бәрі ойнай береді. Сондықтан да баскетбол дене тәрбиесі пәні жаттығуларының бірі ретінде ең тиімді және ағзаға пайдалы болып табылады. Баскетбол ойыны адамның көңілін шаттандырып, іскерлігін арттырады. Бүгінгі баскетбол ойынының даму деңгейі өзінің ең жоғарғы нүктесіне жетті деуге болады, себебі ойынның бүгінгідей жылдамдығы бұрын-соңды болып көрген жоқ. Ойыншының қозғалысы, жүгіру жылдамдығы секіру және лақтыру, кілт тоқтауы. Міне, мұның барлығы жалпы дамыту жылдамдығын, ойыншылардың дайындық деңгейін көрсетеді.Осындай ойын барысында, нақты қозғалыс нәтижесінде ең бастысы адамның кординациясы қалыптасады. Қандай жаттығу болсын, қозғалыс барысында нақтылы орындалады. Айталық, допты торға түсіру, болмаса допты әріптесіңе дәл бере білу, допты алып жүргенде қарсыласын алдап өту, т.б. Демек, адамның барлық қабілет-қасиетін қалыптастыратын ойынның бірі.Баскетбол, спорт ойындарының бір түрі ретінде барлық оқу орындарының бағдарламасына кіреді. Арнаулы оқу орындарының студенттері бұл кезеңде баскетбол ойынын ойнап, белгілі деңгейде дайындықпен келді деп есептеледі. Сондықтан бұл оқушылар оқу процесінде ойынның негізгі айла-тәсілдері, тыныс алу және ойын жүйесін біледі, жарысқа да қатыса алады.Волейбол — спорттың кең тараған ойындардың бір түрі. Тіпті, су бойында жағажайда да жарыстар өткізіледі. Бүгінде волейболдан әлем және құрлық біріншілігі өткізіліп тұрады.Волейбол ойынының қозғалысы адам баласына аса пайдалы табиғи қозғалыс пен дене мүшелерінің қимылынан жүгіру, жүру, секіру, лақтыру, т.б. жаттығулардан тұрады. Бұл ойынды он жасар баладан бастап қай жаста болмасын, бәрі ойнай береді. Сондыңтан да, волейбол дене тәрбиесі пәні жаттығуларының бірі ретінде ең тиімді де ағзаға пайдалысы болып табылады. Волейбол ойыны адамның көңілін шаттандырып, іскерлікті арттырады. Бүгінгі волейбол ойынының даму деңгейі өзінің ең жоғарғы нүктесіне жетті деуге болады. Себебі, ойынның бүгінгідей даму жылдамдығы бұрын-соңды болып көрген жоқ. Ойыншының қозғалысы, жүгіру жылдамдығы, секіруі, лақтыруы, кілт тоқтауы, міне мұның барлығы жалпы ойынның жылдамдығын, ойыншылардың дайындың деңгейін көрсетеді.Осындай ойын барысында нақты қозғалыс нәтижесінде ең бастысы, адамның кординациясы қалыптасады. Қандай жаттығу болмасын, қозғалыс барысында нақтылы орындалады. Айталық, шабуылдау кезінде допты қарсыласының алаңға дәл түсіру, болмаса допты әріптесіне дәл бере білу, болмаса допты қарсыласының алақанына алдап тастау, т.б. Демек, адамның барлық қабілет-қасиетін қалыптастыратын ойынның бірі.Волейбол, спорт ойындарының бір түрі ретінде барлық оңу орындарының бағдарламасына кіреді. Арнаулы оңу орындарының студенттері бұл кезеңде волейбол ойынын ойнап, белгілі бір деңгейде дайындықпен келеді деп есептеледі. Сондықтан, бұл оқушылар оқу процесінде ойынның негізгі айла-тәсілдерімен таныс, ойын жүйесін біледі, жарысқа да қатыса алады.