Қазіргі
уақытта білім алудың ілгері даму мүмкіндігі зор тәсілдерінің бірі –
заманауи телекоммуникациялық технологияларды, атап айтқанда
интернет желісін қамтамасыз ететін мүмкіндіктерді қолдана отырып,
қашықтан оқыту. Қашықтан оқытудың тиімділігі оған енгізілген
педагогикалық мағынамен анықталады, оның түсіндірулерінің ішінде
екі түрлі көзқарасты бөліп көрсету керек. Біріншісі, бүгінгі күні
кеңінен таралған, қашықтықтан оқыту арқылы мұғалім мен оқушы
арасында ақпарат алмасуды білдіреді. Қашықтан оқытуды
ұйымдастырудағы ең негізгісі әрине, АКТ құралдары: қазақстандық
платформалар. Қашықтан оқытуды ұйымдастыруға арналған АКТ
құралдары бойынша
гидті және
Telegram мессенджеріндегі ICT robot чат-ботын қолданып, оқу
мақсатына сәйкес келетін цифрлық құралдарды таңдау арқылы қашықтан
оқыту мен оқудың, сондай-ақ дәстүрлі сыныптағы сабағыңыздың
тиімділігін арттыра аласыз. Осы телекоммуникациялық және ақпараттық
құралдар негізінде әр түрлі педагогикалық қызмет түрлерін қолдануға
болады. Мысалы, қашықтан іскерлік ойындар, зертханалық жұмыстар мен
семинарлар, қол жетімді емес нысандарға виртуалды бару, виртуалды
экскурсиялар, мектеп оқушыларының, сондай-ақ мұғалімдердің
бір-бірімен компьютерлік хат алмасуы, электронды бюллетеньдер
шығару және тағы басқалар. Бұл қаражат жеке-жеке де, кешенде де
жұмыс істей алады. Мысалы, оқушыларға білім беру мәселесі қойылған
дәріс материалы ұсынылады. Әр оқушы оны шешеді және нәтижелерін
жібереді. Кәсіби дамуға ұмтылатын бәсекеге қабілетті маман
өзінің негізгі қызметінен үзілмей жаңа білім алу жолдарын
іздестіреді. Ал жоғары оқу орындары мамандарға қойылатын
талаптардың өсуіне байланысты оқытудың жаңа формалары мен әдістерін
іздестіреді, білім беруге жаңа технологиялар енгізеді. Оқу үдерісін
ұйымдастырудың жаңа формасының бірі – қашықтықтан оқыту
технологиялары арқылы оқыту.
Қашықтықтан оқу – жұмыстан қол үзбей қолайлы уақытта кез келген
жерде ақпараттық-коммуникациялық технологиялар көмегімен оқу.
Жоғары оқу орындарында қашықтықтан оқытудың 2 технологиясы
пайдаланады:
1 - желілік технология – Интернет арқылы оқу. Университеттің білім
беру порталында студенттер электрондық курстарға тіркеледі, ондағы
бар материалды дәрістер және басқа оқу қорлары бойынша оқиды. Сосын
автоматты түрде тестіленеді немесе тапсырмалар орындайды. Оқытушы,
тапсырманы тексеріп, пікір жазып, баға қояды.
2 - кейстік технология, студентке оқу-әдістемелік кейс, яғни
семестрге барлық материалдар мен тапсырмалар беріледі, ол
тапсырмаларды орындап, график бойынша оқытушыға жіберіп
отырады.
Сонымен, қашықтықтан оқыту технологиясы студенттердің тьютор
(оқытушы-кеңесші) басқаруымен дербес оқуына негізделген. Семестр
бойы кесте бойынша онлайн режимінде кеңестер беріледі. Сонымен
қоса, студенттер бетпе-бет кеңестер немесе электрондық пошта арқылы
кеңестер алуына болады. Емтихандар алдында студенттермен
аудиториялық сабақтар да жүргізіледі.
Қала студенттері, үйлеріне Интернет қосылмаса, көптеген
университеттерде компьютерлік сыныптарында ақысыз оқи алады.
Қашықтықтан оқыту технологиясының артықшылықтары:
- Заман талабына сай ақпараттық-телекоммуникациялық технологиялар
мен құралдарды қолдану
- Интерактивті әрекеттесу формалары
- Сапалы білім алу
- Уақытты үнемдеу
- Ыңғайлы уақытта оқу
- Территориялық шектеулер жоқ
- Денсаулық күйі бойынша шектеулер жоқ.
