Қазақ тілі сабақтарында
балалардың сөздік қорларын дамытудың
жолдары
Еліміз өзінің тәуелсіздігін
алғалы ана тіліміз мемлекеттік тіл мәртебесіне ие болып қанат жайып
келе жатыр. Мемлекеттің болашағы біздің қандай ұрпақ өсіріп,
тәрбиелеуімізге тікелей байланысты болса, мемлекеттік тілге құрмет
көрсетуіміз, ана тілімізді ардақтай білуіміз де ерекше рөл
атқарады.
Еліміздің болашағын сеніп
тапсыратын мәртебелі азаматты қалыптастыратын отбасы, ана тілі және
мектепке дейінгі тәрбие мекемесінің кадрлары. Заман талабына сай
білімді, мамандығының қыр-сырын терең игерген педагог-тәрбиешілерді
даярлауда оқу-тәрбие ісін тәжірибемен үйлестіру, кәсіптік білім
беруді жетілдіру, жаңа оқу жоспары, жаңа бағдарламаға сай курстар
өткізудің маңызы ерекше. Мұның өзі ұстаз-тәрбиешілердің жұмысына
деген қызығушылығын, шығармашылық қабілетін шыңдауына, бала
тәрбиесіне деген түсінігінің кеңеюіне бірден-бір себеп болып
табылады.
Балабақшадағы тәрбиелеу-оқыту
жұмысында балалардың тілін дамыту, сөздік қорларын дамыту, ауызша
сөйлеуге үйрете отырып, үйренген сөздерін күнделікті өмірде еркін
қолдану, әрі оны күнделікті іс-әрекет кезіндегі тілдік
қарым-қатынаста қолдана білуге жаттықтыру ісіне ерекше мән
берілген.
Мектеп жасына дейінгі
кезеңдегі балалармен сөздік жұмысын жүргізу ісі- тіл дамытудың
негізгі бір міндеттері болып есептелінеді.
Біз балалармен сөздік жұмысын
жүргізе отырып, оларды айналасындағы заттармен таныстырып, атын
атай білуге, қасиеті мен сапасын, түр-түсі және пішінін ажырата
білуге, өмірдегі, қоршаған ортадағы түрлі құбылыстар жайындағы
ұғым, түсініктерін дамыта отырып, белсенді түрде тілдік
қарым-қатынас жасай білуге үйретеміз.
Мектеп жасына дейінгі
балалардың сөздік қорларын дамыту ісінде
тәрбиешінің:
- балалардың сөздік қорларын
дамыту;
- жаңа сөздерді
меңгерту;
- үйренген сөздерін тиянақтап,
анықтап, әрі байытып отыру басты міндет
саналады.
Осы аталған міндеттерді
тәрбиеші үнемі сөздік жұмысын жүргізуде басшылыққа алып отыруы
тиіс. Балалардың сөздік қорын дамытуда ойын, тапсырма,
жаттығулардың орны ерекше. Соның ішінде ойын – баланың шын
тіршілігі. Ойын арқылы бала айналасындағы нәрседен өзіне
қызықтысына ықыласы ауып, таңдап алады. Баланың бір ерекше қасиеті
сөйлеуден еш жалықпайды. Ойын бала тілінің дамуына ықпалын тигізіп,
таным белсенділігінің дамуына жол ашады. Қай бала болмасын ойынмен
өседі, өйткені бала табиғатының өзі тек ойынмен байланысты. Ойын
үстінде бала еш нәрсеге тәуелсіз.Ол өзін еркін ұстайды. Ал еркіндік
дегеніміз барлық дамудың баспалдағы, бәрін білуге деген талпынысы
мен құлшынысы. Баланың білуге деген құштарлығы, сөйлеуі ойын
үстінде қалыптасады.
Сөздік қорды дамыту ісін
ұйымдастыру жұмысында ойын сабағы ең негізгі орын алады.Тәрбиеші
бақылау, заттарды қарау, сурет қарау, жұмбақ шешу және құрастыру,
саяхат, ойын-сабақтарын ұйымдастыру барысында балалардың сөздік
қорларын дамытады.
Арнайы ойын-сабақ және сабақ
мазмұнына қарай танымдық, дамытушы ойындарды, тапсырмаларды
қолдану, балаларды заттарды бір-бірімен салыстыруға, оларды
қасиетіне қарай ажыратуға және оны танып білуге үйретеді. Сөйтіп
бала топтағы жасына сәйкес бағдарламалық міндетті меңгереді. Ойын
ұйымдастыруда тәрбиеші өзі жетекші бола отырып, балаларды ойнай
білуге, ойын ережесін сақтауға, әрі оларды ойната отырып, ойлануға
бағыттайды, заттың атын немесе қасиетін есінде сақтап қалуға жол
ашады, ойынға қызықтыра отырып зейінін, қиялын
дамытады.