Арқан тартыс. Бұл ойынды жаздыгүні көгалда ойнауға болады. Ойыншылардың саны 10 баладан аспағаны жөн. Ойынға ұзындығы 8-10 м екі ұшы түйілген арқан пайдаланылады. Арқанның тең ортасына белгі ретінде қызыл мата байлайды. Ойынға қатысушылар бойларына қарай қатарға тұрады да, ойын жүргізушінің берген бұйрығы бойынша «бір, екі» деп санап шығады. Содан кейін «бір» дегендері бір жаққа, «екі» дегендері екінші жаққа бөлінеді. Арқанның қызыл мата байланған жерін күні бұрын еденге немесе жерге сызылған белгі-сызықтың үстіне дәл келтіреді де, екі жақтың ойыншылары арқанның сол белгісінен бастап бірінің артынан бірі қос қолдап ұстап, тартып тұра қалады. Егер де бәрі бірдей арқаннан ұстауға қолдары сыймаса, онда соңғылары алдыңғылардың белінен ұстайды. Ойын жүргізушінің берген белгісі бойынша екі команда арқанды екі жаққа қарай тарта жөнеледі. Ойынның мақсаты қарсыластың бір не бірнеше ойыншысын ортадағы сызықтан өз жағына тартып өткізу. Команданың ортаңғы сызықтан өтіп кеткен ойыншысы ойыннан шығып қалады. Қарсылас команданың ойыншыларын қай команда түгелдей ортаңғы сызықтан өз жағына тартып өткізсе, сол команда ұтқан болып есептеледі. Ойнаушылардың өзара келісулері бойынша ойынды қайталап ойнауға да болады.
ҚОЛДАНЫЛҒАН ӘДЕБИЕТТЕР ТІЗІМІ
-
Дене тәрбиесі. Әдістемелік құрал Г.Маковецкая, Т.Васильченко, О.Меркель.Алматы кітап 2009ж.
-
Қ.Р. үздіксіз білім беру жүйесінде “Салауатты, денсаулықты сақтау бағдарламасы бойынша салауатты өмір салтын қалыптастыру” тұжырымдамасы. – Валеология, дене тәрбиесі, 2003. №1.
-
Базарбегі Т. Бастауыш мектептегі дене тәрбиесі – Алматы; Рауан, 1994.
-
Брусиловский М.В. Қазақстандағы дене тәрбиесі және спорт очерктері». Алматы, «Кітап», 2001.
|
№ |
Сабақ тақырыбы |
Сағат саны |
Күні Айы |
Уақыты |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
І тоқсан |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1 |
Шахмат- спорт, ғылым, өнер ,шығу тарихы, жалпы ережелері |
1 |
05.09 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2 |
Жеке оқытулар. |
1 |
12.09 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3 |
Шахмат ойнау ережелері, шахмат күресінің ерекшеліктері. |
1 |
19.09 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
4 |
Жеке оқытулар. |
1 |
26.09 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
5 |
Шахмат партиясы,дебют, миттельшпиль,эндшпиль. |
1 |
03.10 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
6 |
Жеке оқытулар. |
1 |
10.10 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
7 |
Шахмат фигуралары,жүрістері. |
1 |
17.10 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
8 |
Жеке оқытулар. |
1 |
24.10 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ІІ тоқсан |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
9 |
Пешкамен жүріс, ойнау ережесі. |
1 |
07.11 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
10 |
Жеке оқытулар. |
1 |
14.11 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
11 |
Патшамен (Король) жүріс, ойнау ережесі. |
1 |
21.11 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
12 |
Жеке оқытулар. |
1 |
28.11 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
13 |
Уәзірмен (Ферзь)жүріс, ойнау ережесі. |
1 |
05.12 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
14 |
Жеке оқытулар. |
1 |
12.12 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
15 |
Пілмен (Слон) жүріс, ойнау ережесі. |
1 |
19.12 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