Ал, бүгінгі күні еліміздің барлық оқу орындарында қашықтықтан оқыту
технологиясы енгізілген. Қашықтықтан білім беру мүмкіндігін ұсынатын оқу
орындарының барлығы бір бірінен белгілі қасиеттері бойынша
ерекшеленеді. Олардың ерекшеліктері білім беру мазмұны мен деңгейі,
білім алушылардың саны мен құрамы, техникалық және қаржылай
мүмкіндігі бойынша ерекшеленеді. Қашықтықтан білім беру жүйесі
дамытылған елдер де мемлекет деңгейінде қаржыландыру арқылы
жүргізіле ді. Дүниежүзіндегі дамушы елдердің барлық жоғарғы оқу
орындары қашықтықтан білім беру технологиясымен жұмыс жасауда.
Мысалы, алпауыт елдердің бірі Америка құрама штаттарында 1995
жылдан бастап жоғарғы оқу орындарының 58% қашықтықтан оқыту
технологиясына тәжірбие жасап, бұл технологияның тиімді екенін алға
тартқан. Қазірде бұл елде мыңдаған оқу орындары осы технология
бойынша жұмыс жасауда.
Осындай сан қырлы, әрі күрделі мәселелерді
жүзеге асыруда оқытушының атқарар рөлі
орасан. Оған әрі ауыр, әрі жауапты міндет жүгі
жүктеледі: ол курстың бағдарламасының құрылымын дайындап, оны
қашықтықтан білім беру жүйесімен астастырып бейімдейді, оқу
үрдісінің барысын қадағалап, тапсырмаларды орындау барысында, өз
бетімен бақылау-пысықтау жұмыстарын орындау жөнінде ұсыныстар
береді. Бұл ретте қашықтықтан оқыту жүйесінің әдістерінде
көрсетілгеніндей, көңіл-күй, психологиялық қарым-қатынас бой
көрсетеді. Қашықтықтан оқыту тәсілі бойынша жұмыс істейтін оқытушы
оқытудың жаңа технологиясын, оқытудың компьютерлі және тораптық
жүйелерін жетік біліп, олармен іс жүргізу ісін орындау
шарт.
Қашықтықтан оқыту тәсілімен оқытатын оқытушыларға
және осы істе мүдделі басқа да адамдарға бірнеше талаптар
қойылады:
Оқытушы компьютермен жоғары дәрежеде сауатты
жұмыс істей білуі қажет.
Қашықтықтан оқытудағы мақсаттары мен міндеттері,
оның алдағы уақытта ақпараттық технология және коммуникация
құралдарының негізінде дамуы туралы білуі
қажет.
Қашықтықтан оқыту технологиясын жетік білетін,
білім саласындағы қызметкерлерді, оқушыларды таныстыра білуі
қажет.
Оқытушының ақпараттық құралдармен жұмыс істеуге
іс жүзінде дағдылануы қажет.
Оқытудың телекоммуникациялық құралдарын қолдану
ісіне дағдылануын қалыптастыру, атап айтқанда: тұтынушылар арасында
ақпараттар алмастыру және ақпараттық жүйелердегі ресурстарды
пайдалануға дағдылануын қалыптастыруы
қажет.
Жинақталған түрде оқу бағдарламасын құрайтын
белгілі бір тәртіптегі модульдік курстардың әдістемелерін баяндай
және курстарды өткізуді ұйымдастыра білуі
қажет.
Оқу
үрдісін қашықтықтан оқыту шеңберінде жүргізу ісіне жан-жақты
даярлау, қашықтықтан оқыту жүйесі бойынша сабақ өткізу үрдісінде
үйлестіруші болуы қажет.
Қашықтықтан оқыту технологиясы бойынша
оқытушының негізгі міндеті білім алушының келесі түрдегі
орындалатын өз бетінше жұмысын басқару болып табылады: туындайтын
мәселелерді қарастыру; мақсат пен міндеттерді қою; білім,
тәжірибелерді беру; ұйымдастыру қызметі; білім алушылардың арасында
өзара байланысты ұйымдастыру; оқу процесін
бақылау. Тыңдаушылар қашықтықтан оқыту кезінде білім
беру процесінің негізін қолайлы уақытта,
ыңғайлы орында, тиімді темптегі өз бетінше жұмыс
құрайды. Сондықтан тындаушылар өз бетінше жұмыстың
техникасы мен әдістемесін, жоғарғы деңгейде білімді өз бетімен
толықтыру негіздерін меңгеруі қажет. Қашықтықтықтан оқыту нысаны
негізгі үш технологиялар бойынша жүзеге асырылуы
мүмкін:
желілік технология (автономды желілік курстар
немесе виртуалды кафедралар, Интернетті пайдаланатын
университеттер);
кейс-технологиялар негізінде қашықтықтықтан
оқыту;
ТВ-технологиялар негізінде қашықтықтықтан
оқыту.
Сонымен бірге нәтижелі түрде оқу үшін жаңа
ақпараттық технологияның кұралдарымен жұмыс істей білуі
тиіс.