Сонымен қатар ойын барысында
бала үлкендермен, өз құрбыларымен қарым-қатынас жасайды. Әр бала өз
жетістігіне қуанып, мәз болады. Сондықтан да ойын-тапсырмаларды
таңдауда және іріктеуде балалардың жас және жеке ерекшелігін
ескерген жөн.
Тәрбиеші балалармен ойынды
(заттармен, үстел үсті және сөздік ойын) үш түрлі етіп өткізуіне
болады.
Балаларды ойынның мазмұнымен
таныстыру ойынды өткізу болып табылады. Ойынды талдау, бұл ойынның
өз мақсатына жетуі, балалардың белсенділігі және олардың іс-әрекеті
болып табылады.
Сонымен балалардың сөздік
қорларын дамытуда ойындарды, тапсырма-жаттығуларды қолдану үлкен
нәтиже береді. Ойын арқылы балалардың сөздік қоры дамып, ауызша
сөйлеу машығын игереді, таным белсенділіктері қалыптаса түсіп,
ақыл-ойы өсіп жетіледі, әрі адамгершілік қасиеттер бойына
сіңіреді.
Міне, сондықтан да оқу-тәрбие
үрдісінде әр түрлі ойындар арқылы баланы жан-жақты дамыту ісіне
ерекше көңіл бөлемін және бұл менің ең негізгі алдыма қойған
мәселем.
Сонымен, баланың сөздік қорын
дамытумен қатар, тілін дамыту да ойын арқылы жүзеге асады. Оны
төмендегі ойын түрінен көруге болады.
Тақырыбы: «Саусақ», кішкентайлар
тобы.
Мақсаты: Бала саусағын ойната отырып,
тілін дамыту
Саусақ ойыны- бұл ұрпақтан
ұрпаққа жалғасын тауып келе жатқан, әрі үлкен мәні бар мәдени
шығармашылық.
Саусақ ойыны-саусақтардың
көмегімен қандай да болмасын ертегіні немесе өлең-тақпақ шумағын
сахналау болып табылады.
Саусақ ойыны арқылы баланың
сөйлеуге деген талпынысы, қабілеті дамып, ынтасы артады және
шығармашылық әрекетіне жол ашады. Саусақ ойынын ойнай отырып,
балалар қоршаған ортадағы заттар мен құбылыстарды, жан-жануарларды,
құстарды және ағаштарды бейнелей алады. Саусақтарының қозғалыс-
қимылына қарап бала қуанады, шаттанады, сөзді айтуға тырысады және
өлеңдегі үйренген сөз шумақтарын қайталап айта отырып, есінде
сақтайтын болады. Сонымен қатар балалар екі қолын қимылдата отырып,
оң, сол, жоғары, төмен т.б. түсініктерді бағдарлай алуды
үйренеді.
Ал тіл кемістігі кездесетін
балалардың жалпы қимылдары, соның ішінде саусақ бұлшық етінің
қимылдары жеткілікті деңгейде дамымайды.
Сөйлеу тілі мүшелері
әрекетінің қозғалуларының дамуы қол саусақтарының нәзік
қимылдарының дамуымен тығыз байланыста болғандықтан, бала қолының
ептілігін толық жетілдіру, түзету- тәрбие жұмысын жүйелі жүргізуді
қалайды.
Саусақ ойынын балабақшада және
үй жағдайында әсерлі, көңілді түрде ұйымдастыруға болады. Алдымен
балаларға саусақ ойыны түсіндіріледі, әр қимылы
көрсетіледі.
Балалар осындай саусақ ойынын
ойнай отырып, өлең шумағын қызыға айтады. Мысалы,
«Моншақ».
Қызыл-сары көк
моншақ.
Мен жасаймын көп
моншақ.
Мұнда қатар екі қолдың бас
бармағымен сұқ саусақтарының ұшын түйістіре отырып, моншақ тәрізді
бейнелейді, әрі оларды тізбектеп жасау балалар үшін өте қызықты
әрекет, әрі қол бұлшық етін дамытуға үлкен көмегін
тигізеді.
Сонымен саусақ ойындарын
жүргізу арқылы балалардың саусақтарының нәзік қимылдары мен бұлшық
еттерінің жетілуімен бірге, олардың сөйлеу тілі мен ойлау
қабілеттері дамитын болады және кейін жазу шеберлігін ойдағыдай
меңгеруіне дайындайды.
Пайдаланылған әдебиеттер
тізімі
-
«Бала мен балабақша» журналы,
№1, 2011ж. (3-5)
-
«Балбөбек» бағдарламасы
–Алматы 1999.
-
«Казахские детские игры»
кітабы авторы: Молдагаринов Аскар
-
«Қазақстан мектебі» журналы №
9-10 2005 ж.
-
А.Ж.Едігенова «Ойыната отырып
тәрбиелеу» 2010ж-40-50 бет
Алтынсарин Ы.
«Таңдамалы