16 |
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз ӘБ отырысында қаралды:
«Келісемін». «Бекітемін». Хаттама № ___ Әдістемелік ісі
жөніндегі Мектеп
директоры ӘБ жетекшісі
орынбасары ______________
______________________
______________________ «28» тамыз 2023 ж. «31» тамыз
2023 ж. «31» тамыз 2023 ж. 2023-2024 ОҚУ ЖЫЛЫНЫҢ
ҮЙІРМЕ ЖОСПАРЫ
Жеңіл
атлетика
Сыныбы:
3 Пән мұғалімі:
Н.Қ.Құдайбергенов ӘБ отырысында қаралды:
«Келісемін». «Бекітемін». Хаттама № ___ Әдістемелік ісі
жөніндегі Мектеп
директоры ӘБ жетекшісі
орынбасары ______________
______________________
______________________ «28» тамыз 2023 ж. «31» тамыз
2023 ж. «31» тамыз 2023 ж. 2023-2024 ОҚУ ЖЫЛЫНЫҢ
ҮЙІРМЕ ЖОСПАРЫ
Шахмат
Сыныбы:
10 Пән мұғалімі:
Н.Қ.Құдайбергенов Түсінік
хат Қазіргі ақпараттандыру
технологиясының кең дамыған кезінде оқушылар үлкен ауқымды
ақпараттарды тез қабылдап, сараптап, логикалық қорытындылар жасай
білулері керек. Логикалық және жүйелі ойлауды қалыптастыруда
шахматтың алатын орны зор. Ол оқушылардың аз уақытта ойлдарын
шоғырландыруына, туған жағдаятты сараптауға және шешім шығаруға
үйретеді және алдына қойған мақсатына жетуге, төзімділікке
тәрбиелейді. Шахмат – екі тұлғаның
көрнекі түрде сайысу түрі. Ол бізге адамның шығармашылық дәрежесін
анықтауға қажет. Шахмат ойнаушының үнемі жетілуінен, жүйелі түрде
дайындық сағаттарын жүргізуден кейін нәтиже күтуге болады. Сонымен
қатар шахматты үйретудегі жаттықтырушының шығармашылық деңгейінің
жоғары болуы қажет.
Бағдарлама: Авторлық бағдарлама
мемлекеттік стандартқа сүйене отырып жазылды. Осы бағдарлама
сабақтан тыс білім беру жүйесінде шахматты үйрету жүйесі
оқушылардың жеке қабілеттіліктерін айқындап, жетілдіре отырып оның
тұлға ретінде жалпы жетілуі мен тәрбиесіне
бағытталады. Мақсаты: Жеке тұлғаны жетілдіру қиын
мәселе болғандықтан, шахматты үйретудің құрылымы мен мазмұны
мақсатқа бағытталған мінез қалыптастыруға
тәрбиелейді. Міндеттері: Оқушылардың логикалық ойлау
әлемі мен бейнелеп ойлаудың сұлулығын бойлатып, қоршаған орта
туралы елесін кеңейту. Күтілетін
нәтиже: Жаттығу ойындарында,
мектепішілік, аудандық шахмат сайыстарына
қатысуында. Бағдарламаның негізгі
мақсаты: Шахмат сабағы арқылы
шығармашыл, дарынды жеке тұлға жетілдіруге жағдай
жасау. Міндеттері: 1.Шахматтың шығу тарихымен
таныстыру, ойын ережелерін үйрету, оқушыларға шахмат ойыны туралы
теориялық білім беру, сайыстар өткізу ережелерімен
таныстыру.. 2.Тұлғаның логикалық
ойлауын, есте сақтауын, орнықтылығын жаңа басқа да жағымды
қасиеттерін жетілдіру; 3.Айналасына ұқыптылықпен
қарау, жеке қасиеттерін жетілдіруге ұмтылдыру, өзін тәртіпке салуға
тәрбиелеу, еріктілік қасиеттерін жетілдіруге және өзін өзі бағалай
білуге
Бағдарламаның нәтижесі
мен қорытындысы: 1. Әр жеке тұлға өзіндік
ерекшеліктерін көрсете біледі, басқада қырынан ашыла біледі. Әрі
төзімдік, шыдамдылық сол сияқты рухани адами қасиеттерін дамыта
түседі. 2. Жарыс кезінде ешқандай
тәртіп бұзылмайды. Оқушылардың пәнді игеруімен қатар ұжымда
жұмыстана білуі қалыптасады.
ҚОЛДАНЫЛҒАН ӘДЕБИЕТТЕР
ТІЗІМІ
Дене тәрбиесі. Әдістемелік
құрал Г.Маковецкая, Т.Васильченко, О.Меркель.Алматы кітап
2009ж.