Сонымен, қашықтықтан оқыту – адамның білім
алуға және ақпарат алуға деген құқықтарын іске асыратын үздіксіз
білім беру жүйесі нысандарының бірі ретінде мамандардың негізгі
қызметін атқара жүріп білімін, біліктілігін арттыруға мүмкіндік
береді. Қашықтықтан оқытуды ұйымдастырудағы маңызды
кезең виртуальдық (синхрондық немесе асинхрондық) өзара іс-қимыл.
Синхрондық өзара іс-қимыл студент пен оқытушының нақты уақыт
режиміндегі қатынасты қарастырады. Бұл үшін қашықтықтықтан оқыту
жүйесінің чаттары немесе бейне конференциялар қолданылуы мүмкін.
Асинхрондық өзара іс-қимыл студент пен оқытушы нақты уақытта
қарым-қатынаста болмаған жағдайда жүзеге асырылады, бұл жағдайда
қашықтықтықтан оқытудағы байланыстар жіберу тізімдерінің немесе
телеконференциялардың көмегімен электрондық пошта бойынша хат
алмасу арқылы ұйымдастырылады. Оқытушының кеңесі (синхрондық немесе
асинхрондық) – қашықтықтан оқытуды орындаудың міндетті
шарттары.
Білім беру жүйесінде ақпараттық және
телекоммуникациялық технологияны дамытудың тиімді құрылымы – білім
порталдары болып табылады. Порталдың негізгі міндеті жоғары
технологиялы оқу процесінің қолдауы арқылы бірыңғай білімді
ақпараттандыру ортасын дамуына өз үлесін қосатын маңызды
функциялармен толықтырылады. Порталдың білім және технологиялық
саясаты, сонымен бірге оның ағартушылық қызметі әдістемелік және
технологиялық арнаға ақпараттандыру процесін бірте-бірте ендіру
әдісі болып табылады.Электрондық оқулықтар жасаудың педагогикалық
технологиясының құрылымы оқыту үрдісінің заңдылықтарына негізделіп,
бір-бірімен байланысты төрт бөліктен тұрады: мотивациялық-мақсатты,
мазмұндық, операциялық және
бағалы-нәтижелік.
Электрондық оқулықтың мотивациялықмақсатты
бөлігі модульдер мен шағын модульдерді құрастырудан
тұрады. Модуль-пән салаларындағы жүйелік және
қызметтік білімнің жиынтығы. Ол электондық оқулық арқылы оқытуды
ұйымдастырудың «қызметтік түйіні» болып
табылады.Электрондық оқулықтың мазмұндық бөлігі
гипермәтін арқылы жүзеге
асады. Бұл мәліметтер жиынтығы ретіндегі ақпараттық оқу
ортасы. Ол білім беру міндетті білім деңгейі талаптарына сай
электрондық оқулықты жасаушы автордың көзқарасымен іріктеледі.
Гипермәтіндер сол пән саласы бойынша бейнематериалдармен
толықтырылған. Мәтін қазақ, орыс және кейбір кітаптарды ағылшын
тілінде дыбысталған.Электрондық оқулықтың операциялық бөлігі
интерактивті режимдегі тапсырмаларды орындауға
негізделген. Бұл әдістің жүзеге асуы, негізінен, оқыту
әдістемесіндегі педагогикалық мәселенің дайындалу деңгейіне және
сонымен қатар қашықтықтан оқыту әдістемесіне
байланысты.
Қашықтықтан оқыту технологияларын қолдана отырып
оқу процесін ұйымдастырудың негізгі
міндеттері:
Білім беру ұйымдарында қашықтықтықтан оқыту
жүйесін ұйымдастыру және дұрыс қызмет етуі үшін мынадай
функцияларды орындау қажет:
-
оқу
курстарын қолдау;
-
білім алушыларға оқу материалдарын
жеткізу;
-
кеңестер беру;
-
білім алушылармен кері байланысты
ұйымдастыру;
-
білім алушылардың білімдерін
бақылау. Білім беру ұйымдарында:
-
білім алушылар үшін оқу-әдістемелік және
оқу-әкімшілік ақпараттарынан тұратын беттері бар білім беру
Интернет-порталының;
-
телекоммуникациялық желіге шығатын (Интернет,
спутниктік теледидар) жабдықтардың;
-
әртүрлі терминалдардың: мультимедиялық
сыныптардың, электрондық оқу залдарының;
-
CD,
DVD дискілеріне арналған оқу контентінің (жеке меншік және немесе
сатылып алынған);
-
желілік оқу мультимедиа контентінің (жеке меншік
және сатылып алынатын);
-
тестілеу кешендерінің;
-
тиісті дайындықтан өткен профессор-оқытушы,
оқу-көмекші және техникалық
персоналдардың;
-
жеке меншік контентін (локалдық және желілік)
құру үшін мультимедиа зертханаларының;
-
желілік тестілеу
кешендерінің;
-
оқытуды басқарудың желілік жүйелері (Learning Management Systems –
LMS);
-
оқыту контентін басқару жүйелерінің (Learning Content Management
SystemsLCMS) бар болуы қашықтықтықтан оқыту нысаны кезінде оқу процесін ұйымдастырудың қажетті шарттары болып табылады.