Қ.Р. үздіксіз білім беру
жүйесінде “Салауатты, денсаулықты сақтау бағдарламасы бойынша
салауатты өмір салтын қалыптастыру” тұжырымдамасы. – Валеология,
дене тәрбиесі, 2003. №1.
Базарбегі Т. Бастауыш мектептегі дене тәрбиесі
– Алматы; Рауан, 1994.
Брусиловский М.В. Қазақстандағы дене тәрбиесі
және спорт очерктері». Алматы, «Кітап», 2001. Түсінік
хат
Жеңіл
атлетиканың тарихы ежелгі дүние
дәуіріндегі халықтардың іс әрекетінен басталады. Табиғи
қозғалыстар, яғни, жүру, тұру, секіру адам бұлшық еттерінің
қозғалысы адамзат пайда болған дәуірден бастау алады. Мәліметтерге
сүйенсек, жеңіл атлетикадан жарыс біздің эрамызға дейінгі 776 жылы
өткізілген. Бұл туралы Ежелгі Грек олимпиада ойындары туралы
жазбаларда анық жазылған. Сол замандарда жарыс тек ұзын-сонар
алаңда жүгіру жарысымен шектелген. Ерлер мен әйелдар
арасындағы бәсеке жеке-жеке өткізіліпті. Гректер жұдырық
түйістіретін спорт түрі мен күресті ауыр атлетикаға жатқызған.
Бұрынғы атлеттердің жетістігі жүгіру шапшаңдығымен өлшенген. Бізге
алғашқы олимпиадалық чемпиондардың Ежелгі Грекиядан шыққаны
белгілі. Бұл шара біздің эрамызға дейінгі 776 жылы өткізілген. Онда
атлеттер тек жүгіру спорт түрінен бақ сынаған. Додаға 192 метрді
бағындырған жалғыз атлет жеңімпаз аталған екен. Жеңіс тұғырынан
көрінген азамат Элида қаласында жай ғана даяшы болған. Ал, жеңіл
атлетика алғаш рет Англияда ұйымдастырылған. 1837 жылдары жарысқа
түскендер 2 метр қашықтықта жүгірген. Оған қатысушылар Регби
қаласындағы колледжде білім алып жатқан жастар болған. Итон,
Оксфорд, Кембридж, Лондондағы оқу орындарында да спорттық жарыстан
жиі өтіп тұрған. Кейіннен бағдарламаға қысқа қашықтықта жүгіру,
ұзындықта және биіктіктен секіру сынды шарттар енгізіді. 1865 жылы
Лондон атлетика клубы құрылды. Бұның негізінде тұңғыш рет жеңіл
атлетикадан ел чемпионаты өтті
Жүгіру — қысқа, орташа және ұзақ қашықтық
болып үшке бөлінеді. Қысқа қашықтыққа — 100, 200, 400 м және 110 м
кедергілі қашықтық жатады. Орташа қашықтыққа800,1000, 1500, 2000,
3000 м жүгіру және 3000 м кедергілі қашықтыққа жүгіру жатады. Ұзақ
қашықтыққа — 5000, 10000, 20000, 42 шақырым 192 м марафондық
қашықтық және 50 шақырым кросс (дала жарысы)
жатады.
Суда жүзу негізгі үш жаттығудан тұрады.