Білім беру ұйымы білім алушылардың
мүмкіндіктерін
есепке ала отырып, телекоммуникациялық
құралдарды
пайдаланумен
бірге оқу процесіне
қатысушылардың
өзара іс-қимылы арқылы білім алушыларды
ғылыми және әдістемелік
көмекпен қамтамасыз
етеді. Осы кезеңде қашықтықтан оқыту нысаны білім алушыларға теориялық материалдарды өз бетінше зерделеуді және тьюторлардан қашықтық кеңестерін алуды ұсынады.
Оқушының өзіндік жұмысына электрондық оқу-әдістемелік кешенімен және қосымша материалдармен атқарған жұмысы жатады.
Оқытушы–тьютордың жетекшілігімен жүргізілетін студенттің өзіндік жұмысына барлық оқу пәндерінің материалдары бойынша интерактивті консультация жатады (чат,
форум арқылы).
Жоғары оқу орны білім алушылардың ағымдық,
аралық және қорытынды аттестаттау жүйесін,
олардың білімдері мен біліктерін және тәуелсіз бағалау әдістерін,
қол жетімділікті шектейтін электрондық
әдістерді
қолдану арқылы бұрмалауларға, жалғандыққа
қарсы қорғауларды, аумақтан тысқары аттестаттау
комиссиясының
көпшілік қорғау жұмыстарын
бағалаудағы
әділдігін
ұйымдастырады
базалық жоғары оқу орындарында
дәстүрлі әдістермен
жүргізіледі.
Білім алушылар практиканы виртуалды
зертханаларда, кіруге рұқсат етілмеген зертханаларда немесе
виртуалды оқу фирмаларында өтеді. Мұндай практиканы жоғары оқу
орындарының өздері, сондай-ақ жоғары оқу орындары тиісті ақпараттық
ресурстары бар кәсіпорындардың, мекемелердің және басқа да
ұйымдардың арасындағы шарттар негізінде ұйымдастырады. Сонымен
қатар, практика жоғары оқу орны мен практикадан өту үшін орындар
бөлетін кәсіпорындар, мекемелер және басқа да ұйымдардың арасындағы
шарттардың негізінде ұйымдастыру-құқықтық нысандарына қарамастан
жүзеге асырылады.
Қашықтықтан оқыту бойынша білім алушылар үшін оқу
жоспарында көзделген практика ретінде мемлекеттік жалпыға міндетті
білім беру стандарттарында қарастырылған сағаттар көлемінде
бейіндік кәсіпорындардағы, мекемелердегі немесе басқа да
ұйымдардағы жұмыстары есептелуі мүмкін.
Жалпы немесе жеке оқу жоспарларына сәйкес таңдауы
бойынша мамандықтарға сәйкес оқу бағдарламаларын толық орындаған,
яғни теориялық оқытуды аяқтаған және дипломдық жобаны (жұмысты)
қорғаған студенттерге мемлекеттік үлгідегі білім туралы құжат
беріледі.
Қазіргі қойылатын талапка сай жаңа технологиялар
– берілетін білім деңгейінің кенейтілуінің және студенттердің білім
дәрежесінің артуын талап етіп отыр.
Қорыта келгенде, қашықтықтан оқыту
технологиясы білім берудің ортасында тұратын оқыту жүйесін құру
мүмкіндігін береді. Бұл жүйеде оқытушы студенттің жүмыстарын, жеке
қызығушылықтары мен сұраныстарын ескереді. Білім беру жүйесінің
ортасында студент тұратынын ескерсек, оқыту жүйесі тұтасымен
өзгереді. Оқытушы студентке арналған өзіндік жұмыстарды
ұйымдастырумен шұғылданады. Қашықтықтан оқыту технологиясын қолдану
да оқытушының рөлі арта түседі және өзгереді.Сырттай бөлім мен
қашықтан оқытуды араластыруға болмайды деген позицияны кейбір
авторлар ұстанып отыр. Олардың басты ерекшелігі, қашықтан оқыту
кезінде интервативтіліктің жүйелілігі және тиімділігі қамтамасыз
етіледі. Қашықтан оқытуда күндізгі бөлімде оқытылатын материалдар
қолданылады. Осымен байланысты қашықтықтан оқыту технологиясын
қолданып жүргізілетін білім беру сапасын бақылауды дүрыс жүргізу
және жүзеге асыру мәселесі
туындайды.Начало
формы