Құлаштап жүзу, етпеттеп және шалқалап жатып орындалады. Екінші —
брасс, тек етпеттен жатып орындалады. Баттерфляй әдісімен де
етпеттен жатып жүзеді. Бүкіл әлемде суда жүзу жаттығуларының
негізгі тараған түрі — етпеттеп жатып құлаштап жүзу. Кім болсын,
жүзудің қандай жаттығуымен шұғылданса да, ең әуелі міндетті түрде
құлаштап малтау әдісін үйренуі керек. Содан кейін ғана брасс,
болмаса баттерфляй әдісімен малтуға ден қоюға болады.Жалпы жүзуден
жарыс бағдарламасына — етпеттен жатып құлаштап жүзу, шалқадан жатып
құлаштап жүзу, брасс және баттерфляй жаттығулары кіреді.Қозғалмалы
ойындар7Спорттың ойындардың бір түрі — баскетбол. Бүкіл әлемге
тараған ойындардың бірі. Осы ойын түрінен бүгінде құрлық және әлем
біріншілігі өткізіліп тұрады. Халықаралық федерациясы жұмыс
істейді.Баскетбол ойынының қозғалысы адам баласына аса пайдалы
табиғи қозғалыс пен дене мүшелерінің қимылынан тұрады — жүгіру,
жүру, секіру және лақтыру. Бұл ойынды он жасар баладан бастап қай
жаста болсын, бәрі ойнай береді. Сондықтан да баскетбол дене
тәрбиесі пәні жаттығуларының бірі ретінде ең тиімді және ағзаға
пайдалы болып табылады. Баскетбол ойыны адамның көңілін
шаттандырып, іскерлігін арттырады. Бүгінгі баскетбол ойынының даму
деңгейі өзінің ең жоғарғы нүктесіне жетті деуге болады, себебі
ойынның бүгінгідей жылдамдығы бұрын-соңды болып көрген жоқ.
Ойыншының қозғалысы, жүгіру жылдамдығы секіру және лақтыру, кілт
тоқтауы. Міне, мұның барлығы жалпы дамыту жылдамдығын, ойыншылардың
дайындық деңгейін көрсетеді.Осындай ойын барысында, нақты қозғалыс
нәтижесінде ең бастысы адамның кординациясы қалыптасады. Қандай
жаттығу болсын, қозғалыс барысында нақтылы орындалады. Айталық,
допты торға түсіру, болмаса допты әріптесіңе дәл бере білу, допты
алып жүргенде қарсыласын алдап өту, т.б. Демек, адамның барлық
қабілет-қасиетін қалыптастыратын ойынның бірі.Баскетбол, спорт
ойындарының бір түрі ретінде барлық оқу орындарының бағдарламасына
кіреді. Арнаулы оқу орындарының студенттері бұл кезеңде баскетбол
ойынын ойнап, белгілі деңгейде дайындықпен келді деп есептеледі.
Сондықтан бұл оқушылар оқу процесінде ойынның негізгі
айла-тәсілдері, тыныс алу және ойын жүйесін біледі, жарысқа да
қатыса алады.Волейбол — спорттың кең тараған ойындардың бір түрі.
Тіпті, су бойында жағажайда да жарыстар өткізіледі. Бүгінде
волейболдан әлем және құрлық біріншілігі өткізіліп тұрады.Волейбол
ойынының қозғалысы адам баласына аса пайдалы табиғи қозғалыс пен
дене мүшелерінің қимылынан жүгіру, жүру, секіру, лақтыру, т.б.
жаттығулардан тұрады. Бұл ойынды он жасар баладан бастап қай жаста
болмасын, бәрі ойнай береді. Сондыңтан да, волейбол дене тәрбиесі
пәні жаттығуларының бірі ретінде ең тиімді де ағзаға пайдалысы
болып табылады. Волейбол ойыны адамның көңілін шаттандырып,
іскерлікті арттырады. Бүгінгі волейбол ойынының даму деңгейі өзінің
ең жоғарғы нүктесіне жетті деуге болады. Себебі, ойынның бүгінгідей
даму жылдамдығы бұрын-соңды болып көрген жоқ. Ойыншының қозғалысы,
жүгіру жылдамдығы, секіруі, лақтыруы, кілт тоқтауы, міне мұның
барлығы жалпы ойынның жылдамдығын, ойыншылардың дайындың деңгейін
көрсетеді.Осындай ойын барысында нақты қозғалыс нәтижесінде ең
бастысы, адамның кординациясы қалыптасады. Қандай жаттығу болмасын,
қозғалыс барысында нақтылы орындалады. Айталық, шабуылдау кезінде
допты қарсыласының алаңға дәл түсіру, болмаса допты әріптесіне дәл
бере білу, болмаса допты қарсыласының алақанына алдап тастау, т.б.
Демек, адамның барлық қабілет-қасиетін қалыптастыратын ойынның
бірі.Волейбол, спорт ойындарының бір түрі ретінде барлық оңу
орындарының бағдарламасына кіреді. Арнаулы оңу орындарының
студенттері бұл кезеңде волейбол ойынын ойнап, белгілі бір деңгейде
дайындықпен келеді деп есептеледі. Сондықтан, бұл оқушылар оқу
процесінде ойынның негізгі айла-тәсілдерімен таныс, ойын жүйесін
біледі, жарысқа да қатыса алады.Арқан тартыс. Бұл ойынды жаздыгүні
көгалда ойнауға болады. Ойыншылардың саны 10 баладан аспағаны жөн.
Ойынға ұзындығы 8-10 м екі ұшы түйілген арқан пайдаланылады.
Арқанның тең ортасына белгі ретінде қызыл мата байлайды. Ойынға
қатысушылар бойларына қарай қатарға тұрады да, ойын жүргізушінің
берген бұйрығы бойынша «бір, екі» деп санап шығады. Содан кейін
«бір» дегендері бір жаққа, «екі» дегендері екінші жаққа бөлінеді.
Арқанның қызыл мата байланған жерін күні бұрын еденге немесе жерге
сызылған белгі-сызықтың үстіне дәл келтіреді де, екі жақтың
ойыншылары арқанның сол белгісінен бастап бірінің артынан бірі қос
қолдап ұстап, тартып тұра қалады. Егер де бәрі бірдей арқаннан
ұстауға қолдары сыймаса, онда соңғылары алдыңғылардың белінен
ұстайды. Ойын жүргізушінің берген белгісі бойынша екі команда
арқанды екі жаққа қарай тарта жөнеледі. Ойынның
мақсаты қарсыластың бір не бірнеше ойыншысын ортадағы сызықтан
өз жағына тартып өткізу. Команданың ортаңғы сызықтан өтіп кеткен
ойыншысы ойыннан шығып қалады. Қарсылас команданың ойыншыларын қай
команда түгелдей ортаңғы сызықтан өз жағына тартып өткізсе, сол
команда ұтқан болып есептеледі. Ойнаушылардың өзара келісулері
бойынша ойынды қайталап ойнауға да болады.
ҚОЛДАНЫЛҒАН ӘДЕБИЕТТЕР
ТІЗІМІ
Дене тәрбиесі. Әдістемелік құрал Г.Маковецкая,
Т.Васильченко, О.Меркель.Алматы кітап 2009ж.
Қ.Р. үздіксіз білім беру жүйесінде “Салауатты,
денсаулықты сақтау бағдарламасы бойынша салауатты өмір салтын
қалыптастыру” тұжырымдамасы. – Валеология, дене тәрбиесі, 2003.
№1.
Базарбегі Т. Бастауыш мектептегі дене тәрбиесі
– Алматы; Рауан, 1994.
Брусиловский М.В. Қазақстандағы дене тәрбиесі
және спорт очерктері». Алматы, «Кітап», 2001. № Сабақ
тақырыбы Сағат
саны Күні Айы Уақыты І
тоқсан 1 Шахмат- спорт, ғылым, өнер
,шығу тарихы, жалпы
ережелері 1 05.09
2 Жеке оқытулар. 1 12.09 3 Шахмат ойнау ережелері,
шахмат күресінің
ерекшеліктері. 1 19.09 4 Жеке оқытулар. 1 26.09 5 Шахмат партиясы,дебют,
миттельшпиль,эндшпиль. 1 03.10 6 Жеке оқытулар. 1 10.10 7 Шахмат
фигуралары,жүрістері. 1 17.10 8 Жеке оқытулар. 1 24.10 ІІ
тоқсан 9 Пешкамен жүріс, ойнау
ережесі. 1 07.11 10 Жеке оқытулар. 1 14.11
11 Патшамен (Король) жүріс,
ойнау ережесі. 1 21.11 12 Жеке оқытулар. 1 28.11 13 Уәзірмен (Ферзь)жүріс,
ойнау ережесі. 1 05.12 14 Жеке оқытулар. 1 12.12 15 Пілмен (Слон) жүріс, ойнау
ережесі. 1 19.12 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||













